van der Horst

Hungaroring dit weekend decor voor tweede WTCR-treffen

Hungaroring
Hungaroring
De meeting op de Hungaroring dit weekend betekent de start van een hectische periode voor de WTCR-deelnemers, met vijf meetings in negen weekends. De afspraak op de 4.381km lange omloop wordt pas het tweede treffen van het seizoen, gezien de beide manches op de Nordschleife na afloop van de kwalificatiesessie om veiligheidsredenen werden afgeblazen. Normaliter presteren naast Lynk&Co ook de Honda's steeds sterk op de omloop even buiten Budapest. De verwachtingen van klantenteams Münnich Motorsport en Liqui Moly Team Engstler lijken echter ietwat getemperd nu de Civic's Type R TCR net als op de Nordschleife als enige andermaal met 40kg succesballast opgezadeld worden.
Een gevolg van de Goodyear-saga op de Nürburgring waar zowel Lynk&Co als Honda in free practice en in qualifying met ernstige bandenproblemen werden geconfronteerd. Beide merken gaven daarop te kennen 's anderendaags uit veiligheidsoverwegingen niet aan de races op de Nordschleife te zullen deelnemen. Een dubbel forfait dat er de verantwoordelijke instanties deed toe besluiten het verdere verloop van de meeting af te gelasten. Dit tot onvrede van het Belgische Comtoyou Team Audi dat met Mehdi Bennani en Gilles Magnus voor eigen publiek net de eerste startrij voor race 1 had ingepalmd en dat net zo min als de BRC Squadra Corse Hyundai's bandenproblemen had ervaren. Bandenleverancier Goodyear gaf na een eerste analyse ter plekke te kennen geen fabricagefouten te hebben gevonden. Een bevinding die het bandenmerk na een nieuwe, doorgedreven technische analyse op 7 juni bevestigde, waardoor de bal voor Goodyear opnieuw in het kamp van de betrokken teams kwam te liggen.

De vier Comtoyou-Audi's kregen in de Eifel als gevolg van hun sterk presteren in kwalificatie bovendien 40kg succesballast opgelegd met het oog op de meeting op de Hungaroring. Een bijzonder ongelukkig gevolg van het overigens juist  toepassen van het sportief reglement. Op 3 juni liet de FIA Toerwagencommissie evenwel weten dat hoewel op basis van de Nordschleife-kwalificatie wel degelijk een 'referentietijd' kon worden berekend, het stoppen van de meeting geen volledige toepassing van de compensatiegewicht-regelgeving (waarbij ook de uitslag van de Pau-kwalificatie bepalend was) toeliet. 
Gezien de uitzonderlijke omstandigheden en om de 'Sporting Equity' te bewaren, besliste de Toerwagencommissie het compensatiegewicht voor de Race of Hungary uitsluitend te baseren op de eerste meeting van het seizoen in Pau (waar Honda-piloten Nestor Girolami en Esteban Guerrieri de snelste kwalificatietijden lieten noteren en het merk voor de Nordschleife-afspraak 40kg ballast kreeg toegewezen). De TC Commissie beriep zich voor deze beslissing op artikel 30.2 van het Sportief Reglement dat haar toelaat eender welke beslissing met betrekking tot het aanpassen van de 'performance' te nemen.

Dit weekend is het warm op de Hungaroring waardoor de focus nog meer op de banden komt te liggen. Alle teams kregen sowieso al zestien nieuwe Goodyearbanden toegewezen, en daar komen voor aanvang van de vrije oefensessies morgen nog eens vier extra banden bij. Twee met de gebruikelijke specificatie en twee met een 'verbeterde'. Alle vier dienen na afloop van de met vijftien minuten verlengde tweede oefengalop bij de officiële bandenleverancier ter analyse ingeleverd te worden.
 
De punten die na afloop van de Nordschleife-kwalificatie werden gesprokkeld blijven daarentegen wél behouden. Puntenleider Nestor Girolami (polesitter en winnaar van Race 1 in Pau) start de Hungaro-meeting daarom met een bonus van zes punten op Race 2-winnaar Mikel Azcona (BRC Hyundai) en zeven op Münnich Motorsport-stalgenoot Esteban Guerrieri. 

Meer nog dan de concurrentie zullen vooral local heroes Attila Tassi (Liqui Moly Team Engstler Honda) en Norbert Michelisz (BRC Hyundai N Squadra Corse) voor eigen publiek hun beste beentje willen voorzetten. Laatstgenoemde wordt voor zijn te drieste start in het tweede Pau-treffen evenwel zes plaatsen op de grid voor race 1 teruggezet.

Gilles Magnus van zijn kant keert terug naar de omloop waarop hij zijn eerste WTCR-zege scoorde. "Klopt, vorig seizoen vertrok ik in de tweede race vanop de pole en verzilverde ik die met een een eerste overwinning. Een resultaat waaraan ik goede herinneringen bewaar, zonder hierbij te vergeten dat ik pas de tiende tijd realiseerde maar door de omgegooide top 10-grid op de pole kwam te staan. Nu, ik hou wel van deze omloop en kom hier aan de start met een zelfde mindset. Op de Nordschleife presteerden we erg goed, in het verleden leek de Hungaroring  de Audi dan weer iets minder goed te liggen. Daar staat tegenover dat we deze winter veel werk hebben verzet dus normaliter zouden we hier beter voor de dag moeten kunnen komen dan vorig jaar." aldus onze landgenoot vrijdagnamiddag.

Timing: (CET)

Zaterdag 11 juni:

09h15-10h00: Free Practice 1 (Live op Facebook, YouTube, Eurosport Player)
13h10-13h55: Free Practice 2 (Live op Facebook, YouTube, Eurosport Player)
15h35-15h55: Qualifying Q1 (Live op Eurosport Player en TV)
16h00-16h10: Qualifying Q2 (Live op Eurosport Player en TV)
16h20-16h35: Qualifying Q3 (Live op Eurosport Player en TV)

Zondag 12 juni:
11h20: Race 1 (30 min.+1r) (Live on Eurosport Player and other broadcasters around the world)
16h45: Race 2 (25 min.+1r) (Live on Eurosport Player and other broadcasters around the world)

WTCR Race of Hungary winnaars 2021:
Race 1: Gilles Magnus (B) Audi RS 3 LMS
Race 2: Santiago Urrutia (URY) Lynk & Co 03 TCR

WTCR Race of Hungary winnaars 2020:
Race 1: Esteban Guerrieri (ARG) Honda Civic Type R TCR
Race 2: Yann Ehrlacher (F) Lynk & Co 03 TCR
Race 3: Esteban Guerrieri (ARG) Honda Civic Type R TCR

 Stand Rijders na Qualifying Nordschleife

Foto: FIA WTCR

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 10 juni 2022.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons