van der Horst

Portugal: Sordo meteen in het ritme

Thierry Neuville - Hyundai i20 rally1
Thierry Neuville - Hyundai i20 rally1
Dani Sordo heeft de snelste tijd geklokt op de shakedown van de Rally van Portugal. Dat is reeds de vijfde manche van het wereldkampioenschap rally. Hyundai bezette het volledige podium met Tänak op twee en Neuville op drie.
  • LTF
Veel had de shakedown in Baltar niet om het lijf met enkele stroken die vooral de spektakelwaarde moesten verhogen. Thierry Neuville (Hyundai) moest als eerste de baan op en de weg vegen, maar hield zich goed staande. De Belg was onder meer sneller dan Sébastien Ogier (Toyota), Adrien Fourmaux (Toyota) en zijn grootste titelconcurrent Elfyn Evans (Toyota). Kalle Rovanperä (Toyota) profiteerde optimaal van zijn startpositie en nam de eerste run voor zijn rekening. Opvallend, de Fin raakte later niet meer aan zijn openingstijd.

In de tweede run nam Hyundai over en zou meteen ook de eindstand vastleggen. Dani Sordo (Hyundai) is altijd goed in Portugal en toont dat hij niet veel wedstrijden nodig heeft om in het ritme te raken, al reed de Spanjaard twee weken terug nog een voorbereidingswedstrijd in de buurt. De Spanjaard klokte de snelste tijd.
Ott Tänak (Hyundai) liet de tweede tijd optekenen, voor Neuville. 

Ogier was de eerste Toyota. Adrien Fourmaux (Ford) was de enige die in het slot nog een snelle tijd liet optekenen en besloot als vijfde. Rovanperä werd pas zevende. Grégoire Munster (Ford) moest vrede nemen met een negende stek.

In WRC2 had de Brit Gus Greensmith genoeg aan één passage om bovenaan de tabel te eindigen. De meeste WRC2-rijders hielden het op één run.

De wedstrijd begint donderdagavond met een showproef. Daarna volgen nog 21 klassementsproeven. De rally eindigt zondagmiddag met de Power Stage in Fafe. 

Foto: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op donderdag 9 mei 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Portugal.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons