van der Horst

Porsche GT3 Cup Challenge Benelux: Op naar een startgrid van meer dan 30 wagens in Spa.

10d8d271aea72c8730530b3037de3f13fc990de4.jpg
De eerste wapenfeiten van het autosportjaar 2016 liggen achter ons, met onder meer legendarische wedstrijden als de Rally van Monte Carlo en de 24 Uur van Daytona. Ook in onze contreien maken teams en rijders zich stilaan voor het nieuwe seizoen op, waarbij de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux een voorname rol lijkt te gaan spelen, vooral omdat de snelste merkencup van de Benelux ook deelnemers aantrekt uit zowel Nederland, België als Luxemburg. Het predicaat ‘Benelux’ competitie wordt dan ook effectief ingevuld.
Continuïteit en samenwerking met nieuwe bandenpartner Michelin

De Porsche GT3 Cup Challenge Benelux staat voor zijn vierde seizoen, een seizoen met twee belangrijke wijzigingen en opvallend ook een nieuwe, sterke aantrekkingskracht. De voornaamste evoluties worden beide door een ‘French Touch’ gekenmerkt. Zo racen de Porsche 911 GT3 Cup vanaf dit seizoen op Michelin banden, waardoor meteen een tweede belangrijk element mogelijk werd gemaakt: een intense samenwerking met de gereputeerde en hoogstaande Franse Porsche Carrera Cup.

Steven Stichelbout (Series Manager Porsche GT3 Cup Challenge Benelux): “Vooreerst, we blijven trouw aan ons merk en concept, sportief zijn er geen grote wijzigingen. Er is uiteraard de samenwerking met onze Franse collega’s. We rijden zoals geweten viermaal met onze Franse collega’s samen, tweemaal op hun terrein (Le Mans en Paul Ricard) en tweemaal bij ons (Spa en Zandvoort). Binnen die samenwerking kwamen we ook tot een akkoord aangaande een samenwerking met Michelin als bandenleverancier, wat voor heel wat teams overigens volstrekt geen nieuwigheid is. Iedereen kent de relatie tussen Michelin en Porsche en weet in welke mate hun product op maat van de Porsche 991 gemaakt is. In de wedstrijden samen met de Fransen, racen we exclusief met de Porsche 991. Naast onze vier wedstrijden met de Porsche Carrera Cup uit Frankrijk, hebben we nog twee schitterende eigen meetings, één in Spa en één op Circuit Park Zandvoort. Bovendien geven we alle teams op 30 april en 1 mei de kans om te testen tijdens de Porsche Days op Spa-Francorchamps, een evenement dat meer is dan alleen een testgelegenheid. Het is een heel bekende afspraak voor iedereen die de passie van Porsche deelt.”

Veel nieuw bloed

Het tussenseizoen lijkt vooral goed nieuws te brengen voor de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Niet alleen zijn er heel wat nieuwkomers, ook komen ze uit alle windstreken van de drie landen. Porsche GT3 Cup Challenge is dan ook voorlopig de enige competitie die echt voldoet aan de definitie van een Benelux-competitie 

Zo was er begin dit jaar al de aankondiging van het team van Roger Grouwels, Race ART, dat ze met minstens twee en mogelijk drie wagens aan de start zullen verschijnen. Hans Fabri, die vorig jaar tijdens de finale zijn debuut maakte, is er weer bij, net als teameigenaar Roger Grouwels. Roger Grouwels is uiteraard zeer ervaren: “maar ik zal me moeten aanpassen aan de sprintraces. We zoeken nog een oplossing voor een derde wagen.

Een ander nieuw team is Van der Horst Motorsport, dat zowat heel het seizoen twee wagens zal inzetten. Het team zal na testen in Monza volgende week zelf de namen en het programma van de rijders aankondigen.

Maar dat is nog niet alles, ook GP Elite en DVB RACING hebben aangekondigd met één of meerdere wagens in de snelste merkencup van de Benelux aan te treden. Bij GP Elite zijn de rijders Menno van de Grijspaarde en Jan van Kuijk, waardoor het aandeel Nederlanders meteen sterk stijgt in vergelijking met de vorige seizoenen.
 
Van Belgische zijde is er de ex-nationaal kampioen motorcross, John Dewilde. Hij zal zijn wagen bij Speedlover onderbrengen. Voorlopig is het dus nog wachten op de andere plannen van het bekende team Speedlover, maar in Spa zien we sowieso een drietal wagens van hen starten. Benny Goossens gaat dan weer een volledig seizoen rijden (Dreben Racing). Ook Belgium Racing beschikt over twee goede Porsche 991 waarmee de titel behalen mogelijk is. Een voorlopig laatste Belg is Wim Meulders, die ook met zijn eigen wagen naar de competitie komt. Tot slot zien we bij de start van het seizoen, tijdens het weekend van de Belgische manche van het World Endurance Championship in Spa-Francorchamps ook Didier Van Dalen van start gaan. Dus niet alleen veel nieuw Nederlands bloed, ook de Belgen zijn goed vertegenwoordigd.
Ook van Luxemburgse kant worden één à twee deelnemers verwacht, met onder meer Carlos Rivas bij de start van het seizoen in Spa.

Noteren we nog dat ook Xavier Maassen wil terugkeren en verder doen nog twee à drie andere namen de ronde, waardoor het  startveld van de Benelux-competitie, samen met de Franse Carrera Cup, in Spa zeker naar de 30 wagens zal gaan.

Porsche 997 nog steeds welkom

De Porsche 997 zal ook nog aan de start kunnen verschijnen in 2016.
Steven Stichelbout: “We bekijken zelfs de mogelijk om een speciale Porsche 997 Trophy uit de grond te stampen. We rijden namelijk twee wedstrijden zonder onze Franse collega's en ook op de Porsche Days in Nederland zijn er mogelijkheden om te rijden. Anderzijds biedt het mensen die wel in een Porsche 991 investeerden de zekerheid dat ze hun investering kunnen spreiden over meerdere jaren.”

Kalender 2016 | Porsche GT3 Cup Challenge Benelux :
 
6 - 7 mei:                        FIA WEC – Spa Francorchamps (B)*
11 - 12 juni:                     Spa Euro Race – Spa-Francorchamps (B)
25 - 26 juni:                     Porsche Day NL – Zandvoort (NL)*
10 - 11 september:          GT Tour – Le Mans (F)*
08 - 09 oktober:              Finaleraces – Zandvoort (NL)
29 - 30 oktober:              GT Tour – Paul Ricard (F)*

*evenement samen met Porsche Carrera Cup France in het kader van de Porsche France Benelux Trophy
 
Twee officiële testsessies vinden plaats op 23 maart op Le Mans en op 30 april / 1 mei op Spa-Francorchamps.

Porsche GT3 Cup Challenge Benelux

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op dinsdag 1 maart 2016.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons