Rally: Kris Princen en Peter Kaspers hangen de helm aan de haak
1998 was het jaar van de grote doorbraak, met een eerste vice-titel in het Belgische Rallykampioenschap, gevolgd door een titel in 1999 met de iconische co-rijder Dany Colenbunders naast zich. 2000 werd een rampjaar en het avontuur met de Peugeot 206 WRC in 2001 was een kort leven beschoren.
Princen herbronde met zijn kleine Renault Clio in het begin van de 21ste eeuw, wat resulteerde in een tweede vice-titel in 2005. Dat leidde niet meteen tot een groots nieuw project, maar begin de jaren '10 boekte Princen misschien wel zijn strafste titels. Hij won namelijk twee keer op rij de hoog aangeschreven Franse Clio R3 Trophy, tegen talenten als Yann Clairay en Thomas Barral, en gevestigde waardes als Eric Mauffrey.
En toen begon het verhaal met Peter Kaspers, zijn nieuwe co-rijder en mecenas, die Princen een tweede carrière gaf, te beginnen met de Subaru Impreza WRC. Princen won zowat alles wat er te winnen viel in België, maar kon dat niet koppelen aan een titel, omdat de reglementen volop de kaart trokken van het s2000-verhaal. Het resulteerde wel in een nauwe samenwerking met Peugeot Belgium Luxemburg, met tal van podia, achter een ongenaakbare Freddy Loix.
Die langverwachte tweede titel zou er uiteindelijk komen in 2018, met de Skoda Fabia R5. Het jaar ervoor werd hij nog afgetroefd door Vincent Verschueren, het jaar erop was Adrian Fernémont te sterk, na een uitzinnige finale.
Corona betekende eigenlijk het einde van de grote titelambities. Het plezier primeerde daarna, onder meer met de impossante Citroën DS3 WRC en sinds eind 2023 met de Porsche 991 GT3, waarmee hij in augustus nog de Rallye de la Famenne won. Zijn thuisrally, die van Zuid-Limburg, zal de cirkel binnenkort helemaal rond maken.
Al sluit Princen een "one-shot" nog niet uit!
Foto: RIP - Davy Degryse
Tweet