van der Horst

Porsche introduceert krachtigste Cayenne ooit

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid en Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid en Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé
Porsche blijft consequent focussen op e-mobiliteit, waarbij het Cayenne-gamma nu het voorbeeld van de Panamera volgt door een plug-inhybride aan te bieden als zijn nieuwe topmodel. De Cayenne Turbo S E-Hybrid en de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé putten hun systeemvermogen van 500 kW (680 pk) uit de slimme interactie van een 4.0 V8-motor (404 kW/550 pk) en een elektromotor die is geïntegreerd in de Tiptronic S-achttrapsautomaat (100 kW/136 pk). Het maximale systeemkoppel van 900 Nm is beschikbaar vanaf net boven het stationaire toerental. Beide modellen spurten in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en halen een topsnelheid van 295 km/u. Deze uitzonderlijke prestaties gaan gepaard met een hoog rendementsniveau: de Cayenne Turbo S E-Hybrid en Turbo S E-Hybrid Coupé kunnen tot 40 kilometer afleggen zonder lokale uitstoot. Het gemiddelde NEDC-verbruik bedraagt 3,9-3,7 l/100 km (brandstof) en 19,6-18,7 kWh/100 km (elektrisch).

Naast de twee topmodellen omvat het hybridegamma van Porsche nu de nieuwe Cayenne E-Hybrid Coupé met een systeemvermogen van 340 kW (462 pk), een koppel van 700 Nm en een elektrisch rijbereik tot 43 kilometer. De Cayenne E-Hybrid, die nu is uitgerust met een deeltjesfilter voor benzinemotoren, is opnieuw bestelbaar.

Snelheden tot 135 km/u met alleen elektrisch vermogen

Zoals alle plug-inhybrides van Porsche is het nieuwe topmodel van de Cayenne-familie ook een van de meest sportieve voertuigen in het premiumsegment – niet ondanks maar dankzij zijn hybride aandrijving. In de Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellen zit de elektromotor tussen de V8-krachtbron en de Tiptronic S-achttrapsautomaat.

De twee motoren zijn onderling verbonden via een scheidingskoppeling in de hybridemodule, Electric Clutch Actuator (ECA) genoemd. In de E-Power-rijmodus kan de elektromotor het voertuig zelfstandig voortbewegen tot een maximumsnelheid van 135 km/u. Hij kan in andere modi ook gebruikt worden voor een boost extra vermogen. Deze modi kunnen geselecteerd worden via het standaard Sport Chrono-pack (Hybrid Auto, Sport en Sport Plus). Porsche heeft deze booststrategie overgenomen van de supersportwagen 918 Spyder.

De lithium-ionbatterij is geïnstalleerd onder de laadvloer en heeft een capaciteit van 14,1 kWh. De hoogvoltagebatterij kan in 2,4 uur volledig opgeladen worden met de standaard geïntegreerde 7,2 kW-wisselstroomlader bij gebruik van een 400-voltaansluiting met een zekering van 16 ampère. Het laadproces duurt zes uur aan een gewoon stopcontact met een spanning van 230 volt en 10 ampère. Het opladen kan ook gepland worden via het Porsche Communication Management (PCM) of de Porsche Connect-app (voor smartphones en Apple® Watch).

Rolstabilisatiesysteem, luchtvering en keramische remmen standaard

De Cayenne Turbo S E-Hybrid en de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé worden standaard aangeboden met een uitgebreide af fabriek gemonteerde uitrusting, met onder meer het elektrische rolstabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), het sperdifferentieel op de achteras Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), het hoogperformante remsysteem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), lichtgewicht lichtmetalen 21-duimsvelgen in Aero-design in combinatie met wielkastverbreders in koetswerkkleur, Power Steering Plus en het Sport Chrono-pack. De adaptieve luchtvering met drie kamers, inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM), verzekert een breed spectrum van typische Porsche-rijdynamiek en een comfortabel rijgedrag. Lichtgewicht lichtmetalen velgen tot 22 duim en achterwielsturing zijn bovendien optioneel verkrijgbaar.

Volledige connectiviteit en extra airco standaard

Alle Cayenne-modellen hebben standaard volledige connectiviteit. Dit maakt online navigatie met realtime verkeersinformatie mogelijk, net als slimme online spraakbediening en uitgebreide Porsche Connect-diensten, met onder meer een zoekfunctie voor openbare laadstations. Extra opties voor alle Cayenne-afgeleiden vanaf het nieuwe modeljaar zijn onder meer draadloos Apple CarPlay®, nieuwe USB-C-poorten en een opbergvak voor smartphones met inductieve laadfunctie. Alle hybridemodellen van Porsche hebben standaard een extra airco, die vanop afstand rechtstreeks bediend kan worden via het PCM en de Porsche Connect-app. Zo kan het voertuig opgewarmd en afgekoeld worden, zelfs wanneer het contact niet is ingeschakeld.

Alle Cayenne-modellen zijn uitgerust met ledkoplampen, een cruisecontrolsysteem met snelheidsbegrenzingsfunctie, een camerasysteem voor voetgangerbescherming en Park Assist voor- en achteraan, inclusief een achteruitrijcamera in de Cayenne Coupé. Optionele extra’s zijn onder meer de ledmatrixkoplampen, een head-updisplay, Night Vision met warmtebeeldcamera en de digitale bijrijder Porsche InnoDrive met adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, actieve rijstrookbegeleiding, kruispuntassistent en noodstopfunctie.

Een dubbel debuut: Cayenne Coupé als V6- en V8-hybride

Met de Cayenne Coupé heeft Porsche een nog sportievere variant toegevoegd aan zijn succesvolle SUV-gamma. Opvallende kenmerken van de coupé zijn onder meer de scherpere lijnen met een unieke dak- en achterpartij, een adaptieve achterspoiler, een achterbank met de kenmerken van twee aparte stoelen, en twee verschillende dakontwerpen: een vast glazen panoramadak standaard en een dak van koolstofvezel als optie. Net zoals de SUV is de coupéversie nu verkrijgbaar in twee verschillende hybrideversies, met enerzijds de 4.0 V8-biturbomotor en anderzijds een 3.0 V6-turbomotor. De nieuwe Cayenne E-Hybrid Coupé heeft een systeemvermogen van 340 kW (462 pk) en een systeemkoppel van 700 Nm. In combinatie met het standaard Sport Chrono-pack spurt hij vanuit stilstand in 5,1 seconden naar 100 km/u (5 seconden rond met de lichtgewicht sportpacks) en haalt hij een topsnelheid van 253 km/u. Het gemiddelde verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) bedraagt 3,2-3,1 l/100 km (brandstof) en 18,7-17,7 kWh/100 km (elektrisch). Het zuiver elektrische rijbereik kan oplopen tot 43 kilometer.

Prijzen

De vier verschillende hybrideversies van de Cayenne kunnen nu besteld worden. Prijzen beginnen bij 95.190,70 euro voor de Cayenne E-Hybrid en 99.546,70 euro voor de Cayenne E-Hybrid Coupé, telkens inclusief btw en met landspecifieke uitrusting. De Cayenne Turbo S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf 177.277,10 euro, terwijl de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé begint bij 183.448,10 euro.

Persbericht Porsche




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Autonieuws op dinsdag 13 augustus 2019.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons