van der Horst

Polen: Rovanperä: de invaller op koers naar een nieuwe overwinning

Kalle Rovanperä - Toyota GR Yaris
Kalle Rovanperä - Toyota GR Yaris
Dinsdag had Kalle Rovanperä nog geen plannen om deel te nemen aan de WRC Rally van Polen. Na het ongeval van Sebastien Ogier werd “Rova69” in allerijl door Toyota Gazoo Racing opgetrommeld als invaller voor de onfortuinlijke Fransman. Woensdag werkte de tweevoudige wereldkampioen met goedkeuring van de FIA en WRC Promotor een beperkte en alternatieve verkenning af om vervolgens donderdag zonder al te veel voorbereiding van start te gaan in de shakedown en enkele uren later de 7 de tijd af te klokken in de proloog. Twee dagen later, na afloop van de tweede wedstrijddag, geeft het Finse wonderkind iedereen het nakijken en lijkt hij op weg naar de overwinning in de WRC Rally van Polen. “Het kan verkeren”, voorspelde Bredero al 400 jaar geleden.
Na een afwachtende start in de eerste etappe op vrijdag stond er zaterdag geen maat op Kalle Rovanperä. Met 6 snelste tijden op 7 zeven klassementsproeven pushte de Fin Andreas Mikkelsen uit de hotseat en breidde hij seconde per seconde zijn voorsprong uit. Lange tijd leek het erop dat teammaat Elfyn Evans mee zou volgen in zijn voetsporen, maar de traditionele misstap van de Welshmen – lekke band op KP 13 – liet Mikkelsen toe om de tweede plaats te veroveren op 9.4 sec van de soevereine leider en met een bonus van 6.7 sec op de ongelukkige Evans

Ford-rijder Adrien Fourmaux toerde een ganse dag in niemandsland rond op de vierde plaats. De Fransman blijft echter loeren op een foutje van de koplopers om alsnog een podiumplaats te versieren. De verrassende Martins Sesks bevestigde zijn puike prestatie en hield met een ultieme inspanning Thierry Neuville van de 5de plaats.

Onze landgenoot en WK-leider ging zoals verwacht voorbij Grégoire Munster, maar kwam uiteindelijk 0.1 sec te kort voor de 5de plaats in de tussenstand en greep dus naast twee belangrijke extra WK-punten.

Zaterdagavond werden ook de eerste WK-punten verdeeld: Rovanperä 18, Mikkelsen 15, Evans 13, Fourmaux 10, Sesks 8, Neuville 6, Munster 4.

Neuville verliest in Polen dus 7 punten op Evans, maar houdt in de WK-tussenstand nog 11 punten bonus. Morgen staan er nog 12 extra punten op het spel tijdens met Super Sunday-klassement en de Power Stage.

Ott Tänak koos alvast zijn prioriteiten. Na z’n onverwachte ontmoeting met een Poolse hert ging de Est vanochtend opnieuw van start om te checken of zijn herstelde Hyundai helemaal in orde was, maar in de namiddag bleef de i20 op stal. Kwestie van banden te sparen en 100% klaar te zijn voor het zondag-klassement en power stage; “Damage Control” noemen ze dat!

Ondanks zijn autoritaire machtsgreep op zaterdag kijkt rallyleider Rovanperä met twijfels naar de afsluitende ritten op zondag. “Ik heb de ganse dag geprobeerd om het beste van mezelf te geven, aldus Rova69, de namiddag is toch meer genietbaar als je weet wat er eigenlijk aankomt. Morgen wordt moeilijk, na de shakedown heb ik één van de proeven kunnen verkennen. Het wordt zondag niet makkelijk. Ik denk dat het morgen veel moeilijker zal zijn dan vandaag. Laat ons hopen op het beste”.

Andreas Mikkelsen weet dat z’n rivaal zich door de gebrekkige voorbereiding vragen stelt en toonde zich alvast strijdvaardig. “We reden een goede slotproef. Het was op sommige plaatsen een beetje teveel. We kwamen in het losse grind terecht en ik was niet altijd efficiënt. We kunnen de bandenslijtage onder controle houden. Ik ben tevreden van mijn klassement, maar ik wil nog één positie beter”

De tweede Toyota-rijder Elfyn Evans leek aanvankelijk om een fikse hap te kunnen pakken uit z’n achterstand op Neuville, maar maakte traditioneel net dat éne onvermijdbare foutje. Na z’n lekke band op KP13 was de Weshman verplicht om zijn enige reservewiel te gebruiken en moest hij in de slotproeven de nodige zekerheid onder het gaspedaal houden. Met slechts 6.7 sec achterstand op Mikkelsen blijft alles echter mogelijk. “Wat kan ik zeggen, aldus de eeuwige pechvogel, zo’n dingen gebeuren nu éénmaal. Met slechts één reservewiel was niet ideaal, maar we probeerden wat we konden doen. Het is sowieso een beter weekend dan anders. We zien wat zondag brengt”.

Thierry Neuville - Hyundai i20 N
Thierry Neuville - Hyundai i20 N
Na de vrijwillige opgave van ploegmaat Tänak moest Thierry Neuville vanmiddag als tweede wagen van start en had hij dus opnieuw aardig wat “veegwerk” op de onverharde proeven. Niet ideaal in zijn jacht naar de verrassende Sesks. “We hadden een goede laatste proef, aldus de WK-leider, ik mistte één bocht in de remzone en de grip was quasi nul. Los daarvan hadden we een goed tempo. Ik genoot ervan. We maakten de juiste bandenkeuze, maar we hadden nog flink wat kuiswerk bij het aanremmen voor kruispunten of richtingsveranderingen.” Traditioneel zal Thierry morgen het beste van zichzelf geven om een maximum aan punten te recupereren in het zondag-klassement en de power stage. Met nog 12 punten in de speelpot en 11 voorsprong op rivaal Evans heeft onze landgenoot alle kaarten in handen om zijn koppositie in de WK-stand te bevestigen of zelfs te verbeteren.

Sami Pajari - Toyota GR Yaris Rally2
Sami Pajari - Toyota GR Yaris Rally2
In de WRC2-klasse ten slotte blijft Toyota-rijder Sami Pajari (GR Yaris) foutloos op kop. De beloftevolle Fin, die normaliter de belofte had om met een Yaris Rally 1 te mogen rijden, heeft een kleine halve minuut voorsprong op glamourboy Oliver Solberg die in de slotproef voorbij Robert Virves naar de tweede plaats wipte.

Zondag op de slotdag van de WRC Rally van Polen staan er nog 63 km aan klassementsproeven op het menu met tweemaal twee proeven van respectievelijk 20.8 en 10.7 km. De Power Stage – Live op RTBF Auvio – is voorzien om 14u15 waarna de winnaars op het podium klimmen in de Mikolajki Arena omstreeks 15u15.

TUSSENSTAND NA DAG 2 (KP 15)
1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2u00m44s
2. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +9.4s
3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +16.1s
4. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +37.0s
5. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +58.2s
6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +58.3s
7. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m24.5s
8. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m41.9s
9. Sami Pajari/Enni Mälkönen (GR Yaris Rally2) + 5m46.5s
10. Oliver Solberg/ Elliot Edmondson (Skoda Fabia RS Rally2) + 6m12.8s

Foto's: Davy Degryse



Dit artikel werd gepubliceerd door Stephan Lesuisse in FIA World Rally Championship op zaterdag 29 juni 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Polen.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons