Petit Le Mans: Wayne Taylor Racing Cadillac pakt overwinning na bloedstollende finale
Bij de Proto's werd de overwinning beslist op basis van wie het beste met zijn benzine kon omgaan en dit was ook het geval voor wie het kampioenschap zou binnenrijven. De Core Autosport van Jon Bennett, Colin Braun en Romain Dumas leken op weg naar de titel, maar door een late pitstop voor extra benzine, viel de Oreca terug naar P7 en aangezien de Whelen Engineering Racing Cadillac van Felipe Nasr, Eric Curran en Gabby Chaves, op P8 eindigde, kwamen zij uiteindelijk 3 punten te kort. Zo pakken Felipe Nasr en Eric Curran de rijderstitel en het teamkampioenschap zowel in de eindklassement als in de North American Endurance Cup (bestaande uit de manches in Daytona, Sebring, Watkins Glen en Road Atlanta)
Bij de GTLM's konden we een opvallend feit optekenen. De negen wagens die aan de start kwamen, haalden ook degelijk alle negen de finish en ze bleven maar 3 ronden van elkaar gescheiden. Maar de overwinning ging richting Porsche met aan het stuur Patrick Pilet, Nick Tandy en Fred Makowiecki. Deze wagen bleef de Corvette van Oliver Gavin/Tommy Milner/Marcel Fässler en de BMW van Jesse Krohn/John Edwards/Chaz Mostert voor met respectievelijk 11 en 15 seconden voorsprong. Maar de titel ging voor de zoveelste keer richting de Corvette met Jan Magnussen en Antonio García. Een opvallend gegeven: deze wagen behaalde geen enkele overwinning. Maar dankzij hun regelmaat konden zij toch beide Ford's afhouden van de eindoverwinning. Ford kreeg wel een troostprijs door alle titels weg te kapen in de North American Endurance Cup. Laurens Vanthoor (beter bekend als "Larry" bij de Amerikanen) eindigde op een zesde plaats.
In GTD was het van meet af aan een strijd tussen de drie teams die het hele seizoen kleurden en waarbij beiden Audi's de kans op de zege lieten schieten nadat zij allebei tot tweemaal toe te kampen kregen met een lekke band. Het was de polesittende WeatherTech Ferrari met Daniel Serra aan het stuur die in de eindfase de overwinning kon wegkapen voor de Acura van Alvaro Parente/Katherine Legge/Trent Hindman en de Lamborghini van Bryan Sellers/Madison Snow/Corey Lewis. Dankzij deze uitslag konden Bryan Sellers en Madison Snow genoeg punten overhouden op Legge en konden zij zowel de titel voor de rijders als het teamkampioenschap claimen. De derden in de eindstand, Ben Keating en Jeroen Bleekemolen, mochten uiteindelijk ook nog juichen nadat zij de titel in de NAEC konden claimen samen met hun derde piloot Luca Stolz.
Foto's: IMSA - Porsche
Tweet