van der Horst

24H Le Mans: ProSpeed Competition mag naar Le Mans!

Prospeed Competition - Porsche 911 GT3 RSR
Prospeed Competition - Porsche 911 GT3 RSR
Toen de ACO een tweetal weken geleden de deelnemerslijst voor de 24 uren van Le Mans 2013 bekendmaakte, werd andermaal bevestigd dat ProSpeed Competition net niet tot de etmaalrace werd toegelaten. Het Belgische team stond op de eerste reserveplaats en zag zo een deelname aan haar neus voorbijgaan. Dankzij die pole positie op de reservelijst krijgt ProSpeed Competition nu echter toch een ticket toegeworpen, na het forfait van de Green GT H2, de wagen die plaats zou nemen in box 56.
GreenGT H2
GreenGT H2
Precies één jaar geleden werd het GreenGT project door de Automobile Club de l’Ouest gekozen om de deel te nemen aan Le Mans in het kader van het ontwikkelen van nieuwe technologieën. De Green GT H2 is een experimenteel prototype dat aangedreven wordt door waterstof. Al gauw rezen er echter twijfels rond de haalbaarheid van het project, maar toen de krachtbron van de bolide eind vorig jaar een eerste grote test onderging en de Green GT in april van dit jaar een reeks testen afwerkte, leek er toch schot in de zaak te komen.

Het Zwitserse team moet nu evenwel de handdoek werpen omdat de voorbereidingen toch niet naar wens verliepen. De brandstofcel, welke het hart van het project vormde, zou wel op punt gestaan hebben, maar de technologie in de wagen zou niet op tijd klaargestoomd kunnen worden om deel te nemen aan een race, laat staan een etmaalrace. Hierdoor krijgt de ProSpeed Competition Porsche 911 GT3 RSR een vierde deelname in de schoot geworpen en komen Emmanuel Collard, François Perodo en Sébastien Crubilé in het weekend van 22 juni aan de start van de etmaalrace aan de Sarthe.

Herinneren we er u nog aan dat box 56 volgend jaar opnieuw door Nissan zal worden bemand, nadat de constructeur afgelopen jaar reeds hoge ogen gooide met de Deltawing.

Foto's: ELMS/DPPI & Green GT



  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons