van der Horst

Porsche Day Netherlands: Nabeschouwing Belgium Racing

In het kader van de Porsche Day op het TT Circuit in het Nederlandse Assen werd afgelopen dinsdag de vijfde en zesde manche afgewerkt van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux of de snelste merkencup van de lage landen. Na Spa en Zolder vormde ditmaal Assen het toneel om de spectaculaire Cup te ontvangen. Reeds tijdens de kwalificaties was het duidelijk wie de lakens zou uitdelen. Het werden twee schitterende wedstrijden waarbij de tweede nog een tijdje in het collectief geheugen zal blijven hangen.
  • G&A Motors Motorsport
Tijdens de twee kwalificaties waren de beste startposities van beide races voor uittredend kampioen Xavier Maassen en Max van Splunteren. Maar telkens op de hielen gezeten voor de bolides van Belgium Racing met een verrassende Yannick Hoogaars in de eerste kwalificatie en Peter Hoevenaars in de tweede kwalificatie. Het verschil met polesitter van Splunteren en Hoevenaars bedroeg amper 6/1000 van een seconde of een verschil in gemiddelde snelheid van 0,01 km/uur. Onwaarschijnlijk, en net dat flinterdun verschil dat Max Van Splunteren een extra punt opleverde zou Peter Hoevenaars beletten om na de twee wedstrijden de koppositie over te pakken. Het zit hem in zéér kleine details binnen de supersnelle Porsche GT3 Cup Challenge Benelux.

Tijdens de start van de eerste manche schoot Hoevenaars snelst uit de startblokken en nestelde zich aan de leiding voor zijn landgenoot Xavier Maassen en Dylan Derdaele die even nadien werd voorbij gesneld door de leider in het kampioenschap, Max van Splunteren die inzake circuitkennis in het voordeel was tegenover de Limburger. Belgium Racing-rijder Hoevenaars was outstanding en won met een mooie voorsprong op Maassen en van Splunteren. Hij pakte ook de snelste wedstrijdronde en was na de eerste race virtueel leider in het kampioenschap. Virtueel, omdat de rijders die twee wedstrijden rijden, hun beste resultaat in rekening mogen brengen. Van Splunteren kreeg dus nog een herkansing tijdens de tweede manche van de dag.

Ook deze werd gewonnen door Peter Hoevenaars, maar deze keer kreeg hij zeer zware oppositie. Max van Splunteren verzilverde zijn pole en vertrok aan de leiding met Hoevenaars en Derdaele in zijn zog. Hoevenaars en Van Splunteren maakten er een boeiend kijkstuk van waarbij het verschil in ieder ronde amper enkele tienden van een seconde bedroeg. Quasi de ganse wedstrijd zat Peter met zijn neus onder de achtervleugel van Max. Hoevenaars moest deze wedstrijd winnen van van Splunteren om dichterbij te schuiven in het kampioenschap. Het was pas in de voorlaatste ronde dat de Porsche van Belgium Racing voorbij het exemplaar kon van Land Motorsport.

Tweede dagzege dus voor Hoevenaars na een helse race en opnieuw de snelste wedstrijdronde. Via de overwinning (20) en de snelste wedstrijdronde (1) scoort Hoevenaars 21 punten tegenover 18 voor van Splunteren voor diens tweede plaats (17) en de pole (1). Peter komt nu in de tussenstand op één punt van zijn landgenoot en zodoende was dat ene puntje van de pole doorslaggevend inzake de tussenstand.
Tijdens het hevige duel voor de zege kon ook Dylan Derdaele blijven aanklampen en was het verschil nooit groter dan anderhalve seconde met de kop. Hij kon mogelijks in de huid kruipen van de spreekwoordelijke derde hond, maar de onfortuinlijke Limburger moest naar de kant met een lekke band in de 11de ronde. Een spijtige zaak, want Dylan verliest hierdoor een zekere podiumplaats en belangrijke punten tegenover Maassen voor de derde plaats in de tussenstand.

Peter Hoevenaars: “We hebben een inschattingsfout gemaakt tijdens de kwalificaties. Tijdens de eerste training ben ik te vroeg naar buiten gereden terwijl de piste nog te nat was en tijdens de twee kwalificatie net iets te laat. Ik had maar twee rondjes en kwam 6/1000 te kort. Achteraf bekeken zeer belangrijk, maar ook van Splunteren was zeer snel onderweg. Het was twee seizoenen geleden dat ik nog aan de slag was in Assen, maar ik kwam vrij snel in het goede ritme. Tijdens de tweede wedstrijd heb ik constant gezocht naar openingen, maar Max reed zeer defensief. Tijdens de voorlaatste ronde remde hij iets te laat waardoor hij te wijd ging en ik binnendoor kon. Ik wist dat ik deze wedstrijd moest winnen om punten in te halen en het is gelukt. Het team van Belgium Racing en de ingenieur deden opnieuw prima werk en de wagen was in optima forma. Ik lukte nu drie overwinningen op rij en de snelheid zit er goed in. Zodoende kunnen we met veel vertrouwen richting Zolder en trachten op het thuisfront van Belgium Racing opnieuw winst te boeken en hopelijk de leiding in het kampioenschap”.

In de Klasse AM realiseerde Yannick Hoogaars in de derde Porsche van Belgium Racing een schitterende tweede chrono algemeen tijdens de eerste kwalificatie. Maar hij besloot om alleen de AM Race af te werken die hij opnieuw won met veel machtsvertoon en de youngster behaalde bovendien een zeer knappe vierde plaats algemeen met de verouderde Porsche 997 Cup. Met 66 punten of de maximale score heeft Belgium Racing reeds één pion die nu reeds titelambities mag koesteren.
Op naar Zolder waar op 27 augustus de tweede seizoenshelft van start gaat. Daar wil Belgium Racing in het kader van de 24 Hours of Zolder en op het thuisfront opnieuw schitteren en naast de Klasse AM ook de leiding pakken in de Klasse PRO.   

Belgium Racing Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op donderdag 9 juli 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Porsche Day Netherlands.
  • St. Paul

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons