Race Promotion Night: Voorbeschouwing van de organisatoren
Fred Vervisch en Bert Longin van de partij!
De BMW M3 van de Division 3 vertrekken als favoriet bij de bookmakers voor de strijd om de algemene zege. De #17 van Huygens-Vandenabeele is er evenwel niet bij, waardoor de #64 van Koen De Wit, nu al kampioen in D3, het etiket van topfavoriet opgespeld krijgt. De goedlachse rijder heeft zich dan ook verzekerd van de diensten van… Fred Vervisch, die onlangs nog zijn categorie won op de Nürburgring Nordschleife tijdens de finale van de VLN, waarin wagens gelijkaardig aan de BGDC aan de start komen. Om de degens te kruisen met de #64 denken we meteen aan de M3 E46 #163 van Stienes Longin en Thomas Piessens, die op hun beurt een beroep hebben gedaan op niemand minder dan… Bert Longin! In hun kielzog volgen nog enkele andere BMW, zoals de #8 van Petroons-Renmans-Sluys, meestal in goede doen in Zolder, de E36 #131 van De Volder-De Wilde, de E46 #145 van Lievens-Lievens, de E36 #555 van Engelen-Van Mechelen-Verlinde, zonder natuurlijk de Compact #444 van Smets-Verbeke te vergeten.
Hoelang brult de leeuw?
De achtervolgende groep bestaat zonder twijfel uit een tiental BMW M235i Racing Cup van het Belgische kampioenschap beheerd door Jan Horemans (dat echter niet wordt opgenomen in de uitslag van de BGDC), die zullen profiteren van de lengte van de race om vooraan post te vatten. Maar ook de beste vertegenwoordigers uit de Division 1, die snel maar ook betrouwbaar zullen moeten zijn, worden in het oog gehouden!
De Peugeot RCZ hebben meer dan eens een dominante vorm aan de dag gelegd dit seizoen, en zullen vermoedelijk voor vuurwerk zorgen in de openingsfase. Maar zullen ze in staat zijn om dat hoge ritme aan te houden gedurende 400 minuten? Ook dat antwoord kennen we na afloop van deze onvoorspelbare finale. Hoe dan ook, de #1 van Semoulin-Semoulin (nu al laureaat in de D1), de #32 van Buffet-Buffet en de #188 van Heinen-Paisse kunnen niet uit de groep der favorieten weggelaten worden, vooral omdat dat laatste duo wordt bijgestaan door de heel ervaren Philippe Ménage.
Maar toch heeft het Clio-kamp in Zolder meer dan ooit de nodige troeven in handen om te kunnen schitteren. Christophe Van Riet en Kristoffer Cartenian, de eerste winnaars dit seizoen aan het stuur van de #117 Gipi Motor, zijn er bovendien weer bij en worden vergezeld door de jonge Mathieu Detry! De ambitie? Het seizoen eindigen zoals ze begonnen zijn… Nog meer versterkingen op de Franse wagens, met Michaël Schmetz en Jérémy Princen die de teamgenoten worden van François Jeukenne en Greg Vannetelbosch op de #503, terwijl de populaire Sarah Bovy en Patrice Lacroix aan de zijde zullen staan van Olivier Siegenthaler en Angélique Charlier op de #28. Een andere strategie daarentegen bij Michaël Divoy, waar de rijders van twee wagens worden verenigd op een en dezelfde auto, de #110, die dus bestuurd wordt door een viertal dat bestaat uit Michaël Divoy zelf, Patrick Asnong, Gaël Frère en Gaëtan Hayot. Het was overigens een Clio van dit team, de #10, die vorig seizoen zegevierde in D1 tijdens de Race Promotion Night…
Er zijn nog meer Clio die we in het oog zullen houden, zoals de #10 van Michalakis-Kimplaire-Maggione, de #37 van Deger-Debroux-Peeters, de #59 van De Robiano-Car-Seebach, de #62 van Braun-Braekevelt, de #69 van Leten-Van Kuyk, de #70 van Dewaelheyns-Vander Eecken en de #210 van Van Gelder-Michalakis-Luca. Nog in de Klasse D start de Honda Civic #6 van De Laet-Van Billoen, maar ook de S2000 #302 van Dubois-Van der Heijden. Opgelet ook voor de Mini Cooper Challenge #666 die gedeeld wordt door Grégory Serck en Bart Van Samang, van wie de snelheid en kwaliteit wel eens hoge ogen zouden kunnen gooien…
Een Nissan, een Porsche en verschillende BMW
De Honda Civic 1600 cc #48 van Thiroux-Gillion-Breckpot is opnieuw de enige deelnemer in de Klasse C, en komt dus aan de start in de Klasse D, zoals het reglement dat voorschrijft. In de Klasse E (2,5 liter) kan de lengte van de wedstrijd in het voordeel pleiten van de wagens die gewoonlijk strijden voor succes. De Nissan 200 SX-R #200 van Lannaux-Niclot, die met veel plezier het gezelschap krijgen van José Close en… Wolfgang Reip (kampioen in de Blancpain Endurance Series 2015!), en de Porsche Boxster #24 van Beeckman-Denis-Neutelers, met de erg jonge Romain Degeer als vierde man, zullen zo een leger BMW van verschillende generaties uitdagen. De M3 E36 #077 van Clermont-Grysouille-Spigeleer, de E36 Coupé #19 van Fava-Wautier, de E30 #34 van Qvick-Crabbe-Dobbelaere, de #83 van Beyers-Deckers-Van de Water en de #113 van Claeys-Delnest worden vooraan verwacht, net als de 325i #39 van Godefroid-Danhier. De 325i Clubsport Trophy, die erg dicht bij het seriemodel staan, zullen een weergaloze race in de race leveren, met een titel 2015 die geambieerd wordt door de #251 van Donniacuo-Scamardi en de #3 van Claes-Wauters, zonder de #325 van onder meer Gregory Eyckmans te vergeten! Spannend…
De BRCC Club lijkt tot slot af te stevenen op een duel tussen heel verschillende bolides: de Renault 21 Turbo #121 van Danneels-Danneels-Gillot en de BMW 120d #125 van De Vocht-Van Loo-Meulders. De wagen uit Beieren heeft gezien de lange afstand misschien wel een klein voordeel. Opgepast ook voor de Volkswagen Golf V TDI van Heirman-Fontan-Gomez-Gonzalez (#76), maar ook voor de tweede 120d, de #120 van Bradt-Van den Hove.
We vermelden ook dat Circuit Zolder een specifieke categorie heeft aangeboden voor wagens als BMW, Saker, Seat, Abarth, enz.
Komende zaterdag kunt u dus getuige zijn van de laatste circuitwedstrijd van dit jaar. Nadien is het aftellen naar de lancering van het sportieve seizoen 2016. Reden genoeg om er zoveel mogelijk van te profiteren…
BGDC Press
Tweet