van der Horst

Pikes Peak Hill Climb: Vanina Ickx en Romain Dumas klaar om de Volkswagen-kleuren te verdedigen!

Gillet Vertigo Pikes Peak van Vanina Ickx
Gillet Vertigo Pikes Peak van Vanina Ickx
De Pikes Peak-klimkoers vormt één van de monumenten binnen de internationale autosport. Het bergachtige decor waarvan de top veel weg heeft van een maanlandschap, het lange parcours van bijna 20km met niet minder dan 156 bochten, de aankomst op 4.300 meter hoogte, het ontbreken van vangrails, terwijl de ravijnen enkele honderden meters diep zijn… stuk voor stuk elementen die de “race to the clouds” tot een mythe maken die gekend is tot ver buiten de Amerikaanse landsgrenzen!
Het is niet voor niets dat verschillende constructeurs de afgelopen decennia de Pikes Peak-klimkoers tot één van hun sportieve doelen bombardeerden. En bij deze 96e editie, die nu zondag 24 juni zal plaatsvinden, kunnen we niet om Volkswagen heen! Tussen de 61 wagens die ingeschreven zijn, vinden we vanzelfsprekend de I.D. R Pikes Peak van Romain Dumas terug, maar ook de Gillet Vertigo van Vanina Ickx. Die laatste wordt aangedreven door een 2-liter TFSI-motor die 380 pk opwekt.

Laten we onze vooruitblik aansnijden met het Belgische Pike’X Peak project! De Naamse constructeur Tony Gillet wil bij de 25e verjaardag van zijn Vertigo schitteren. Hij heeft bijgevolg één van zijn voormalige GT-piloten, Vanina Ickx, aangesproken en heeft zich vervolgens gestort op het ietwat gekke idee om deel te nemen aan de bekende wedstrijd in Colorado. Hiervoor besloot hij een VW-motor in zijn geesteskind te plaatsen. Nadat ze het parcours reeds op de simulator kon oefenen, zal Vanina Ickx het deze week aan den lijve kunnen ondervinden tijdens de verschillende oefensessies. Het is evenwel opletten geblazen, want de trainingen gebeuren slechts op bepaalde delen van het circuit en niet op het volledige parcours van 19,9km! We zullen echter zonder twijfel kunnen rekenen op de competitiedrang van de ex-DTM-rijdster en hoewel het hoofddoel nu zondag het bereiken van de finish is, zal Vanina er alles aan doen om ook een behoorlijke plaats uit de brand te slepen.

Romain Dumas - Volkswagen I.D. R Pikes Peak
Romain Dumas - Volkswagen I.D. R Pikes Peak
Bij Volkswagen Motorsport liggen de kaarten anders. De constructeur uit Wolfsburg mikt met zijn prachtige I.D. R Pikes Peak op niets minder dan het record bij de 100% elektrisch aangedreven bolides. Om daarin te slagen, doet VW een beroep op Romain Dumas, wie één van de meest indrukwekkende palmaressen heeft uit de recente autosportgeschiedenis. De Fransman is, naast wereldkampioen Endurance, tweevoudig winnaar van de 24H van Le Mans en de Total 24H van Spa, viervoudig laureaat in de 24H van de Nürburgring en drijvende kracht achter enkele mooie resultaten in rally en in de Dakar, namelijk ook drievoudig winnaar in de Pikes Peak-klimkoers.

Het prototype dat Volkswagen Motorsport ontwikkelde is een vierwielaangedreven bolide (één elektromotor op de vooras en een tweede op de achteras) met een aandrijving van 500 kW, het equivalent van ongeveer 680 pk. Het huidige record bij de elektrische bolides staat op 8’57’’188 en dat hoopt Romain Dumas deze week te kloppen. De absolute recordtijd werd gereden door Sébastien Loeb en bedraagt 8’13”878. Het voltallige Volkswagen Motorsport-team, onder leiding van de Belg Sven Smeets, weet echter dat de Pikes Peak-klimkoers de kleinste fout zwaar afstraft. De deelnemers krijgen in de wedstrijd namelijk slechts…. één kans! Een stuurfout, een technisch probleem en maanden aan voorbereidend werk verdwijnt in de prullenmand. De “race to the clouds” vereist bovenal nederigheid van de deelnemers, enkel dan kan je de top bereiken bij de Pikes Peak!

Meer informatie en livestream kan u terugvinden op www.ppihc.org

Persbericht Belgian VW Club



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally Internationaal op vrijdag 22 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Pikes Peak Hill Climb.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons