van der Horst

Pierre-Yves Rosoux: "Belgian Driver Academy voelt als een familie"

Jérôme Galpin - Pierre-Yves Rosoux - Eric De Doncker
Jérôme Galpin - Pierre-Yves Rosoux - Eric De Doncker
Pierre-Yves Rosoux is al jaren een gekende naam in het Belgische autosportmilieu. De Luikenaar kwam reeds aan de bak in tal van disciplines en op een brede waaier aan wagens. Afgelopen jaar zagen we hem onder andere in actie in het Belcar Endurance Championship binnen het Antwerpse team van de familie Pampel. Autosport.be sprak met Rosoux over zijn seizoen op de Belgian Driver Academy Wolf GB08 en zijn uitstap naar de NASCAR Whelen Euro Series in oktober.
Belgium Driver Academy - Wolf GB08
Belgium Driver Academy - Wolf GB08
"De Wolf was een beetje wennen eigenlijk", vertelt Pierre-Yves Rosoux aan Autosport.be. "De wagen was nieuw, maar naarmate het seizoen vorderde, ging het eigenlijk beter en beter. Tegen het einde van het jaar konden we eigenlijk zonder problemen 1:34's draaien (wat gezien de geldende normtijd in het Belcar-kampioenschap volstaat n.v.d.r.). Als rijder is mij het team trouwens ook zeer goed bevallen. Je komt binnen en je voelt je als deel van de familie. Dat betekent dat je je kan toeleggen op de zaken die als piloot van je verwacht worden tijdens een race weekend." Binnen die race-familie viel niet enkel de ervaren Rosoux op; zijn jeugdige teamgenoot Maxim Pampel pakte dit jaar prompt de titel van Junior-kampioen, ondanks dat hij de openingsrace van het seizoen miste.

Pierre-Yves Rosoux - Alex Caffi Motorsport
Pierre-Yves Rosoux - Alex Caffi Motorsport
Rosoux kwam tijdens de finaleraces van de NASCAR Whelen Euro Series ook aan de bak in een bolide van het Italiaanse Alex Caffi Motorsport. "Het is een leuke serie, met wagens die me echt aanspreken. Nog echte racewagens, zonder ABS en dergelijke. Het weekend zelf verliep niet echt super vlot. Een nieuwe wagen is altijd wat wennen en bovendien lag de focus op het testen van een aantal dingen naar volgend seizoen toe. Daarenboven kmam ik in de eerste race weinig aan rijden toe wegens een probleem met het weggedrag en daarnaast kreeg ik in de tweede race te kampen met een defecte radio en daarvoor werd ik door de raceleiding uit koers genomen. De wedstrijddirecteur geeft je namelijk via je spotter instructies en als die instructies niet doorkomen, wordt het lastig natuurlijk. Al bij al was het wel een super ervaring, eentje waarvoor ik de organisatie dankbaar ben!"

Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck & NASCAR Whelen Euro Series / Stephane Azemard



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons