Race Promotion Night: Nabeschouwing op de seizoensafsluiter te Circuit Zolder



BGDC

Vooraan namen de BMW uit de Division 3 het voortouw, tot op het ogenblik dat de eerste regendruppels hun opwachting maakten op de Limburgse piste. Wat volgde was een ongeziene reeks pitstops. Vooraan behield de M3 E46 #17 van Johan Huygens en zijn gelegenheidsteamgenoot Bart Van Haren het voordeel, onder meer omdat de M3 E46 #299 van de broers Franssen problemen kende. Uiteindelijk won de BMW dan ook, de tweede opeenvolgende zege van de Duitse wagen, zowel algemeen als in de Division 3. “Alles verliep zeer goed, we hielden het hoofd koel, ook op het einde van de race en het was echt niet makkelijk hoor”, legde Johan Huygens uit. “Volgend jaar gaan we voor de titel.”
En die titel (we herhalen een officieuze titel) in Division 3, ging tussen de M3 E46 #64 van Koen De Wit en de M3 E36 #46 van Geert Verwimp, Kris Geudens en Benoît Navez… die allemaal wat onder de druk van de eindstrijd te lijden hadden. Zo verloor de #46 tijd door een straf vanwege overdreven geluid en kende de #64 een aanrijding met de Renault Clio van Paul Lejeune. Na drie uur wedstrijd namen Geudens-Verwimp-Navez de tweede plek in D3, terwijl De Wit aan de voet van het podium strandde. Resultaat: de #46 en de #64 behaalden evenveel punten… en Koen De Wit won omdat hij meer zeges telt. Veel spannender kan moeilijk…
De race van het weekend in D3 kwam op het actief van de M3 E36 #75 van Christian Heck en Gaël Frère, die met een seriemotor onder de kap een knappe race reden. Zij stuntten door het laatste halfuur van de race in de regen op slicks te blijven. Resultaat: een pitstop minder… en een derde plek in de categorie. Hoed af… Noteren we nog een top 5 voor de mooie M3 E46 #8 van Olivier Petroons en Ward Sluys, voor de Ford Focus RS van Alain en Gilles Ronchail.
Lejeune en Caprasse razendsnel
In Division 1 was de titel al zeker voor Claudie Tanghe en Vincent Vandenabeele, maar de jacht op de laatste zege was intens. Kevin Caprasse was voor deze finale de teamgenoot van Paul Lejeune (Clio III #18) en zij maakten er een mooi kijkstuk van, met een tweede plaats algemeen in de Franse toerismewagen! De Renault Clio II van François Jeukenne en Michaël Schmetz enerzijds (#78) en Vincent Despriet en Yves Van Colen (#29) anderzijds, vervolledigden het podium dat enigszins verrassend was, want de VW Golf II #101 van Tony Kevers en Grégory Paisse stond er niet op. De reden? Opnieuw technische problemen…De Renault Clio van Deger-Bouillon-Bleus (#509) en Van Bael-Cornelis (#36) haalden ook de top 6, waarbij een zekere… Claudie Tanghe één van de reguliere rijders in de wagen verving vanwege krampen! Ook dat is BGDC… de beste van de Mini Cooper S werd zevende, in casu het exemplaar #72 van Leo Bylemans en Frank Knopker, terwijl we in de top 10 ook de kleine Suzuki Baleno #66 terugvonden, waar de jonge Régis Gosselin en Michaël Derdul, vers uit de indoorkarting, achter het stuur plaatsnamen. Weer zo’n mooi initiatief van de BGDC!
Spanning alom

In de Klasse C leek de hoogste eer te gaan naar de zeer snelle Citroën AX van Jérémy Princen en Jonathan Peeters… tot ze op enkele minuten van het einde uit de race werden gehaald wegens overdreven geluid! Onbegrijpelijk… de Honda Civic #118 van Ronveaux, Hayon en Clermont won dan, voor de Civic #48 van Thiroux, Van Warbeck en Gillion, die ook eerste eindigde in de puntentelling.
Noteren we ook nog de mooie race van de Toyota Yaris #38 van de jongeren Steven De Bruyn en Sam Van Damme, de eerste mannen in de Klasse B, van de wagens tot 1300 cc. Dat is ook het bewijs van de prima basis die de BGDC voor de autosport biedt.
Na een mooi seizoen kunnen de promotoren van de Belgian Gentlemen Driver’s Club even ademhalen en ze geven ook afspraak op zaterdag 25 januari in Brussels Kart voor de jaarlijkse prijsuitreiking. We kunnen er dan feestvieren, maar ook de plannen voor 2014 leren kennen. En dat iedereen zijn goed humeur meebrengt!
Uitslag BGDC – Race Promotion Night 2013
1 Huygens-Van Haren (BMW M3 E46 #17), 1ste D3, 91 ronden 2. Lejeune-Caprasse (Renault Clio III #18), 1ste D1-Cl.D, op 1r. 3. Geudens-Verwimp-Navez (BMW M3 E36 #46), op 2r. 4. Heck-Frère (BMW M3 E36 #75), op 2r. 5. De Wit (BMW M3 E46 #64), op 3r. 6. Jeukenne-Schmetz (Renault Clio II #78), op 3r. 7. Despriet-Van Colen (Renault Clio II #29), op 3r. 8. Petroons-Sluys (BMW M3 E46 #8), op 3r. 9. Kevers-Paisse (VW Golf II #101), op 4r. 10. Ronchail-Ronchail (Ford Focus RS #79), op 5r. 11. Deger-Bouillon-Bleus (Renault Clio II), op 6r. 12. De Neef-Kenis-Eyckmans (BMW 325i Clubsport Trophy #52), 1ste D1-Cl.E, op 6r. 13. Donniacuo-Lambregs (BMW 325i Clubsport Trophy), op 6r. 14. Van Bael-Cornelis-Tanghe (Renault Clio III #36), op 7r. 15. Bylemans-Knopker (Mini Cooper S #72), op 7r. 16. Crabbe-Servranckx-Belien (Renault Clio III #41), op 7r. 17. Bonnet-Werckx (BMW 325i Clubsport Trophy), op 8r. 18. Franssen-Franssen (BMW M3 E46 #299), op 8r. 19. Huybrechts-De Coorman (BMW M3 E36 #20), op 9r. 20. Van der Horst-Schrier (BMW 325i Clubsport Trophy), op 10r. … Ronveaux-Clermont-Hayon (Honda Civic #118), 1ste D1-Cl.C … De Bruyn-Van Damme (Toyota Yaris #38), 1ste D1-Cl.B.Foto's: Marnik Mouchaers, Georges De Coster & Martijn Wouters
Tweet