van der Horst

Racing Festival: Saker RapX krijgt een stop and go in de race

Racing Bullet Circus vzw - Saker RAPX
Racing Bullet Circus vzw - Saker RAPX
Nu zondag staat de voorlaatste manche van het Belcar Endurance Championship 2018 op het menu, maar nog voor de kwalificaties zijn gestart, kijkt één deelnemer al aan tegen een fikse straf. De Racing Bullet Circus Saker RapX van Michaël Roskam, Dave Van de Velde en Tom De Mul werd namelijk een stop and go penalty toebedeeld voor het veroorzaken van een aanrijding tijdens de eerste vrije training. De wedstrijdleiding oordeelde dat de Saker RapX aan het begin van de sessie tegen trage snelheid op de racelijn reed en daarmee een vermijdbaar incident veroorzaakte (met de Deldiche Racing Norma M20 FC n.v.d.r.). De sanctie is een 30 seconden stop & go penalty, uit te voeren in het openingskwartier van de 3 uur durende race.
Kris Cools & Tim Joosen
Kris Cools & Tim Joosen
Voor Deldiche Racing komt de nieuwe crash bijzonder ongelegen, zeker nadat de wagen ook tijdens de vorige race zwaar beschadigd raakte en een forfait dreigde wegens een gebrek aan onderdelen. Tim Joosen die aan boord zat van de Deldiche Racing Norma M20 FC op het moment van het incident doet zijn verhaal aan Autosport.be. "In een van de eerste ronde in vrije training één ben ik in aanraking gekomen met de RBC Saker RapX. Bij het aansnijden van de Dubbele Linkse zag ik dat de wagen opteerde voor de binnenkant. Hij reed enorm traag, want de baanposten zwaaiden zelfs met de witte vlag. Op het ogenblik dat ik hem langs de buitenkant wilde voorbijgaan, ga ik lichtjes op het gas want het lag nog vochtig. Net op dat moment verandert de wagen van lijn en was een aanrijding onvermijdbaar. Nu, we hebben alle onderdelen bij, dus kunnen de wagen herstellen dus we zien wel waar we uitkomen."

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op vrijdag 28 september 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Racing Festival.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons