Race Promotion Night: HELI Racing blikt terug
"Dat liep afgelopen zaterdag wel anders, want reeds tijdens de kwalificaties kregen we een PV gepresenteerd wegens een inbruik op de geluidslimiet. We waren verbaasd, want op dat ogenblik werkten we nog maar enkele opwarmrondjes af, we jaagden dus zelfs geen snelle chrono na. We hebben ons vervolgens ingehouden om een tweede inbreuk, die meteen een diskwalificatie oplevert, te vermijden. Het logische gevolg was dat onze startpositie niet was wat we verhoopt hadden; P10 op 18 wagens waarbij verschillende van onze concurrenten op voor hun ook onverklaarbare wijze ineens de DB-limiet overschreden", zuchtte Van den Hove.
"Voor de 10 uur durende race stak onze strategie perfect in elkaar en ook de wagen was echt top. Nog voor de eerste bocht na de start hadden we al één plaats goedgemaakt, enkele bochten verder lagen we al op plaats 8. Even later konden we zelfs voor het eerst een BMW M235i Racing Cup verschalken, het exemplaar van QVICK Motors welke uiteindelijk als tweede algemeen finishte. We kregen echter opnieuw een opmerking over het geluid en moesten vervolgens een Stop and Go-penalty afwerken. Nadien konden we oprukken richting de top vijf en besloten tijdens een pitstop de ECU te vervangen door een exemplaar dat het vermogen, en dus ook de geluidsproductie beperkt. Het doel was simpel: de uitsluiting vermijden. Na drie uur kregen we echter een nieuwe melding, een tweede inbreuk op de dB-limiet en de bijhorende uitsluiting. Zonder deze bizarre diskwalificatie hadden we een schitterend resultaat kunnen neerzetten, want we hadden zelf nog niet van de zuinigheid van onze Diesel-krachtbron kunnen profiteren. We gaan dan ook de situatie aankaarten bij Circuit Zolder, waabrij we zowel de metingen van tijdens onze testdag als deze tijdens de race zullen bespreken. We onthouden echter vooral hoe goed de bolide presteerde en putten hieruit moed voor volgend seizoen!", besluit Van den Hove.
Foto's: Niels Vaeck & Martijn Wouters
Tweet