van der Horst

Pollini en Longhi nieuwe Europese kampioenen KZ2 en KZ

Adria
Adria
Giacomo Pollini (KZ2) en Riccardo Longhi (KZ) kroonden zich zondag tot de nieuwe Europese kampioenen in de schakelkarts. Op het circuit van Adria vond, na de openingsmanche in Wackersdorf, de tweede en laatste ronde van het Europese kampioenschap plaats. In de bijzonder spannende finales waren de zeges ditmaal voor Pollini en Ippolito.
Ruim 100 deelnemers verschenen er dit weekend aan de start in Adria. Dat waren er een twintigtal minder dan de openingsronde in Wackersdorf, maar dat is gezien het verloop van het EK met amper twee weekends, weinig verrassend.
 
Senna Van Walstijn
Senna Van Walstijn
In de KZ2 schakelklasse waren er nog vier uitgesproken kanshebbers op de titel. Al na twee ronden werd dat aantal herleid naar twee want Giusepe Palomba en Danilo Albanese  kwamen met elkaar in contact. Voor Palombo konden de titelambities meteen de vuilbak in. In tegenstelling tot zijn landgenoot kon de Albanese rijder wel verder maar hij zou zo ver terugvallen dat ook hij geen Europees kampioen zou worden. Giacomo Pollini had op dat moment de leiding in handen voor zijn teammaat Paavo Tonteri en de Nederlander Senna Van Walstijn. Ook die had nog kansen op de titel, maar dan moest hij wel voorbij Tonteri. In de absolute slotfase probeerde Van Walstijn de tweede plaats over te nemen maar zijn aanval had geen succes. Van Walstijn dook wat te ver in de bocht, misschakelde zich en viel terug tot P5. Het schonk Pollini de titel op een dienblaadje. De Italiaan reed makkelijk naar winst en werd zodoende Europees kampioen.

Riccardo Longhi
Riccardo Longhi
Ook in de KZ klasse, de koninginnenklasse van de sport, draaide de finale en de daarbijhorende titelstriijd uit op een thriller. Matteo Vigano en Paolo Ippolito deelden de eerste rij bij de start van de finale. Vigano kwam heel slecht van de lijn en Ippolito nam de leiding meteen over. Viktor Gustavsson schoot tijdens de eerste meters van de finale al voorbij Vigano maar maakte daarbij wel wat contact met zijn teammaat. Vigano liep duidelijk averij op en zou in het eerste koppel ronden al ver terugvallen. Ippolito dus aan kop, voor Pedro Hiltbrand en Viktor Gustavson. Enkele plekken verderop vochten Emilien Denner en Riccarrdo Longhi de strijd uit  voor de titel, die op dat moment naar Denner zou gaan. Maar de Fransman zou niet veel later in de fout gaan en uit de wedstrijd verdwijnen. Longhi was op dat moment virtueel kampioen maar snelste man op de baan, Stan Pex, zou nog wel stoorzender kunnen spelen. De Nederlander nam al snel P3 over en moest een gaatje van 1,4 seconden dichtrijden op Ippolito, wou hij de titel naar Nederland brengen. Maar dan moest hij ook nog voorbij Hiltbrand. Pex kwam snel met een aanval maar vergallopeerde zich net zoals zijn landgenoot in de KZ2 en ging rond. Pex gooide de handdoek in de ring en zwaaide daarmee de deur naar een Europese titel voor Longhi open. Zonder dit weekend echt vooraan mee te strijden, pakt de Italiaan de titel. De zege in de finale was er voor Paolo Ippolito die daarmee CRG, sinds lang, nog eens overwinning schenkt. Zoete revanche ook voor de Italiaan, die tijdens het WK vorig jaar, betrokken was bij het incident met Luca Corberi. U herinnert zich misschien nog de beelden van de Italiaan die volledig  door het lint ging, en daarna levenslang geschorst werd.

In de marge van het EK, vond ook de derde en voorlaatste manche van de Academy Trophy plaats. Oleksandr Bondarev verzekerde zich na de heats van de pole voor de finale. Hij moest in de finale al snel de strijd aangaan met Maceij Gladysz. Hij kreeg het niet cadeau en ook hier zagen we enkele mooie acties van de jonge talenten maar Gladysz pakte wel de zege voor Riccaro Ianniello en Oleksandr Bondarev. In de tussenstand neemt Gladysz de leiding over van Reno Francot die na een moeilijk weekend tweede staat in de tussenstand. Ook Tom Braeken tekende present in de Italiaanse hitte maar het werd niet het weekend waar de Limburger op gehoopt had. Hij werd 25e in de finale en staat met nog één weekend te gaan 19e in de tussenstand.

Foto: CIK FIA

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Karting op zondag 15 augustus 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons