van der Horst

OPINIE: En de hoofdrol gaat naar... de racedirectie!

GP van Qatar - Start
GP van Qatar - Start
Formule 1-races op het circuit van Qatar, ze hebben nog geen record op de applausmeter opgeleverd. Dat er de voorbije dagen vooral inkt gevloeid is over de beslissingen van de racedirectie, kan dan ook allesbehalve als een verrassing bestempeld worden. De Formule 1 zag zich zelfs genoodzaakt om te reageren op de verschillende voorvallen. Wie had het nu bij het rechte eind?
Waarom zoveel controverse tijdens de afgelopen Grote Prijs van Qatar? Het begon bij Alexander Albon, die in de dertigste raceronde een zijspiegel verloor op het rechte stuk aan start en finish. Op het eerste gezicht een gevaarlijke situatie, gezien het risico op lekke banden, maar de wedstrijdleiding besloot om niet te neutraliseren.

Alexander Albon (Williams)
Alexander Albon (Williams)
Kersvers F1-racedirecteur Rui Marques staat bij insiders gekend als iemand die graag binnen de lijntjes van de FIA kleurt, maar dat maakt zijn interventie in Qatar alleen maar vreemder. Hij kiest voor een dubbele gele vlag en niet voor een neutralisatie. Enkele ronden later lijkt de gele vlag verdwenen, want Valtteri Bottas gaat aan de kant voor een Ferrari en rijdt de spiegel stuk. Vervolgens rijden zowel Lewis Hamilton (Mercedes) en Carlos Sainz (Ferrari) lek.
DE REACTIE VAN DE FORMULE 1
"De dubbele gele vlag was de betere optie, gezien de positie van de bewuste spiegel naast de ideale lijn. De Virtual Safety Car was geen optie, aangezien het peloton verspreid was over het hele circuit en de baanposten dus niet op een veilige manier het circuit konden betreden."
ONZE MENING
Een dubbele gele vlag als voorbereiding op een volledige neutralisatie is begrijpelijk, maar met nog 25 ronden op de teller was het volstrekt onmogelijk om het incident op die manier op te lossen. Een inhaalverbod op de enige plek waar inhalen niet volledig ondenkbaar was, u begrijpt dat de slaagkansen niet bijzonder hoog lagen. De gele vlag werd dan ook opgeborgen, maar dat leidde tot die dubbele lekke band. En een gevoel van onrechtvaardigheid heerst, want dit had zoveel eleganter kunnen opgelost worden.


De zware voet van Lando Norris

Lando Norris - McLaren Formula 1 Team
Lando Norris - McLaren Formula 1 Team
De Williams-spiegel bracht meer teweeg dan alleen twee lekke banden. Toen Max Verstappen (Red Bull) en Lando Norris (McLaren) voor het eerst langs de gelevlagsituatie reden, haalde alleen de Nederlander de voet van het gas. Het leverde zijn rivaal een zware straf op: Norris werd opgewacht in de pitlane voor een stop & go van tien seconden.
DE REACTIE VAN DE FORMULE 1
"Bij een dubbele gele vlag draait het, nog meer dan bij een gewone gele vlag, om veiligheid. In dat geval geeft het sportreglement geen enkele andere optie dan een van de zwaarste straffen uit te delen."
ONZE MENING
Ergens kan je argumenteren dat de straf voor Lando Norris voortvloeit uit foutieve handelingen van de racedirectie, maar dat is niet het punt. Formule 1-rijders hebben een voorbeeldfunctie en kunnen niet aan de mazen van het net ontglippen. Belgische organisatoren weten maar al te goed hoe moeilijk het is om (amateur)rijders te laten vertragen bij gele, en dubbele gele vlaggen. Norris kan dus alleen maar in eigen boezem kijken.

Foto's: Racing International Photography, Williams Racing
 



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons