van der Horst

Petit Le Mans: winst voor Michael Shank Racing - titel voor AER

Michael Shank Racing - Ligier JS P2 Honda
Michael Shank Racing - Ligier JS P2 Honda
In hun 250ste wedstrijd met een prototype heeft Michael Shank Racing eindelijk nog eens van de zege kunnen proeven. In de negentiende editie van Petit Le Mans waren de LMP2's opvallend sterker dan de DP's en de Ligier JS P2-Honda pakte dan ook de zege in de P-klasse. Olivier Pla, John Pew en Oswaldo Negri Jr domineerden de wedstrijd en vooral dankzij een uitstekende Pla kwamen ze na 412 rondjes als eerste over de streep. Voor de titels in de verschillende klassen was er veel meer spanning.
Action Express Racing - Corvette DP
Action Express Racing - Corvette DP
Achter de bolide van Michael Shank eindigde een andere Ligier-Honda op de tweede plaats. Pipo Derani, Scott Sharp en Johannes van Overbeek, de winnaars op Daytona én Sebring, eindigden voor ESM op drie seconden van de winnaars. Andermaal toonden de steeds sneller wordende Lola-Mazda's hun onbetrouwbaarheid wanneer de #70 op weg naar plaats drie in brand vloog. Zo ging de derde plek naar de Corvette DP van Wayne Taylor Racing maar de vierde plek van Action Express Racing was evenwel genoeg voor de titel. Dane Cameron en Eric Curran, bijgestaan door kersvers IndyCar-kampioen Simon Pagenaud, profiteerden van een lekke band bij de zusterwagen.

Tom Kimber-Smith - PR1/Mathiasen Motorsports
Tom Kimber-Smith - PR1/Mathiasen Motorsports
In de PC-klasse eindigde de titelstrijd wel heel erg spannend. PR1/Mathiasen Motorsports deed precies wat het diende te doen en won met Tom Kimber-Smith, Robert Alon en José Gutierrez. Performance Tech Motorsports en JDC Miller Motorsports vervolledigden het podium. De leiders in het kampioenschap, Renger van der Zande en Alex Popow, bijgestaan voor deze tien uurs race door David Heinemeier-Hansson kenden talloze problemen. Na eerst problemen met de ophanging weigerden ook de remmen dienst. De wagen werd evenwel nog als zesde geklasseerd en zo pakt het Nederlands-Venezolaanse duo alsnog de titel met evenveel punten als Kimber-Smith/Alon maar met een zege meer.

Risi Competizione - Ferrari 488 GTE
Risi Competizione - Ferrari 488 GTE
In GTLM ging de zege naar Risi Competizione, hun eerste zege in meer dan twee jaar. Nadat ze heel de wedstrijd vooraan hadden gestreden brachten Giancarlo Fisichella, Toni Vilander en James Calado de Ferrari 488 GTE als eerste over de streep. Pas in het laatste uur konden ze afstand nemen van de Ford GT van Joey Hand, Dirk Müller en Sébastien Bourdais. Met de andere Ford in de problemen na een botsing met een Porsche lag de weg naar de titel open voor de #4 van Corvette Racing. Oliver Gavin en Tommy Milner, bijgestaan door Marcel Fässler, werden derde, genoeg voor hun zoveelste titel in de Amerikaanse endurance-racerij. De Duitse merken, BMW en Porsche, kenden heel wat problemen met maar liefst drie botsingen. Porsche had vorig seizoen in de stromende regen nog deze wedstrijd algemeen gewonnen..

Riley Motorsports - SRT Viper GT3-R
Riley Motorsports - SRT Viper GT3-R
De GTD-klasse tenslotte was de enige klasse waarin de spanning wat verder te zoeken was. En inderdaad, met een rustige vierde plaats werden Christina Nielsen en Alessandro Balzan, bijgestaan door Jeff Segal, kampioen voor Scuderia Corsa in de Ferrari 488 GT3. De zege ging naar Riley Motorsports waar Ben Keating, Jeroen Bleekemolen en Marc Miller de Dodge Viper GT3-R nog eens de zege bezorgden. Magnus Racing plaatste hun Audi R8 LMS op plaats twee maar deze werd gediskwalificeerd vanwege te weinig rijtijd voor John Potter. Zo ging de tweede plek naar naar de Porsche 911 GT3-R van Park Place Motorsports, nét niet genoeg voor de merkentitel die alsnog naar Audi gaat.

UITSLAG PETIT LE MANS

Foto's: Vincent Wouters & IMSA



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 2 oktober 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Petit Le Mans.
  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons