van der Horst

Pedro Bonnet: Geslaagd debuut in topwagen

Pedro Bonnet - Porsche 991 Cup / Belgium Racing
Pedro Bonnet - Porsche 991 Cup / Belgium Racing
In de schaduw van de winnende Porsche 991 Cup van Belgium Racing mogen we vooral ook de prestatie niet vergeten van de tweede identieke wagen van het team. Ondanks wat tijdverlies eindigde die toch op een schitterende vierde plaats algemeen, goed voor een podium in de Klasse Belcar 1.
Belgium Racing - Porsche 991
Belgium Racing - Porsche 991
Dat het kwintet Derdaele / Hoevenaars / Goossens / Heyer / Hoogaars een vierde zege op rij pakte in een van de lastigste wedstrijden van het seizoen is reeds een waanzinnige prestatie op zich. Maar ook de tweede wagen scoort steeds uitstekend. In 2013, 2014 en 2015 was de tweede Porsche van Belgium Racing steeds goed voor een derde plaats. Ditmaal werd het een vierde stek en een derde in Belcar 1, de Klasse van de Porsches zeg maar.

Zes ronden scheidden de Zwitserse Ligier proto en de Belgian Racing Porsche van Bonnet / Corten / Thiers / Thiers / De Laet van de derde plaats. De Ligier die het podium vervolledigde, verloor wat tijd op het eind van de wedstrijd terwijl de Norma proto in het spoor van de Porsche met nummer 2  vijfde werd. Het was dus nog een vrij spannende bedoening voor het podium tussen de Porsche van Belgium Racing en twee stervende proto’s. Uiteindelijk bleef de Ligier dan toch overeind en won het pleit voor de laagste podiumtrede.

Pedro Bonnet - Porsche 991 Cup / Belgium Racing
Pedro Bonnet - Porsche 991 Cup / Belgium Racing
Voor Limburger Pedro Bonnet kwam een droom uit. De man die tweemaal de Klasse BMW Clubsport won tijdens de voorbije edities van de 24 Hours of Zolder, koos om de relatief trage BMW Clubsport na twee jaar te wisselen voor een rasechte Porsche 991 Cup. Met gezonde stress begon de ex-rallycrosser en ex-BMW Clubsport-kampioen aan zijn opdracht.

“Het was toch wel wat stresserend en de verantwoordelijkheid was zeer groot. Een complete stap in het onbekende. Enerzijds had ik amper een week ervoor kennis gemaakt met de wagen in de regen en werd ik nu voor de leeuwen gegooid. De tweede wagen van Belgium Racing was drie jaar op rij derde algemeen geworden en dat moest opnieuw het doel worden in een veld dat in geen jaren zo competitief was. Niet alleen een vijftal zeer sterke proto-teams, maar daarnaast ook enkele ongezien sterke formaties in een Porsche. Anderzijds moesten we zeker de wagen aan de meet brengen, want we reden met het nummer 2 op onze flanken. Dat is het nummer waarmee de broers Thiers derde algemeen stonden in het Belcar Endurance Championship en tweede in de Klasse 1 van de Belcar. We moesten dus met z’n allen trachten om de broers in titelkoers te houden”.

Pedro Bonnet - Porsche 991 Cup / Belgium Racing
Pedro Bonnet - Porsche 991 Cup / Belgium Racing
“Eigenlijk is alles heel vlot verlopen op een remprobleem en een defecte alternator na. Zonder die problemen met de alternator hadden we voor de vierde maal op rij derde geworden, maar zo hebben ook andere teams waarschijnlijk wel hun verhaal. Ik vond de eerste stint best wel spannend! Je weet dat alle ogen op u zijn gericht bij de eerste meters met een Porsche in competitie. Wat een plezier om met zo een kanon te rijden!  Ik kon me vrij snel aanpassen en reed de tijden die van me gevraagd werden waardoor ik tevreden kon uitstappen na mijn allereerste stint in een GT-wagen. Er was ook geen radioverbinding en ik hoorde constant een West-Vlaams team over de radio. Maar zoiets vergeet je snel als je in een Porsche kan rijden".

Pedro Bonnet - Porsche 991 Cup / Belgium Racing
Pedro Bonnet - Porsche 991 Cup / Belgium Racing
"Voor de tweede stint was het de bedoeling om een dubbele stint te rijden, maar door de remproblemen moest ik vroeger dan verwacht terug naar de pits. Met ook een geslaagde tweede  stint in de nacht en nog een stint in de namiddag zat mijn job erop. In de namiddag was het wel frustrerend. Ik wilde uiteraard nog eens graag op het gas maar kreeg de opdracht mee om rondjes te rijden rond 1’45”. We konden op dat moment geen posities meer winnen of verliezen op de piste. Dan moet je de wagen ook gewoon veilig thuis brengen. Achteraf was het nog warm toen Deldiche aan het terug vechten was, maar Christoff Corten heeft dat goed opgelost in de allerlaatste run”.

Belgium Racing - Porsche 991
Belgium Racing - Porsche 991
“Ik ben blij dat de maidentrip is gelukt en dat we de wagen zonder kleerscheuren aan de meet brachten. Ik voel dat ik, mits de juiste begeleiding, nog een stuk sneller kan gaan. Daarom wil ik nu rustig bekijken hoe we dit gaan aanpakken. Ik heb enorm veel bijgeleerd en heb me super geamuseerd. Voor mij was het de eerste maal dat ik in dergelijk professionele omstandigheden kon rijden met begeleiding van kinesist, voedseladviseur, ingenieurs, enz. Ik ben Patric en Jan enorm dankbaar voor deze kans en het feit dat ze in mij geloofden. Een speciaal woordje van dank ook richting Marc Goossens die enkele uren uittrok om me te begeleiden en het circuit rond te rijden om me op bepaalde belangrijke punten te wijzen. We hebben samen ook de data bekeken en dat resulteerde onmiddellijk in een winst van twee seconden. Een grote meneer die niet vies is om te helpen en enkele geheimen te delen”.

“Verder wil ik uiteraard ook Reyskens Plantenkwekerij, EMT, SKJ Construct, VDB Technics, J&N en Paesen Trucks bedanken die me hielpen om dit stuur te bemachtigen. Ik hoop dat ik hun vertrouwen niet heb geschonden en dat we samen richting volgend seizoen kunnen kijken. Want eenmaal geproefd van een GT werkt bijzonder verslavend”, besluit een tevreden Pedro Bonnet.  

Foto's Pedro Bonnet Press / Belgium Racing Press / Marnik Mouchaers / Ronald Jenssens



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belcar Endurance op dinsdag 23 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Historic Grand Prix Circuit Zolder

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons