van der Horst

Pepe Oriola tekent voor eenmalig TC2T-optreden in Macau

Pepe Oriola - SEAT Leon WTCC TC2
Pepe Oriola - SEAT Leon WTCC TC2
Pepe oriola, de voorbije jaren één van de smaakmakers van het wereldkampioenschap voor toerwagens, bleef dit jaar noodgedwongen aan de kant. De jongste WTCC-winnaar ooit vond geen kompetitief stuur maar behield niettemin het contact met het racewereldje door voor rekening van Campos Racing jonge rijders te begeleiden. Oriola bevestigde thans met dat zelfde Campos Racing de Macau-finale te zullen betwisten aan het stuur van de hem wel bekende Seat Leon TC2.
  • Prospeed Competition

ec64895e6d75cc3e1e51faf946e2cbfcfa1ab539.jpg
Aanvankelijk zou Pepe Oriola in 2014 met een door Mike Earle, op basis van de Ford Fiesta, ontworpen TC1-auto in de vernieuwde serie zijn aangetreden. Het Onyx-project stierf evenwel een stille dood nadat constructeur Ford zich van het opzet distancieerde en een mogelijke homologatie weigerde. Oriola bleef hierdoor onverwacht met lege handen achter op een moment dat alle competitieve TC1-zitjes al waren begeven. De Barcelonees stelde zijn ervaring daarop ten dienste van werkgever Campos Racing door als coach jonge rijders in o.m. het ETCC met raad en daad bij te staan.

Maanden geleden heette het nog dat Oriola einde seizoen ook de volledige Aziatische WTCC-toer met Campos zou afwerken aan boord van één van de TC2T SEAT Leon van het team. Door de uiterst geringe interesse in de TC2T-klasse evenwel werd dit opzet thans tot één enkele wedstrijd in Macau teruggeschroefd.

Oriola zélf had eerder laten verstaan grootse plannen voor 2015 te koesteren. Campos Racing zet dit jaar voor Hugo Valente en Dusan Borkovic twee TC1  RML Chevrolet Cruze's in en ergens zou het geen verrassing zijn geweest mocht de  jonge Spanjaard in 2015 zijn come back met een TC1-bolide van het team uit Valencia hebben gemaakt.
Volgens recente berichten in de Spaanse pers zou Oriola evenwel zijn zinnen hebben gezet op de nieuwe, door Marcello Lotti opgerichte TC3 Series. Lotti heeft al te kennen gegeven dat onder meer de Seat Leon Racer een geknipte wagen voor zijn serie zou zijn en Oriola  kon tot dusver steeds op de steun van SEAT Sport en diens sportbaas Jaime Puig rekenen. Wordt vervolgd.

Foto's: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op donderdag 25 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Macau Grand Prix.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons