van der Horst

Pinksterraces: Voorbeschouwing van de organisatoren

Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Goed twee weken na de première van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux is de nagelnieuwe Benelux-competitie aan zijn tweede weekend toe. Plaats van bestemming is het circuit aan de Noordzee: Circuit Park Zandvoort. Tijdens de Pinksterraces, een traditionele publiekstrekker, kan ook Nederland kennis maken met de enige merkencompetitie die de Benelux rijk is.
  • Skylimit Events

Stand van zaken

Alvorens naar Zandvoort af te reizen, voert Christiaan Frankenhout (Porsche Groep Zuid) het kampioenschap van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux aan. De snelle Nederlander won in Spa maar liefst twee races, waaronder de lange wedstrijd met teamgenoot Paul van Splunteren. In de tussenstand telt hij 6 punten meer dan de Brit Hunter Abbott (DVB RACING) en zijn landgenoot Jochen Habets (Belgium Racing), winnaar van de allereerste race van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux in Spa. Achter het leidende drietal liggen ook Melroy Heemskerk (NGT), Jeffrey Van Hooydonk (DVB Racing) en Dylan Derdaele (Belgium Racing) op de loer. Sven Heyrowsky en Philippe Richard leiden respectievelijk de Am-categorie en de Club-categorie. Door de afwezigheid van Christiaan Frankenhout, die de 24 Uur van de Nürburgring op zijn programma heeft staan, kan de concurrentie in Zandvoort dus een uitermate goede zaak doen. Nieuw op de grid is Jan van Kuijk (Speedlover), die na enkele races in de Radicals zijn vuurdoop in een 911 GT3 Cup zal hebben.

Merkencups… de top

De Porsche 911 blaast dit jaar 50 kaarsjes uit en die verjaardag vieren de Porsche-invoerders in Nederland (Pon) en België (D’Ieteren) ook op het circuit. De Porsche GT3 Cup Challenge Benelux is een gloednieuwe merkencompetitie die op en naast het circuit alle liefhebbers van het merk en de autosport in het algemeen, aanspreekt.
 
Merkencompetities zijn de meest zuivere vorm van autosport”, vertelt Dimitri Vanbeneden van DVB Racing. “Er wordt gestreden met gelijk materiaal, in dezelfde omstandigheden en zonder enige andere tussenkomst. Het is man tegen man, in gelijke machines en de uitkomst daarvan is de snelste die wint. Ik zit als teameigenaar en als autosportliefhebber al jaren op een dergelijke competitie te wachten en kan niet anders dan iedereen die zich hier in terugvindt, oproepen om samen met ons mee deel te nemen.” Bovendien biedt de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux de kans aan diverse types van de Porsche 911 (997 GT3 Cup Mk II, 997 GT3 Cup Mk I en 996 Cup) de kans om van start te gaan, ieder met een eigen puntentelling. “De 996 Cup is een ideale wagen om het racen te leren”, aldus Jo Jamers, die met zijn team First Motorsport al jaren met Porsche op circuit werkt. “Zowel sportief als budgettair is het de kans om in een schitterende competitie mee aan de start te staan en meteen progressie te maken.
 
Een merkencompetitie is ook de perfecte gelegenheid om liefhebbers van een merk te verzamelen. “In Zandvoort is er natuurlijk weer onze hospitality, waar we de partners, deelnemers en medewerkers in een uitstekende sfeer bijeen brengen”, legt marketingmanager Robert van Barneveld uit. “Bovendien is er een parking naast de hospitality voor Porsche dealers en hun klanten, een prima gelegenheid om ook een aantal schitterende straatauto’s van dichtbij te kunnen zien.

Plaats van afspraak: Zandvoort

Het is dit jaar 74 jaar geleden dat in Zandvoort voor het eerst geracet werd, op de omloop in de duinen die vandaag 4,3 kilometer lang is. Zandvoort ontving tot in 1985 de Nederlandse GP F1 en vandaag zijn de hoogtepunten zonder meer de komende Pinksterraces, het DTM en de F3 Masters. Tijdens het weekend op Spa wonnen de Nederlandse ‘gasten’ de meeste races, zien we in de Zandvoortse duinen een Belgische revanche?

Porsche GT3 Cup Challenge Benelux press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op woensdag 15 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Pinksterraces.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons