van der Horst

ProSpeed Competition keert terug naar Le Mans Series met Emmanuel Collard

Oude vrienden opnieuw ontmoeten, dat is wat ProSpeed Competition heeft met de European Le Mans Series en de Franse rijder Emmanuel Collard. Terwijl het ondertussen hoopt om snel van de eerste reservebank van Le Mans verlost te zijn, maakt het Belgische team ook in 2013 zijn opwachting op de internationale scène. Het team van Rudi Penders en Luc Goris zet een Porsche 911 GT3 RSR in voor het Franse duo François Perrodo en Emmanuel Collard in de Europese Le Mans Series. Manu Collard zal in Imola voor de gelegenheid vervangen worden door een andere Fransman, Sébastien Crubilé. De uitdaging is aanzienlijk, want er zijn heel wat nieuwigheden in de European Le Mans Series: een andere definitie van de categorie Pro/Am in LM GTE, een nieuwe promotor en vooral wedstrijden van drie in plaats van zes uur.
  • Skylimit Events
De vernieuwde European Le Mans Series (ELMS), waarvan de meetings samen vallen met het WK Uithouding WEC of de World Series by Renault, mag op hernieuwde sportieve en publieke aandacht rekenen. De tijd dat de kalender herhaaldelijk werd herzien of dat wedstrijden simpelweg geannuleerd werden, wat ProSpeed Competition vorig jaar tot een forfait noopte, is voorbij. François Perrodo is een rijder die de 24 Uur van Le Mans als doel heeft en hij vormde daarvoor een puzzel met de stukken ELMS, de Porsche 911 GT3 RSR, Emmanuel Collard, Sébastien Crubilé, Michelin en ProSpeed Competition.

Rudi Penders (Team Manager):
“We maken weer onze opwachting in de European Le Mans Series en dat is goed, want vergeet niet dat het team er een zege scoorde in de categorie LM GTE AM in Paul Ricard vorig jaar… Die categorie is de categorie bij uitstek voor de GT-wagens. De nieuwe reglementen voorzien een tandem van een professionele rijder met één of meer gentlemen drivers. Op die manier heeft de categorie weer een toekomst. Naast François Perrodo vinden wij onze voormalige rijder Emmanuel Collard terug en dat doet ons plezier. Manu was één van de rijders van Porsche Motorsport die ProSpeed Competition hielp op de kaart te zetten op de internationale autosportscène, met onder meer zeges en een Europese titel FIA GT2 tijdens de seizoenen 2008 en 2009. Hij wordt de kapitein van het team en een prima mentor.”

Luc Goris (Technical Director): “Door de duur van de wedstrijden van zes naar drie uur terug te brengen, zal de ACO nog intensere races creëren in een competitie die al zeer spannend was. De Porsche 911 GT3 RSR Spec. 2011 is een lichte, zuinige en snelle wagen. Die kwaliteiten, gekoppeld aan perfecte pitstops, moeten onze troeven zijn in een strijd met sterke tegenstanders zoals AF Corse, Imsa, Larbre en Proton, die net als wij de ambitie hebben om te winnen.”

Emmanuel Collard (Porsche 911 GT3 RSR #75 – LMGTE) :
“Destijds werkten Rudi en Luc aan de toekomst van ProSpeed Competition door te mikken op trouw en continuïteit. Zij zijn er in geslaagd en het doet me echt plezier weer met hen te kunnen samenwerken. Samen, met François, gaan we ons seizoen wedstrijd na wedstrijd opbouwen. We zullen nog heel wat te leren hebben in Silverstone, maar we gaan de uitdaging aan door vooruitgang te boeken. Sébastien Crubilé vervangt met in Imola.”

ProSpeed Competition press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in European Le Mans Series op zaterdag 6 april 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons