van der Horst

Race Promotion Night: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
De weergoden waren de finale van de BGDC op Circuit Zolder, begin november nochtans, zeer goed gezind. De zon was van de partij en dat inspireerde de rijders tot heel wat strijd en amper incidenten, getuige de amper 2 interventies van de safety car. De Race Promotion Night, de 5 uur durende finale van de BGDC 2014, heeft dan ook alle beloften ingelost. Bovendien konden enkele teams, die dit seizoen nog niet wonnen, na 300 minuten de bekers voor het eerst in de lucht steken. Tot de laatste meters was het dus genieten van de Belgian Gentlemen Driver’s Club 2014…
In de Division 3 verwachtten we ons aan het duel tussen de BMW M3 E46 #17 (Huygens-Vandenabeele) en de #163 (Longin-Piessens), toch wel de sterkhouders van het seizoen en meteen de titelkandidaten. De #17 was heel goed vertrokken, het is zonder meer de snelste wagen van het seizoen 2014, maar een fout van Vincent Vandenabeele op een goed uur van het einde kostte het team 12 ronden en alle kansen op succes.

Dat alles maakte het makkelijk voor Stienes Longin en Thomas Piessens? Eigenlijk niet. “We hebben een verstandige race gereden, maar makkelijk is het nooit. De ‘titel’ in Division 3 was onze prioriteit en dus hebben we ons ritme aangepast. Onze tweede plaats is voldoende voor de ‘bekroning’ en met een seizoen waarin we viermaal wonnen, kan je niet anders zeggen dan dat de ‘titel’ verdiend binnen is. Wat kunnen we meer vragen?”

Meer was er ook niet nodig om een andere M3 E46, de mooie wagen van Geert Verwimp, Benoît Navez en Ron Sanen (#714) naar een eerste zege te zien rijden! “We mikten op een podium, maar we winnen”, klonk het uitgelaten bij Verwimp en Navez, de zeer regelmatige rijders van de oranje bolide uit Beieren. “We hebben geen enkel probleem gekend, top!”

Een aantal deelnemers van de BGDC kenden pech, waaronder de M3 E36 #75 van Heck-Blaise-Frère, terwijl andere, waaronder de broers Franssen (M3 E46 #299), worstelden met de geluidslimiet van 95 dB. Daardoor zagen we nieuwkomers op het podium: Bart en Leopold Lievens (M3 E46 #145), die sneller waren dan Dobbelaere-De Weerdt (M3 E36 #131) en Petroons-Sluys-Mouton (M3 E46 #8).

Een Mini, een Honda… en dan toch de Clio

In Division 1 ging het eerste deel van de race integraal naar een demonstratie van de MINI Challenge #666 van Anthony Michalakis, Bart Van Samang en Grégory Serck, die eerder dit seizoen al in Zolder wonnen. Jammer genoeg was het halverwege de race afgelopen toen de wagen zijn laatste adem uitblies, althans voor dit seizoen.

Het heft was nu achtereenvolgens in handen van de Honda S2000 #302 van de Luxemburger Patrick Dubois en de Nederlander Ragnar Van der Heijden en de Belgen Luc Branckaerts en Cédric Wauters, die hun MINI op 30 minuten van het einde op kop positioneerden. Maar ook voor deze MINI was het dan richting box in plaats van richting finishvlag! De Renault Clio III gingen dan voor de zege, met in eerste instantie een eerste plek voor de broers Semoulin, maar uiteindelijk wonnen Michaël Divoy en Patrick Asnong. Een eerste zege voor de #10! “Ik denk dat we onze zege niet gestolen hebben”, wisten de rijders na afloop. “De afgelopen twee seizoenen liep het geregeld fout voor ons, maar dit maakt heel veel goed. Na aankoop van de wagen van de broers Semoulin, wisten we dat we een wagen om te winnen hadden. In Mettet en Francorchamps liep het nog fout, in die mate dat we dachten vervloekt te zijn. Dit is zo mooi, meteen ook een opsteker voor 2015.”

De Clio III van Semspeed ging een andere van het team vooraf, want de ‘kampioenen’ 2014 werden nog tweede, te weten François en Benoît Semoulin, hier samen met François Jeukenne aan het stuur van de #12. Deze wagen domineerde de tweede helft van het seizoen, ondanks een probleem met de stuurinrichting in de tweede helft van deze race. “We drukken onze dank uit aan de familie Lorquet, die zich ook met de wagen van François Jeukenne bezig houdt. De sfeer tussen ons was super en nu dan champagne!”, aldus de broers.

Ook op de laagste trap van het podium vonden we een zeer gelukkig iemand, met name de 16-jarige Romain Degeer die in de Clio III #28, die hij deelde met Pierre Dupont, weer blijk van zijn snelheid gaf. “Ik wist niet goed wat ik er van moest verwachten, maar deze Clio viel enorm mee. Ik wil wel terugkomen in BGDC”, was zijn relaas na de race.

Ook andere Clio deden het goed en reden naar ereplaatsen: de #188 van Heinen-Dewaelheyns-Paisse eindigde voor de #32 van de familie Buffet. De #297 van de pechvogels Wijtzes-Vanbellingen had een ontplofte brandblusser, maar eindigde toch in de top 10, voor de #86 van Morlet-Brugma. Minder meeval was er voor de beide Abarth 500, want de #509 van Kummelberger-Bens en de #501 van Corthals-Marchiafavia, kenden problemen met onder meer de remmen. Het mooie debuut van de BMW 320i… Touring #34 van Erik en Kenzi Qvick, eindigde, nadat de wagen lang vooraan meer streed, jammer genoeg tegen de bandenstapel. Foutje van Erik, dat gebeurt overigens zeer weinig.

Hoewel we de BMW 325i Clubsport Trophy na zo’n lange afstand vooraan verwacht hadden, was het in de Klasse E (2,5 liter) van de D1, toch de meer conventionele en krachtigere E30 #157 van Geert en Jasper Dierckx die won, voor de eerste bolide van de Clubsport, de auto van Lorenzo Donniacuo en Thierry De Zan, bijgestaan door een snelle Eric Jamar. Zij wonnen en pakten zo ook de titel in de Clubsport Trophy. Werckx-De Neef-Eyckmans (#52) en Hermans-Convents-Convents (#9) reden naar het podium.

In de kleinste categorie (Klasse C, 1600cc), waren er heel wat wagens met problemen, maar uiteindelijk won de Suzuki Swift #143 van Charles en Jonathan Peeters, Michel Chapel, Pascal Goffard en Jérémy Princen voor een andere Swift, de #95 van De Saeger, Breckpot en de Spanjaarden Alcalde en Gomez Gomez, en de Honda Civic #26 van Thiroux-Pasture-Gillion.

In het klassement ‘Guests’, waar niet-gehomologeerde wagens in BGDC rijden, zagen we een zege voor de BMW Z3 Coupé #888 van Landsheere-Kluyskens, voor de M3 E30 van Van de Water-Deckers-Beyers en de 120d van Van Den Hove-De Coninck.

Na een schitterend seizoen, met nog maar eens meer deelnemers, is het nu wachten op de prijsuitreiking op 16 januari tijdens de Racing Show de Liège. Het startschot voor het seizoen 2015 is er op 15 maart in Zolder, op… een geluidsvrije dag!

Kalender BGDC 2015

15 maart: Zolder (2u30 of 3u00, meeting BGDC met geluid)
04 of 05 april: Francorchamps (Trophée des Fagnes, 3u00)
01 en 02 mei: Dijon-Prenois (2 x 2u00)
06 & 07 juin: Zandvoort (2 x 2u00)
20 juni: Zolder (Supercar Challenge, 125')
10 oktober: Francorchamps (24H02CV, 3u00)
07 november: Zolder (Race Promotion Night, 5u00, 8u00 of 10u00 TBA)

BGDC press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 10 november 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Race Promotion Night.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons