van der Horst

Race Promotion Night: Nabeschouwing op de seizoensafsluiter te Circuit Zolder

De Race Promotion Night in beeld gebracht
Met maar liefst… 63 bolides aan de start van de kwalificaties, en een Grid Walk met meerdere honderden mensen, onder een heerlijke herfstzon op Circuit Zolder, kon de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) 2013 zich geen mooiere finale dromen. De race zelf duurde drie uur, stond bol van de spanning en met wat regen op het einde, hadden we werkelijk alles. “De mooiste race op onze omloop dit jaar”, wist Thierry Deflandre, CEO van Circuit Zolder, enkele minuten voor de start.
De meeting met een geluidsbeperking van 95 dB kende een bewogen aanloop tijdens de chronoritten. Jammer genoeg maakten ongevallen en technische pannes een vroegtijdig einde aan het weekend van sommige deelnemers, waaronder de BMW M E36 van Rasse-Rasse en Hoffeld-Linster-Seebach, de Renault Clio III van Divoy-Asnong of de nieuwe Honda Integra van Langer-Colaux-Palm. Spijtig toch…

Brass Racing - Ford Mustang
Brass Racing - Ford Mustang
Het waren de gastrijders die met een dichtste ereplaatsen lopen, maar uiteraard geen punten pakken in het kampioenschap. Deze gastklasse werd aangedikt door het feit dat de wedstrijd over acht uren niet doorging wegens te weinig interesse. De BGDC, waarvan de laatste wedstrijd eigen over twee uren ging, werd opeens de hoofdmoot en de duurtijd van de wedstrijd werd opgetrokken naar drie uren. Wie van plan was om de afgelaste wedstrijd over acht uren te rijden, kon zodoende via de gastklasse aanschuiven in de BGDC. En dat werd met beide handen aangenomen door ondermeer de Porsches van Belgium Racing, First Motorsport en Skylimit, verder aangevuld door ondermeer de Ford Mustang GT4 van BRASS Racing, de Lotus Elise van Ooms , de Renault 21 Turbo van Danneels,enz.

Belgium Racing - Porsche 997
Belgium Racing - Porsche 997
De wedstrijd werd uiteindelijk vrij makkelijk gewonnen door Belgium Racing met Dylan Derdaele en Kenneth Heyer, die zodoende de eerste editie van de Belcar 5000 achter hun naam schreven. Meteen een mooie afsluiter van een schitterend seizoen voor Belgium Racing met ondermeer winst in de 24 Hours of Zolder en de BRCC titel in GT Cup. De andere podiumplaatsen werden ook door Porsches ingenomen met de 996 R van Skylimit met Jo Lammens en de 997 GT4 van First Motorsport met de gebroeders Frank en Peter Beliën.

BGDC

De Race Promotion Night in beeld gebracht
De BMW M3 E46 #17 van Johan Huygens en Bart Van Haren, winnaar van de voorlaatste manche in Spa enkele weken geleden, stond na zestig minuten tegen de klok op de pole. De race zelf begon ook bewogen, met een startincident waarbij de Renault Clio III #297 van Wijtzes en Neyens de muur in ging ter hoogte van de tribune, terwijl de BMW M3 36 #422 van Bart en Jef Van Samang met een afgebroken wiel ook tot stilstand kwam. Vervolgens zette Vincent Vandenabeele zijn Renault Clio III #12 in de zandbak! Wat een gedoe! Even later zagen we de Renault Clio III van de ‘Buffet Family’ met een defecte motor stranden en de Mini Cooper S van Licops-Licops ging over kop, zonder erg evenwel voor de rijder.

Vooraan namen de BMW uit de Division 3 het voortouw, tot op het ogenblik dat de eerste regendruppels hun opwachting maakten op de Limburgse piste. Wat volgde was een ongeziene reeks pitstops. Vooraan behield de M3 E46 #17 van Johan Huygens en zijn gelegenheidsteamgenoot Bart Van Haren het voordeel, onder meer omdat de M3 E46 #299 van de broers Franssen problemen kende. Uiteindelijk won de BMW dan ook, de tweede opeenvolgende zege van de Duitse wagen, zowel algemeen als in de Division 3. “Alles verliep zeer goed, we hielden het hoofd koel, ook op het einde van de race en het was echt niet makkelijk hoor”, legde Johan Huygens uit. “Volgend jaar gaan we voor de titel.”

En die titel (we herhalen een officieuze titel) in Division 3, ging tussen de M3 E46 #64 van Koen De Wit en de M3 E36 #46 van Geert Verwimp, Kris Geudens en Benoît Navez… die allemaal wat onder de druk van de eindstrijd te lijden hadden. Zo verloor de #46 tijd door een straf vanwege overdreven geluid en kende de #64 een aanrijding met de Renault Clio van Paul Lejeune. Na drie uur wedstrijd namen Geudens-Verwimp-Navez de tweede plek in D3, terwijl De Wit aan de voet van het podium strandde. Resultaat: de #46 en de #64 behaalden evenveel punten… en Koen De Wit won omdat hij meer zeges telt. Veel spannender kan moeilijk…

De race van het weekend in D3 kwam op het actief van de M3 E36 #75 van Christian Heck en Gaël Frère, die met een seriemotor onder de kap een knappe race reden. Zij stuntten door het laatste halfuur van de race in de regen op slicks te blijven. Resultaat: een pitstop minder… en een derde plek in de categorie. Hoed af… Noteren we nog een top 5 voor de mooie M3 E46 #8 van Olivier Petroons en Ward Sluys, voor de Ford Focus RS van Alain en Gilles Ronchail.

Lejeune en Caprasse razendsnel

In Division 1 was de titel al zeker voor Claudie Tanghe en Vincent Vandenabeele, maar de jacht op de laatste zege was intens. Kevin Caprasse was voor deze finale de teamgenoot van Paul Lejeune (Clio III #18) en zij maakten er een mooi kijkstuk van, met een tweede plaats algemeen in de Franse toerismewagen! De Renault Clio II van François Jeukenne en Michaël Schmetz enerzijds (#78) en Vincent Despriet en Yves Van Colen (#29) anderzijds, vervolledigden het podium dat enigszins verrassend was, want de VW Golf II #101 van Tony Kevers en Grégory Paisse stond er niet op. De reden? Opnieuw technische problemen…

De Renault Clio van Deger-Bouillon-Bleus (#509) en Van Bael-Cornelis (#36) haalden ook de top 6, waarbij een zekere… Claudie Tanghe één van de reguliere rijders in de wagen verving vanwege krampen! Ook dat is BGDC… de beste van de Mini Cooper S werd zevende, in casu het exemplaar #72 van Leo Bylemans en Frank Knopker, terwijl we in de top 10 ook de kleine Suzuki Baleno #66 terugvonden, waar de jonge Régis Gosselin en Michaël Derdul, vers uit de indoorkarting, achter het stuur plaatsnamen. Weer zo’n mooi initiatief van de BGDC!

Spanning alom

JJ Motorsport - BMW 325i Clubsport
JJ Motorsport - BMW 325i Clubsport
We zagen ook weer een demonstratie van de BMW 325i uit de Clubsport Trophy in de Klasse E van de Division 1, onder meer ook door de technische problemen van de 325i van Van Loo-Heyninck (#99) en De Vocht-Doms (#98). Lorenzo Donniacuo, die andere revelatie van het seizoen, en Johan Lambregs (#50) domineerden lange tijd de race, maar het winnende trio luisterde naar de namen Guino Kenis, Kristof De Neef en de uiterst beloftevolle Limburger Gregory Eyckmans (#52) die zijn debuut in de BGDC maakte. Guido Werckx en Pedro Bonnet (#54) stonden ook op het podium in Zolder, wat maakt dat de ex- rallycrosser de titel haalt in de BMW Clubsport Trophy. Bravo aan de mensen van het team van organisator Jan Horemans…

In de Klasse C leek de hoogste eer te gaan naar de zeer snelle Citroën AX van Jérémy Princen en Jonathan Peeters… tot ze op enkele minuten van het einde uit de race werden gehaald wegens overdreven geluid! Onbegrijpelijk… de Honda Civic #118 van Ronveaux, Hayon en Clermont won dan, voor de Civic #48 van Thiroux, Van Warbeck en Gillion, die ook eerste eindigde in de puntentelling.

Noteren we ook nog de mooie race van de Toyota Yaris #38 van de jongeren Steven De Bruyn en Sam Van Damme, de eerste mannen in de Klasse B, van de wagens tot 1300 cc. Dat is ook het bewijs van de prima basis die de BGDC voor de autosport biedt.

Na een mooi seizoen kunnen de promotoren van de Belgian Gentlemen Driver’s Club even ademhalen en ze geven ook afspraak op zaterdag 25 januari in Brussels Kart voor de jaarlijkse prijsuitreiking. We kunnen er dan feestvieren, maar ook de plannen voor 2014 leren kennen. En dat iedereen zijn goed humeur meebrengt!

Uitslag BGDC – Race Promotion Night 2013

1 Huygens-Van Haren (BMW M3 E46 #17), 1ste D3, 91 ronden  2. Lejeune-Caprasse (Renault Clio III #18), 1ste D1-Cl.D, op 1r.  3. Geudens-Verwimp-Navez (BMW M3 E36 #46), op 2r.  4. Heck-Frère (BMW M3 E36 #75), op 2r.  5. De Wit (BMW M3 E46 #64), op 3r.  6. Jeukenne-Schmetz (Renault Clio II #78), op 3r.  7. Despriet-Van Colen (Renault Clio II #29), op 3r.  8. Petroons-Sluys (BMW M3 E46 #8), op 3r.  9. Kevers-Paisse (VW Golf II #101), op 4r.  10. Ronchail-Ronchail (Ford Focus RS #79), op 5r.  11. Deger-Bouillon-Bleus (Renault Clio II), op 6r.  12. De Neef-Kenis-Eyckmans (BMW 325i Clubsport Trophy #52), 1ste D1-Cl.E, op 6r.  13. Donniacuo-Lambregs (BMW 325i Clubsport Trophy), op 6r.  14. Van Bael-Cornelis-Tanghe (Renault Clio III #36), op 7r.  15. Bylemans-Knopker (Mini Cooper S #72), op 7r.  16. Crabbe-Servranckx-Belien (Renault Clio III #41), op 7r.  17. Bonnet-Werckx (BMW 325i Clubsport Trophy), op 8r.  18. Franssen-Franssen (BMW M3 E46 #299), op 8r.  19. Huybrechts-De Coorman (BMW M3 E36 #20), op 9r.  20. Van der Horst-Schrier (BMW 325i Clubsport Trophy), op 10r.  …  Ronveaux-Clermont-Hayon (Honda Civic #118), 1ste D1-Cl.C … De Bruyn-Van Damme (Toyota Yaris #38), 1ste D1-Cl.B.

Foto's: Marnik Mouchaers, Georges De Coster & Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 11 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Race Promotion Night.

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons