Pierre Dieudonné: "Gelukkig is er nog Dries Vanthoor"
De afgelopen twee edities is de polesitter telkens gediskwalificeerd. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat onze diskwalificatie vorig jaar onterecht was. Het stukje tape gaf absoluut geen prestatievoordeel, maar was aangebracht uit voorzorg om bijvoorbeeld bij een uitstap door het grind te zorgen dat het stuk bevestigd bleef. Meer nog, het stukje tape werd op die manier al aangebracht sinds onze eerste race in de Blancpain GT Series. Het voelt nog steeds ontzettend zuur aan, zeker omdat wij gezien hebben in de data hoe Dries zijn ronde realiseerde. Hij was ook tijdens de kwalificaties reeds snel.
Veranderen de gebeurtenissen van 2018 jullie aanpak bij deze editie?
Ik heb de indruk dat er meerdere teams zijn die zich inhouden. Het is bizar dat bepaalde wagens niet in de top 20 staan. Je weet het niet, maar misschien zijn ze terughoudend om het achterste van hun tong te laten zien, wetende dat de BoP toch telkens wordt aangepast en ze dan afgestraft worden. Ik denk niet dat het voor ons echter veel verschil maakt. Je kan tegen een rijder heel moeilijk zeggen zich in te houden; als hij aan de Super Pole start, wil hij het volle pond geven.
In hoeverre kan een rijder nog het verschil maken in een wereld waar datalogging en simulatie alomtegenwoordig is?
Je hoeft maar naar Dries Vanhoor te kijken om het antwoord te weten... Vorig jaar was hij een halve seconde sneller tijdens de Super Pole en ook gisteren tijdens de kwalificaties was hij weer met voorsprong de snelste. Gelukkig zijn er nog rijders als Dries Vanthoor, die soms ongelooflijke dingen doen met een wagen. Er zijn ogenblikken dat rijders als Dries tijd vinden waar de ingenieurs maar niet begrijpen waar die vandaan komt.
De trainingen en de kwalificaties zijn verreden onder tropische omstandigheden, maar tijdens de race wordt er regen verwacht. Stelt zich daarin een bijzondere uitdaging?
Het is voor de rijders altijd wat aanpassen wanneer de omstandigheden veranderen, maar dat geldt voor iedereen. Ik denk dat we als team echter voldoende ervaring hebben met zowel de Audi R8 LMS GT3 als het circuit van Spa-Francorchamps om met vertrouwen eender welke omstandigheden te trotseren. De warme temperaturen geven misschien een ietwat vertekend beeld van de onderlinge waardeverhoudingen, maar we zijn niet speciaal bezorgd eerlijk gezegd.
Foto's: Georges De Coster, Geert Franquet & Arne Simons
Tweet