OPINIE: En de hoofdrol gaat naar... de racedirectie!


DE REACTIE VAN DE FORMULE 1
"De dubbele gele vlag was de betere optie, gezien de positie van de bewuste spiegel naast de ideale lijn. De Virtual Safety Car was geen optie, aangezien het peloton verspreid was over het hele circuit en de baanposten dus niet op een veilige manier het circuit konden betreden."ONZE MENING
Een dubbele gele vlag als voorbereiding op een volledige neutralisatie is begrijpelijk, maar met nog 25 ronden op de teller was het volstrekt onmogelijk om het incident op die manier op te lossen. Een inhaalverbod op de enige plek waar inhalen niet volledig ondenkbaar was, u begrijpt dat de slaagkansen niet bijzonder hoog lagen. De gele vlag werd dan ook opgeborgen, maar dat leidde tot die dubbele lekke band. En een gevoel van onrechtvaardigheid heerst, want dit had zoveel eleganter kunnen opgelost worden.
De zware voet van Lando Norris

DE REACTIE VAN DE FORMULE 1
"Bij een dubbele gele vlag draait het, nog meer dan bij een gewone gele vlag, om veiligheid. In dat geval geeft het sportreglement geen enkele andere optie dan een van de zwaarste straffen uit te delen."ONZE MENING
Ergens kan je argumenteren dat de straf voor Lando Norris voortvloeit uit foutieve handelingen van de racedirectie, maar dat is niet het punt. Formule 1-rijders hebben een voorbeeldfunctie en kunnen niet aan de mazen van het net ontglippen. Belgische organisatoren weten maar al te goed hoe moeilijk het is om (amateur)rijders te laten vertragen bij gele, en dubbele gele vlaggen. Norris kan dus alleen maar in eigen boezem kijken.Foto's: Racing International Photography, Williams Racing
Tweet





























Yehann De Wachter