van der Horst

Racing Festival: Nieuwssprokkels uit Spa-Francorchamps

PK Carsport - Porsche 911 GT3 Cup
PK Carsport - Porsche 911 GT3 Cup
Net zoals bij de vorige races van het Belcar Endurance Championship, legde ook deze wedstrijd Autosport.be zijn oor te luister bij de verschillende teams. Hieronder treft u een overzicht aan van enkele opvallende nieuwtjes...
Greensall Motorsport - KTM X-Bow
Greensall Motorsport - KTM X-Bow
Dit weekend mag het Belcar Endurance Championship rekenen op heel wat extra deelnemers, niet in het minst bij de prototypes. Alle reguliere proto's tekenen present, met daarnaast eveneens de T2 Racing Ligier, een gelijkaardige wagen voor het Italiaanse Autosport Sorrento en twee Norma's van Krafft Racing. Daarnaast is zoals geweten ook de VR Qvick Racing BMW V8 present, net als een extra wagen voor Speedlover, een Lamborghini Huracan, een Ginetta G55, een KTM X-Bow, de BMW 123D van de Verdelgers, een BMW voor Van der Horst Motorsport (ondertussen wel een vaste klant weliswaar) en de DOMEC Racing Radical RXC. De MSE BMW GT4 is, na de crash tijdens de 24 Hours of Zolder, niet present, net als de BMW i8 GTR.

PK Carsport - Porsche 991 GT3 Cup
PK Carsport - Porsche 991 GT3 Cup
PK Carsport werkt de wedstrijd af zonder frontman Anthony Kumpen. Kumpen herstelt nog steeds van zijn crash in de NASCAR Whelen Euro Series een tweetal maanden geleden en geeft daarom forfait voor deze Belcar-wedstrijd. Voor de tussenstand in het kampioenschap maakt het forfait geen verschil, gezien hij dit seizoen reeds minimaal 2 races naast de 24 Hours of Zolder heeft betwist en daardoor ook wordt opgenomen in het klassement. Kumpen wordt niet vervangen, Bert Longin en Tom Boonen zullen de rijderstaken tijdens de race over drie uur onder hun twee verdelen.

Russel Racing - Norma M20 FC
Russel Racing - Norma M20 FC
Scuderia Monza doet dit weekend een beroep op een turbo-Norma M20 FC. De wagen is relatief nieuw en kwam tot nu toe enkel in actie tijdens testdagen en trainingen. De krachtbron bezorgt de troepen van Russel Racing echter kopzorgen, want deze blijkt allesbehalve soepel te draaien. De vraag kan echter gesteld worden waarom een team dat de tussenstand voor het kampioenschap aanvoert de "gok" waagt om met een nagelnieuwe wagen deel te nemen aan de voorlaatste manche van het seizoen. Bovendien werd Autosport.be door het team duidelijk gemaakt dat teruggrijpen naar de oude wagen geen optie is, omdat deze momenteel in onderhoud is. De gebroeders Thiers waren deze voormiddag wel druk in gesprek met verantwoordelijken van merkgenoten en bovenvernoemd gastteam Krafft Racing...

SRT - Mercedes-AMG GT4
SRT - Mercedes-AMG GT4
De Selleslagh Racing Mercedes-AMG GT4 crashte gisteren zwaar tijdens de vrije training. De wagen is rijp voor de schroothoop, zo lijkt. De troepen van Patrick en Niels Selleslagh hebben echter een extra wagen (het exemplaar waarop normaal Louis-Philippe Soenen rijdt) en die komt de rest van het weekend in actie. Bij de kwalificaties stuurde Johan Vannerum echter ook de zusterwagen #30 de bandenstapels in. De wagen raakte redelijk fel beschadigd, maar de vitale onderdelen zijn niet geraakt, waardoor de troepen van SRT de Duitse bolide tijdens de namiddag (en mogelijk nacht) terug kunnen oplappen.

Kris Cools (links)
Kris Cools (links)
Voor de derde keer op rij present, is Kris Cools. Cools versterkt opnieuw de troepen bij Aqua Protect Racing, al is het de eerste maal dit seizoen dat hij in Spa in actie komt in de Belcar. "Dat klopt", vertelt Cools aan Autosport.be. "Bovendien is het ook de eerste keer hier in Spa met een proto in droge weersomstandigheden... fe-no-me-naal!" Het team prijkt momenteel op een tweede plaats in de voorlopige puntenstand, op een goede tien streepjes van leiders Russel Racing. Een goede score hier in Spa, zou de titelstrijd bij de seizoensfinale in Zolder dus volledig opengooien.

Oracle Cars Racing - Radical SR5
Oracle Cars Racing - Radical SR5
Na de ontnuchterende brand bij de 24 Hours of Zolder, is de Oracle Cars Radical opnieuw van de partij. "De schade na de 24 Hours of Zolder was echt enorm", vertelt Eric Wouters. "Alles was beschadigd bij de brand, de motor, de elektrische leidingen, de waterleidingen, ... We hebben de moed echter niet laten zakken en alles terug opgebouwd. We zijn dus enorm blij om opnieuw van de partij te zijn!"

Opvallend, bij de kwalificaties werden de twee besttijden in de Belcar 5 klasse gerealiseerd door twee teamgenoten, met de wagen #70 voor de #69 gescheiden door... slechts 2 honderste. Davy Suffeleers zette de chrono neer, aan boord van de wagen die op P2 staat in de tussenstand. "Een snellere chrono was nog wel mogelijk geweest, maar ik werd tijdens mijn snelste ronde gehinderd door een prototype die wilde passeren", vertelde Suffeleers aan Autosport.be. Een analyse van de sectortijden leert ons dat die uitleg steek houdt, want als je de snelste rondetijden optelt, komt Suffeleers pas uit op P3.

Foto's: Martijn Wouters & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zaterdag 29 september 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Racing Festival.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons