van der Horst

Perfect weekend voor Team Hansen MJP in Barcelona

Timmy & Kevin Hansen - Peugeot 208 WRX
Timmy & Kevin Hansen - Peugeot 208 WRX
We voorspelden afgelopen weekend op het Circuit de Barcelona-Catalunya een duel tussen Timmy Hansen en Andreas Bakkerud na de zware aanrijding en de diskwalificatie van de Noorse Audi rijder in Abu Dhabi. Maar dat is er uiteindelijk niet gekomen gezien de broertjes Hansen het heel handig speelden en in de finale een een-twee lukten met hun Peugeot 208 van Team Hansen MJP. Bakkerud was heel snel onderweg in zijn Audi S1, maar moest de wet van de sterkste ondergaan. Hij pakte met de derde plaats zijn eerste podium van het seizoen. Ook onze landgenoot Guillaume De Ridder had alle reden om tevreden terug te kijken gezien de Clio-rijder op de valreep een halve finale lukte bij zijn tweede optreden op het hoogste niveau.
Aanrijding tussen Timmy Hansen en Andreas Bakkerud
Aanrijding tussen Timmy Hansen en Andreas Bakkerud
Tijdens de openingsrace in Abu Dhabi waren er nog gemengde gevoelens in het kamp van Team Hansen MJP met enerzijds een eerste WK zege voor Kevin Hansen, terwijl broer Timmy Hansen een zware aanrijding had met Andreas Bakkerud toen die te snel uit de joker kwam. Bakkerud kreeg zwart voorgeschoteld en haalde de finales niet, terwijl Timmy Hansen hetzelfde mocht doen gezien de Peugeot te fel was gehavend. Ze werden alsnog respectievelijk 11de en 15de in de tussenstand en dus maakte men zich in Barcelona op voor een revanche tussen deze twee titanen die de gedoodverfde favorieten zijn voor de titel.

Peugeot oppermachtig / De Ridder verrast
Timmy & Kevin Hansen voor Andreas Bakkerud
Timmy & Kevin Hansen voor Andreas Bakkerud
Timmy Hansen maakte er samen met zijn jongere broer een festival van. Timmy lukte viermaal de snelste chrono tijdens de kwalificaties terwijl diens broer en WK leider Kevin Hansen als tweede uit de kwalificaties kwam. Zodoende kwamen ze niet tegen elkaar uit tijdens de halve finales die ze beiden wonnen. Hierdoor stonden ze letterlijk en figuurlijk broederlijk naast elkaar op de startgrid van de finale met Timmy op de pole. De Fin Niclas Grönholm was met de Hyundai i20 opnieuw zeer snel onderweg en stond op de tweede startrij, geflankeerd door de Noorse Audi-rijder Andreas Bakkerud. Janis Baumanis in de STARD Fiesta en een verrassende Cyril Raymond in de GCK Academy Renault Clio RS sloten de startgrid af. Doran, Scheider, Szabo, Timerzyanov, Chicherit en De Ridder waren blijven hangen in de halve finales.

Guillaume De Ridder vocht als een leeuw
Guillaume De Ridder vocht als een leeuw
Voor Guillaume De Ridder was dit een ferme opsteker. Vooral omdat de Supercar-debutant na een valse start tijdens de eerste kwalificatie tweemaal door de joker moest en net voor de vierde en laatste kwalificatie nog op een zeer ondankbare dertiende plaats stond, terwijl er maar twaalf wagens naar de halve finale gaan. Maar tijdens de laatste kwalificatie lukte hij een verrassend sterke vijfde chrono, waardoor hij ex aequo met Timo Scheider en Rokas Baciuska op de elfde plaats stond. Maar dan tellen de snelste chrono’s waardoor hij elfde bleef en Baciuska mocht inladen. Een plaats in de finale zat er niet in, maar ploegmaat Raymond bewees dat het mogelijk is met de Clio RS van GCK die dit weekend sneller bleken dan de Méganes van Chicherit en Marklund binnen het team. Dat belooft in ieder geval voor de komende thuismanche voor De Ridder op de omloop van Spa-Francorchamps.

Maximale score voor Timmy Hansen
Kevin & Timmy Hansen - Peugeot 208 WRX
Kevin & Timmy Hansen - Peugeot 208 WRX
Tijdens de finale schoot Timmy Hansen het best uit de startblokken terwijl zijn broer Kevin voor buffer kon spelen en een aanstormende Bakkerud kon afblokken. We verwachtten dus een vroege jokerlap van de Noor, maar hij wachtte vrij lang waardoor hij ondanks een stevig duel met Kevin toch genoegen moest nemen met de laagste podiumtrede. Timmy lukte na winst in de kwalificatie, halve finale en finale een maximale score van 30 op 30 en rukt op naar de derde plaats in de tussenstand na leider Kevin Hansen en de oerregelmatige Niclas Grönholm. Bakkerud schuift op naar een voorlopige 9de plaats.

Oliver Eriksson trekt de lijn door in RX2
Oliver Eriksson - RX2
Oliver Eriksson - RX2
Amper dertien wagens passeerden de inschrijvingstafel waardoor de RX2 een beetje aan bloedarmoede lijdt. Spijtig, want de grote kleppers tekenen wel present waardoor de kwaliteit hoog ligt. Regerend kampioen en ex-ploegmaat bij Olbergs MSE, de Zweed Oliver Eriksson, deed wat zijn landgenoot Timmy Hansen realiseerde bij de Supercars en scoorde een 30 op 30. Met dat verschil dat hij 'maar' drie van de vier kwalificaties won. Eentje moest hij uitrijden met een verbogen ophaging na een contact. Hij haalde het van Fraser McConnel die ook rijdt onder de vlag van Olbergs MSE. Beiden wonnen ook hun halve finales en samen met  Vasiliy Gryazin, Damien Meunier, Jesse Kallio en Sami-Matti Trogen mochten de zes snelste van de kwalificaties richting de finale.
Steve Volders - World RX2
Steve Volders - World RX2
Onze landgenoot en de laatste TouringCar kampioen Steve Volders rijdt een volledig kampioenschap en met dertien wagens op de teller is de kans altijd vrij groot dat hij telkens de top 12 haalt en dus naar de halve finales kan. Steve haalde met een 10de kwalificatie de halve finale waarin hij in een poging om richting de top 3 te gaan in de muur werd gezet door een concurrent. Hij sloot het weekend af met een 9de plaats in de voorlopige tussenstand.

Tijdens de finale was Eriksson uiteindelijk de snelste, maar voor de tweede paats werd zwaar slag geleverd tussen McConnel en Kallio die het uiteindelijk moest afleggen met een verschil van amper 3/10 sec in het voordeel van McConnel. De tweede manche van de RX2 is in Spa-Francorchamps met Volders voor eigen volk.

Audi en Volland Racing heersen in Super1600
Het Audi-armada van Volland Racing
Het Audi-armada van Volland Racing
Volland Racing dat in de loop van vorig seizoen overschakelde van Skoda naar Audi kwam naar de openingsmanche van het Europees Super1600 kampioenschap met maar liefst vijf Audi's S1 voor de Russen Artur Egorov, Aydar Nuriev, Timur  Shigabutdino, de Hongaar Gergely Marton en de Tsjech Yuri Belevski. De Fransman Maximilien Eveno in de Citroën C2 en de Est Janno Ligur in de Skoda Fabia waren de enigen die nog voor een beetje oppositie konden zorgen tijdens de kwalificaties, terwijl Ligur de enige niet-Audi was tijdens de finale. Maar na de finale werd de Est zijn Skoda niet conform bevonden en geschrapt uit de uitslag van de finale.

Aydar Nuriev - Audi S1 Super1600
Aydar Nuriev - Audi S1 Super1600
Deze werd gewonnen door Nuriev voor Egorov en Marton. Shigabutdinov en Belevskiy raakten elkaar bij het uikomen van de jokerlap waardoor Belevskiy in de zandbak terecht kwam. Maar door de uitsluiting van de Skoda van Ligur staan de vijf ingeschreven Audi's van Volland Racing op de eerste vijf plaatsen bij de eindafrekening. En dat in een veld van 23 wagens. Sterk staaltje van het team van Rolf Volland uit het Duitse Hilpoltstein .
 
Foto's: Johnny Loix - Info: Frieda Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 29 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Barcelona - Catalunya.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons