van der Horst

Pikes Peak Hill Climb: Loeb en Peugeot klaar met 875 pk voor 875 kg (+ video Loeb)

Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot Sport heeft alle registers open getrokken om negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb te voorzien van een unieke, onbedaarlijk snelle auto voor de Pikes Peak Hill Climb 2013 op 30 juni aanstaande. De Peugeot 208 T16 Pikes Peak waarmee de rallyrijder, die het afgelopen decennium de rallywereld heeft gedomineerd, een poging zal ondernemen om gekroond te worden tot ‘King of The Peak’, levert maar liefst 875 pk en weegt slechts 875 kilo. De speciale Peugeot beschikt over vierwielaandrijving en is voorzien van een uitgebreid aerodynamisch pakket. De missie van iedere ontwerper van wedstrijdauto’s is om binnen de regelgeving de meest optimale auto te ontwerpen. Die uitdaging is niet alleen stimulerend, maar veelal ook frustrerend. Diep in hun hart willen ze vanaf een blanco vel op de tekentafel de ultieme racer ontwerpen. Dat is wat de Peugeot-ingenieurs voor de ‘Race to the Clouds’ hebben gedaan.
De Pikes Peak Hill Climb is het enige autosportevenement ter wereld dat de droom van die ingenieurs uit kan laten komen! De aanduiding van de categorie ‘Unlimited’ brengt een twinkeling in de ogen van iedere ontwerper.
“Je eigen verbeelding is de enige beperking wanneer je een auto voor Pikes Peak ontwerpt,” grijnst Jean-Christophe Pallier, de Peugeot Sport ingenieur die leiding geeft aan het Peugeot 208 T16 Pikes Peak project. “Het ontwerpen van deze auto was een ongelooflijke ervaring, hoewel de tijdsdruk enorm was.”

Het enorme hoogteverschil van de heuvelklim in Colorado zorgt voor een unieke technische uitdaging, omdat de motor van start tot finish zo goed mogelijk moet kunnen blijven ademen in de steeds ijler wordende lucht.
“Bij een atmosferische krachtbron verlies je gemiddeld 1% van het motorvermogen per 100 meter die je stijgt,” tekent Peugeot Sport Director Bruno Famin op. Dat is een belangrijke parameter voor de race waarvan de start op een hoogte van 2.865 meter is en de hoogtemeter voor de finish 4.301 meter aanwijst. Op weg naar de start raken sommige motoren al 30% van hun vermogen kwijt. Iets dat Sébastien Loeb komende zondag niet kan gebruiken.

Peugeot Sport ontwikkelde een speciale versie van de bi-turbo V6 die is ontworpen voor de lange-afstandsracerij. Met een motorvermogen van 875 pk heeft de 208 T16 Pikes Peak meer pk’s dan een Formule 1-auto.
“Dit is zonder twijfel de krachtigste auto die ik ooit heb gereden,” verklaart Loeb. “En Pikes Peak is de meest extreme vorm van autosport, omdat de weg wordt gemarkeerd door steile hellingen in plaats van vangrails. Bij het kleinste foutje volgt een duikeling.”

Peugeot Sport heeft veel aandacht geschonken aan gewichtsbesparing.
“Met een totaalgewicht van 875 kilo hebben we de magische gewichtsverdeling gerealiseerd van 1:1,” legt Jean-Christophe Pallier uit. “Voor een optimale wegligging is de motor middenachter in het buizenframe geplaatst, net zoals bij de fameuze groep B rallyauto’s uit de jaren tachtig en de sportwagens voor lange-afstandraces.”

De 208 T16 Pikes Peak deelt zijn genen met die van de Peugeot 908 waarmee de 24 Uur van Le Mans is gewonnen. Vorig jaar werd Pikes Peak voor het eerst op een volledig geasfalteerd wegdek verreden, dus Loeb’s machine is feitelijk een lange-afstandsracer. Met de aandrijflijn, remmen en aerodynamische voorzieningen die afkomstig zijn van de 908, waaronder de 2 meter brede achterspoiler van de eerste generatie 908 HDi FAP. Jammer genoeg lag er geen bredere in voorraad.

De snelheden tijdens de klim variëren van 50 tot 240 km/u. De immense achterspoiler en de splitter zien er niet alleen spectaculair uit, maar zorgen ook voor de downforce. De Peugeot 208 T16 Pikes Peak rijdt op speciale banden van Michelin. Om de 156 bochten te nemen die Loeb van de wolken scheiden, beschikt de Fransman over één van de meeste brute autosportauto’s ooit.

“We hebben meerdere testsessies gedaan en mijn gevoel zegt dat de auto er klaar voor is,” zegt Loeb. “Maar een groot vraagteken blijft het niveau van mijn concurrenten, want een aantal heeft de trainingssessie afgezegd zodat ik niet weet waar ze staan.”

Net als ieder lid van Peugeot Sport moet Seb ‘s ochtends heel vroeg uit de veren, want er kan alleen maar drie uur lang na zonsopgang worden getraind, omdat de weg daarna wordt opengesteld voor het publiek. Iedere ochtend gaat Loeb’s wekker om 3.15 uur af. “Het is een gekke manier van wakker worden. Bij races heb je een opwarmronde en bij rally’s eerst een stuk openbare weg, maar hier ga je in de auto zitten, en bang, direct volgas.” En volgas betekent in de 208 T16 Pikes Peak een topsnelheid van 240 km/u.

“Een auto als deze is niet gemakkelijk om te besturen,” verklaarde Loeb na de tweede test. “Maar we hebben nog wat belangrijke zaken kunnen vinden, want ik heb voor het eerst het hele traject kunnen rijden. Ook hebben we de juiste bandenkeuze kunnen bepalen.” Na zijn tests weet Loeb wat hem te wachten staat: van het snelle, vloeiende stuk na de start tot aan de laatste 2 ‘bumpy’ kilometers in het maanlandschap, 156 scherpe bochten verder.

Peugeot Sport’s projectleider Jean-Christophe Pallier: “Ik ben blij met onze testresultaten. Ze zijn het bewijs dat de basis voor onze auto goed is. En de feedback van Sébastien was excellent en we hebben daardoor verbeteringen aan kunnen brengen.” Na de tests is de 208 T16 Pikes Peak gedemonteerd en volledig nieuw opgebouwd, terwijl Loeb een paar dagen terug is geweest in Frankrijk om zich volledig op te laden voor de ‘Race to the Clouds’ op 30 juni.



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Varia op woensdag 26 juni 2013.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons