van der Horst

Peter Guelinckx en Bert Longin met PK Carsport Audi R8 LMS GT2 naar Fanatec GT2 European Series

PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
Half april start een nieuw Europees kampioenschap: de Fanatec GT2 European Series. Met circuits als Monza, Hockenheim, Silverstone, Spa-Francorchamps en Paul Ricard op de agenda en de beroemde degelijkheid van een SRO Motorsports Group-organisatie wordt dit één van de belangrijkste nieuwkomers op de autosportkalender. Peter Guelinckx en Bert Longin willen maar wat graag van de partij zijn, aan het stuur van een indrukwekkende Audi R8 LMS GT2 uit de ateliers van PK Carsport.
Door de GT2-categorie nieuw leven in te blazen heeft Stéphane Ratel en zijn SRO-organisatie de gentlemen drivers opnieuw de kans gegeven om in samenwerking met meer ervaren rijders voor prestigieuze overwinningen te gaan. Dat zoiets kan aan het stuur van krachtige pk-monsters maakt het er alleen maar mooier op.

Peter Guelinckx is zowat de drijvende kracht achter dit nieuwe programma voor PK Carsport. “Toen ik de Audi R8 LMS GT2 zag, was ik onmiddellijk onder de indruk”, stelt de Limburgse zakenman. “Een unieke machine, en er zullen er bovendien niet zo heel veel van gebouwd worden. Dat maakt het extra aantrekkelijk.”

Guelinckx werkt in 2021 zijn eerste volledige seizoen in de autosport af, en de keuze voor de Fanatec GT2 European Series was relatief snel gemaakt. “Dit is een Europees kampioenschap op het hoogste niveau”, licht Guelinckx toe. “SRO staat garant voor de professionele organisatie ervan, en de races worden gehouden op prachtige F1-circuits, dus ook op het vlak van de veiligheid is alles in orde. Voor het thuisfront was dat laatste aspect niet onbelangrijk.”

PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
Bij PK Carsport kennen ze de Frans-Britse organisatie goed: in het hoogstaande FIA-GT kampioenschap reed het team zes keer naar een overwinning, waaronder één in de 24 uur van Spa. “Ja, wij stappen gewoon over van GT1 naar GT2”, grinnikt Anthony Kumpen. “Neen, serieus: we zijn heel vereerd dat we mee aan de wieg van een nieuw kampioenschap kunnen staan. Dat zorgt toch altijd voor dat beetje extra uitdaging. Er zouden tussen de 15 en 20 bolides aan de start staan, van vier constructeurs (naast Audi ook KTM, Lamborghini en Porsche, red.). Voor een nieuw concept is dat een uitstekend aantal. We kunnen ook rekenen op een goede ondersteuning van Audi Sport, en hebben al wat testdagen afgewerkt. PK Carsport is er helemaal klaar voor.”

Ook Bert Longin kijkt ontzettend uit naar de start van dit nieuwe programma. “Ik moet in de eerste plaats Peter heel dankbaar zijn, om mij als zijn teammaat te kiezen”, stelt de Leuvenaar. “En het is ook heel plezant dat we dit samen met PK Carsport kunnen doen. In de rol van teammanager is Anthony gewoon top. Een sterke auto, een sterk team, veel knowhow, dat kan alleen maar voor een hoge competitiviteit zorgen.”

En eveneens hoge verwachtingen? “Ik denk dat iedereen ondertussen weet dat we nergens starten om de hoop te vullen”, stelt Guelinckx met een brede lach. “We zullen er alles aan doen om mooie resultaten neer te zetten. Zonder die ingesteldheid heeft het weinig zin om te starten.”
De Fanatec GT2 Series begint op 15-17 april in Monza. Het seizoen telt vijf raceweekends, met elk twee sprintraces van 50 minuten, waarin een verplichte rijderswissel moet worden uitgevoerd.
 
Kalender Fanatec GT2 European Series:
15-17 april: Monza
14-15 mei: Hockenheim
25-27 juni: Silverstone
23-25 juli: Spa-Francorchamps Speedweek
1-3 oktober: Circuit Paul Ricard

PK Carsport



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT World Challenge Europe op dinsdag 6 april 2021.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons