van der Horst

Porsche onthult nieuwe 911 in Los Angeles (+ Foto's)

Porsche 911 Type 992
Porsche 911 Type 992
Porsche heeft vanmorgen (Belgische tijd) het doek gehaald van de langverwachte Porsche 911 type 992, de achtste generatie van de populaire sportwagen ondertussen. Precies 7 jaar na de presentatie van het vorige model, een ondertussen vertrouwde cadans, toont het merk uit Stuttgart met de krachtigste 911 ooit al is hij duidelijk een evolutie van zijn voorganger. Vanzelfsprekend wordt de 992 aangedreven door een turbomotor, sinds de opfrisbeurt van de 911 enkele jaren geleden standaard. De laatste telg is ook gebouwd op hetzelfde platform als zijn voorganger, maar oogt opvallend breed. De designlijnen benadrukken dat nog eens extra en met een opvallend achterlicht over de volledige breedte van de wagen (nu standaard op alle modellen 911), een verticaal remlicht, een Porsche-logo met diepte-effect en de nummerplaat tussen de twee uitlaten is de 992 eenvoudig te spotten.
Porsche 911 Type 992
Porsche 911 Type 992
Porsche is voorlopig nog karig met cijfers. Wat we weten is dat de Carrera S en de Carrera 4S dertig paarden extra ment, 450pk momenteel, met een sprint van stilstand tot 100 in minder dan vier tellen (3,7 en 3,6 respectievelijk). De motor is echter weinig veranderd ten opzichte van de gekende zespitter; de extra pk's komen volgens Porsche vooral van een verbeterde injectie en hertekende turbo-layout. De bolides zijn standaard uitgerust met 19 inch velgen vooraan en 20 achteraan (respectievelijk 20 en 21 voor de Carrera S). Als versnellingsbak raadt Porsche de PDK 8-bak aan, al zou er ook nog een manuele bak beschikbaar moeten komen. Het dashboard is volledig digitaal, op de toerenteller na gepositioneerd recht voor de bestuurder, en het centrale scherm meet 10,9 inch. Weg zijn dus de traditionele vijf (analoge) meters waaraan we zo gewend zijn geraakt.

Porsche 911 Type 992
Porsche 911 Type 992
De lijnen van de wagen zijn opvallend en hoewel de designers zoals gezegd geen revolutie hebben doorgevoerd, knipoogt de 992 naar zijn illustere voorgangers met onder andere de hoekige lijnen van de koffer vooraan. Het koetswerk is voornamelijk opgebouwd uit aluminium en de deurklinken zijn verzonken in het koetswerk. Nieuw is een speciale rijmodus voor in de regen, terwijl er optioneel een warmtecamera kan besteld worden voor beter zicht 's nachts.

Porsche ontwikkelingsmodel
Porsche ontwikkelingsmodel
De nieuwe Porsche 911 is leverbaar vanaf begin volgend jaar en kan vanaf vandaag besteld worden. In België is de nieuwe Carrera S van u vanaf 123.395,85 euro en voor de 911 Carrera 4S dient u minstens 131.381,80 euro neer te tellen (beide inclusief BTW). Nieuws over een GTS, GT3 of Targa-variant is er nog niet, maar die modellen volgen ongetwijfeld - net als een hybride-versie. Autosport.be spotte eerder dit jaar in Duitsland ook het ontwikkelingsmodel naast deze alinea. Verschillende Porsche-competities in de racerij, waaronder de Porsche Supercup en de Porsche Carrera Cup Benelux, zullen in 2019 nog steeds de Porsche 911 type 991 gebruiken.
 
Foto's: Martijn Wouters & Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op woensdag 28 november 2018.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons