Racing Festival: Belgisch succes in zonovergoten Spa
In eigen land slaagden de Belgen erin om tot driemaal toe de Brabançonne te laten weerklinken. Frédéric Jonckheere en Patrick Van Glabeke maakten net als in Brands Hatch indruk op de Ferrari 458 GT3 in de Curbstone kleuren. In tegenstelling tot de wedstrijden in Groot-Brittannië, reed het duo nu wel naar een klinkende overwinning in de GT-klasse. “Maar het was zeker niet gemakkelijk, want de baan was zeer glad en het drukke verkeer zorgde voor heel wat valkuilen”, getuigde het Curbstone duo. “Van de titel zijn we nog lang niet zeker, want we hoeven maar één keer uit te vallen en de concurrentie komt weer aansluiten.” Ook Steve Vanbellingen en Ward Sluys (BMW M4 Silhouette) reden naar de zege, hun eerste succes dit seizoen in de GTB-categorie. “Het klopt dat we vandaag heel snel waren, maar dat is het resultaat van onze constante progressie. Bovendien is dit ons thuiscircuit en dan stijg je al eens boven jezelf uit”, glimlachte Sluys net voor hij het podium mocht betreden. De BMW-rijders klimmen zo op naar de tweede plek in de klasse.
Nog in GTB waren er de zesde en zevende plaats voor de FMA Racing Ferrari Challenge van Thierry Verstraete-Nicolas van Dierendonck en de Very Bold Racing Porsche 997 GT3 van Miguel Vandereyt-Angelique Detavernier. “Na ons eerste weekend in Spa is er duidelijk progressie zichtbaar”, reageerde Detavernier. “We hadden een kleine crash op vrijdag en de set-up was niet optimaal, maar we zijn toch tevreden over het resultaat.” De EMG Motorsport Porsche van Alain Franssen bereikte het einde tot slot niet. Franssen ging even in de fout en het team koos om de wagen morgen optimaal aan de start te brengen.
Minder geluk was er voor de Belgen in de Supersport-klasse. Werner Van Herck maakte zijn terugkeer in de Mazda 3, kwalificeerde zich op een zesde startplaats, en reed bij het doven van de lichten prompt naar de leiding. “Maar toen sloeg het noodlot weer toe. We verloren alle oliedruk, dus volgens mij is de motor opnieuw stuk. Ik vrees voor onze deelname morgen…” zuchtte Van Herck in de paddock. Jimmy Adriaenssens maakte met zijn SEAT Leon Supercopa zijn langverwachte terugkeer in de Supercar Challenge en was naast Van Herck de tweede Belg in Supersport. “De snelheid is er zeker nog niet uit, maar misschien moet ik hier en daar nog wat meer lef hebben. Ik mis uiteraard wat competitieritme, maar dat komt wel terug. Ik ben in ieder geval tevreden over mijn terugkeer en hoop om er in 2015 een volledig seizoen te staan.”
In de Sport 2-klasse kwamen twee Belgische teams aan de start met een Renault Clio. Stephan Polderman en René Steenmetz werden vierde, terwijl Chris Voet en Bart Van den Broeck als zevende werden afgevlagd. “We verloren wat tijd tijdens onze pitstop, toen we plots vast zaten achter een trage Lotus. We probeerden om in de pitstraat een plek te winnen, maar die strategie heeft dus niet geloond. Maar morgen is er nog een race en hopelijk kunnen we dan revanche nemen!”
GH Motorsport kende dit seizoen veel tegenslagen, maar ditmaal zat het de Belgische equipe een keer wel mee. Henk Haane reed een solide stint en ook teamgenoot Kris Cools liet zich niet van de wijs brengen door het grote veld van de Supercar Challenge. Zij pakten met de Tatuus PY012 dus eindelijk weer een overwinning, en eindigden met hun auto zelfs op de elfde positie algemeen. De vierde Belgische zege in Spa kwam in group 3 van de Superlights op naam van David Houthoofd en Vincent Desschans in de Norma M20F van Norma Benelux. De Belgen zorgden in group 3 van de Superlights zelfs voor een dubbel, met de zilveren medaille voor Filip Declerq in de identieke wagen van Glasfolie.be.
SCC Press
In de Sport 2-klasse kwamen twee Belgische teams aan de start met een Renault Clio. Stephan Polderman en René Steenmetz werden vierde, terwijl Chris Voet en Bart Van den Broeck als zevende werden afgevlagd. “We verloren wat tijd tijdens onze pitstop, toen we plots vast zaten achter een trage Lotus. We probeerden om in de pitstraat een plek te winnen, maar die strategie heeft dus niet geloond. Maar morgen is er nog een race en hopelijk kunnen we dan revanche nemen!”
GH Motorsport kende dit seizoen veel tegenslagen, maar ditmaal zat het de Belgische equipe een keer wel mee. Henk Haane reed een solide stint en ook teamgenoot Kris Cools liet zich niet van de wijs brengen door het grote veld van de Supercar Challenge. Zij pakten met de Tatuus PY012 dus eindelijk weer een overwinning, en eindigden met hun auto zelfs op de elfde positie algemeen. De vierde Belgische zege in Spa kwam in group 3 van de Superlights op naam van David Houthoofd en Vincent Desschans in de Norma M20F van Norma Benelux. De Belgen zorgden in group 3 van de Superlights zelfs voor een dubbel, met de zilveren medaille voor Filip Declerq in de identieke wagen van Glasfolie.be.
SCC Press
Tweet