van der Horst

Petit Le Mans: Wayne Taylor Racing Cadillac pakt overwinning na bloedstollende finale

Renger van der Zande, Jordan Taylor en Ryan Hunter-Reay
Renger van der Zande, Jordan Taylor en Ryan Hunter-Reay
Wayne Taylor Racing trok vannacht aan het langste eind in Road Atlanta. De Cadillac met onder meer Renger Van der Zande, Jordan Taylor en Ryan Hunter-Reay kwam als eerste over de meet in een finale waar de beslissing pas viel in de laatste ronde. De Mustang Sampling Cadillac met Filipe Albuquerque leek op weg naar de zege, maar viel in de laatste ronde zonder benzine, waardoor de Portugees terugviel naar een vierde plaats op negen seconden van Van der Zande. Achter de Konica Minolta Cadillac vervolledigden beide Mazda's van respectievelijk Jarvis/Nunez/Di Grassi en Bomarito/Franchitti/Pigot het podium. Voor WTR is dit hun eerste overwinning sinds Belle Isle vorig jaar, wat welgeteld vijftien races geleden is.
Porsche van Laurens Vanthoor
Porsche van Laurens Vanthoor
De race zelf werd voornamelijk gekleurd door een resem aan lekke banden. De linksachter liet het bij de meesten afweten - voornamelijk bij de Proto's en GTD's die met Continentals uitgerust waren - en kregen we precies hetzelfde verhaal als in het begin van het seizoen, waar het toen lekke banden regende tijdens de 24 Hours of Daytona. Toch werd het later vrij duidelijk dat het een bepaalde curbstone was die voor de nodige schade zorgde, nadat ook Laurens Vanthoor nipt kon ontsnappen aan een lekke band en de Porsche met Michelin-rubbers rondreed. Daarnaast was het ook weer een recordbrekende editie. Er waren maar vijf safety car interventies waardoor het afstandsrecord in alle klassen gebroken werd.

Whelen Engineering Racing - Cadillac DPi
Whelen Engineering Racing - Cadillac DPi
Bij de Proto's werd de overwinning beslist op basis van wie het beste met zijn benzine kon omgaan en dit was ook het geval voor wie het kampioenschap zou binnenrijven. De Core Autosport van Jon Bennett, Colin Braun en Romain Dumas leken op weg naar de titel, maar door een late pitstop voor extra benzine, viel de Oreca terug naar P7 en aangezien de Whelen Engineering Racing Cadillac van Felipe Nasr, Eric Curran en Gabby Chaves, op P8 eindigde, kwamen zij uiteindelijk 3 punten te kort. Zo pakken Felipe Nasr en Eric Curran de rijderstitel en het teamkampioenschap zowel in de eindklassement als in de North American Endurance Cup (bestaande uit de manches in Daytona, Sebring, Watkins Glen en Road Atlanta)

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Bij de GTLM's konden we een opvallend feit optekenen. De negen wagens die aan de start kwamen, haalden ook degelijk alle negen de finish en ze bleven maar 3 ronden van elkaar gescheiden. Maar de overwinning ging richting Porsche met aan het stuur Patrick Pilet, Nick Tandy en Fred Makowiecki. Deze wagen bleef de Corvette van Oliver Gavin/Tommy Milner/Marcel Fässler en de BMW van Jesse Krohn/John Edwards/Chaz Mostert voor met respectievelijk 11 en 15 seconden voorsprong. Maar de titel ging voor de zoveelste keer richting de Corvette met Jan Magnussen en Antonio García. Een opvallend gegeven: deze wagen behaalde geen enkele overwinning. Maar dankzij hun regelmaat konden zij toch beide Ford's afhouden van de eindoverwinning. Ford kreeg wel een troostprijs door alle titels weg te kapen in de North American Endurance Cup. Laurens Vanthoor (beter bekend als "Larry" bij de Amerikanen) eindigde op een zesde plaats.

Gunnar Jeannette, Daniel Serra en Cooper MacNeil
Gunnar Jeannette, Daniel Serra en Cooper MacNeil
In GTD was het van meet af aan een strijd tussen de drie teams die het hele seizoen kleurden en waarbij beiden Audi's de kans op de zege lieten schieten nadat zij allebei tot tweemaal toe te kampen kregen met een lekke band. Het was de polesittende WeatherTech Ferrari met Daniel Serra aan het stuur die in de eindfase de overwinning kon wegkapen voor de Acura van Alvaro Parente/Katherine Legge/Trent Hindman en de Lamborghini van Bryan Sellers/Madison Snow/Corey Lewis. Dankzij deze uitslag konden Bryan Sellers en Madison Snow genoeg punten overhouden op Legge en konden zij zowel de titel voor de rijders als het teamkampioenschap claimen. De derden in de eindstand, Ben Keating en Jeroen Bleekemolen, mochten uiteindelijk ook nog juichen nadat zij de titel in de NAEC konden claimen samen met hun derde piloot Luca Stolz.

Foto's: IMSA - Porsche



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 14 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Petit Le Mans.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons