van der Horst

Racing Festival: Tomas De Backer gaat in de Ardennen voor eerherstel

Tomas De Backer - Ford Peerlings
Tomas De Backer - Ford Peerlings
Dankzij het verenigde Belgium Racing/Ford Peerlings kon Tomas De Backer (23) vorig jaar zijn opwachting maken in de Ford Fiesta Sprint Cup en die passage bleef niet onopgemerkt. Hij domineerde de Junior-klasse, greep slechts nipt naast de grootste beker en stond aldus hoog aangeschreven om onder de vlag van Ford Peerlings als één van de favorieten dit jaar in de voetsporen te treden van Kenny Herremans. Tot hiertoe slaagde de kopman van Ford Peerlings er niet in om die rol waar te maken, zelfs al gaf hij tijdens de Jack’s Racing Day iedereen, inclusief Nederlander Laurens de Wit, het nakijken in de gesmaakte Dutch Belgian Super Star ! Met nog twee meetings te gaan is de rijder van de #97 Wiseco Ford Peerlings vastbesloten om het tij vooralsnog te doen keren !
« Het is een combinatie van technische mankementen en een grote dosis pech die mij ervan heeft weerhouden om beter te doen en dat is de enige verklaring voor mijn bescheiden 5de plaats in de tussenstand, » maakt Tomas de balans op na vier verreden meetings. 
 
Die technische tekortkomingen – zoals bij vele anderen terug te brengen tot een akuut gebrek aan motorvermogen – deden hem al meteen de das om in de genaamde Voorjaarraces op Circuit Zandvoort. Wegens een motor die het in Race 1 liet afweten, zag men in het kamp van Ford Peerlings geen andere oplossing dan Tomas over te hevelen naar de Fiesta waarmee normalerwijze Walter Cleynhens zijn come-back ging beleven op het Nederlandse circuit. Het nummer #97 verhuisde naar de ex-96 maar die switch noopte Tomas om geheel volgens de regels in Race 2 achteraan de grid plaats te nemen. 
 
« In Race 1 reed ik aan de leiding toen de safety car de baan opkwam. Helaas, heeft deze een steen geprojecteerd, die de radiator doorboorde, met een overhitte motor als gevolg ! In de tweede race zou ik aanvankelijk op de 2de plaats van start gaan, achter Kenny Herremans, maar door de wissel verdween ik naar de achterste rij en was op achtervolgen aangewezen. Ik slaagde er niettemin in samen met Milan De Laet op een zanddoek nog hard te vechten voor de 3de plek, die ik op de finish slechts nipt aan hem verloor. » 
 
Het pechduiveltje zou Tomas en de zijnen achtervolgen tot op Circuit Zolder, voor de tweede afspraak tijdens het Supercar Madness-weekend. 
 
« Ja, in de vrije trainingen draaide de motor vierkant en werd beslist om deze niet te vervangen maar mij te laten uitrukken in de auto, ex-Bas Koeten, die Wim Coekelbergs net had aangekocht. Ik kan Wim nog altijd niet genoeg bedanken, want dankzij die dat gebaar kon ik de « pole position » neerzetten – goed voor één extra punt -, terwijl Wim zelf stuurloos toekeek en zijn debuut miste in de Fiesta Cup ! Voor Race 1 verhuisde ik via de omgekeerde Top 5 naar plaats 5 en, ja, in mijn haast om dat goed te willen maken, verhapte ik mij in de remzone aan de chicane, en knalde tegen de vangrails. Zware fout met ernstige gevolgen, want de auto bleek niet te herstellen voor Race 2. Over en out voor mij ! » 
 
Tomas De Backer - Ford Peerlings
Tomas De Backer - Ford Peerlings
Onder invloed van al die minder goede resultaten stond Tomas pas 6de in de puntenstand, op ruime afstand van leider Nathan Vanspringel en diens directe volgers zoals Kenny Herremans, Philippe Huart, Tom Feyaerts en Milan De Laet. Met een 2de trainingstijd, achter Nathan Vanspringel, bevond Tomas zich voor de Jack’s Racing Day op het snelle TT Circuit Assen in een goede uitgangspositie om vooraan mee te spelen. Een halfnatte piste noopten velen voor Race 1 op het vlak van bandenkeuze tot een gokje en net zoals rivaal Vanspringel ging Tomas voor mixed rubbers. Een bijna opgedroogde piste én vooral een tik op het achterwiel, maakten hem evenwel kansloos tegenover winnaar De Laet en het Ford Peerlings-duo Polle Geusens en Philippe Huart, die het podium deelden met zijn Junior-rivaal. In Race 2 zou Tomas op passende wijze weerwraak nemen op alle tegenslag. 
 
« Meteen na de start voelde ik dat ik een hoofdrol kon spelen. Nadat ik voorbij Nathan en Milan geraakte, werd ik een beetje geholpen geholpen door een foutje van Laurens de Wit om aan de leiding te komen van het volledige veld en werd ik tot op de eindmeet niet meer bedreigd en, vooral, de auto gaf geen krimp. Het was een zeer emotionele overwinning, nog meer voor mijn vader én technische coach Eddy, want dit was het ultieme bewijs dat wij zonder pech altijd voorin had moeten kunnen finishen. Ja, toen ik uit de Fiesta stapte, zijn er tranen gevloeid ! » 
 
Gokken, dat was evenzeer het modewoord tijdens de kwalificaties voor de vierde round, die op  Circuit Zolder werd betwist in het kader van de Truck Grand Prix. Hevige regenval deed iedereen bij aanvang kiezen voor regenschoenen en op het ogenblik dat de laatste minuten wegtikten en de piste er droger bijlag, riep strateeg Eddy De Backer de #97 binnen voor het vooraan opleggen van slicks… 
 
« Ik had een rondje of twee nodig om die rubbers op temperatuur te rijden. Helaas, wegens gele vlaggen op het einde van de sessie, kon ik niet meer verbeteren. Wij eindigden met zeven Belgen binnen dezelfde seconde en ik diende met slechts enkele tientjes verschil vrede te nemen met die 7de startplaats. In het andere geval had ik bijna zeker dichter bij Huart gëeindigd of op zijn minst in de Top 5 gezeten en in « pole position » gestaan in de omgekeerde Top 5… »  
 
Niettemin tikte hij in Race 1 nog aan als 2de, achter Milan De Laet, maar dat score had hij voor een stuk te danken aan verlies van Nathan Vanspringel van vijf plaatsen, voor het aanrijden van Huart in de Villeneuve-chicane. 
 
« Met Huart, Vanspringel en Herremans was het, achter De Laet, ferm bakkeleien en af en toe was het knokken op het randje van het toelaatbare. Met de straf voor Nathan als ultieme bewijs. In Race 2 gaf de motor eens te meer niet het volle pond. Onder invloed van het herhaalde optreden van de safety car werd het peloton nog samengedreven en ondanks weinig vermogen haalde ik nog een 5de plaats in het Belgische klassement. » 
 
Na de afspraken op Circuit Zandvoort, twee keer Circuit Zolder en TT Circuit Assen geeft de Ford Fiesta Sprint Cup tijdens het Spa Racing Festival opnieuw afspraak in de Belgische Ardennen… 
 
« Het is de eerste keer dat ik in Spa-Francorchamps achter het stuur zit van de Fiesta, maar eerder tekende  ik er in de Mazda MX5 Cup voor overwinningen. Ik hou van het circuit en het is een snelle piste die mij goed ligt. Op het eerste zicht sta ik als 5de in de tussenstand voor een moeilijke, zeg maar onmogelijke missie, maar ik ben vastbesloten om ook met de Fiesta voor de eerste plaats te strijden en indien dat lukt, scoor ik kostbare punten. Ik ben nog niet uitgeteld en mijn vaste strijdmakkers moeten nog altijd met mij rekening houden !» 

Ford Fiesta Sprint Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 5 oktober 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Racing Festival.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons