van der Horst

Rally van Argentinië: Volkswagen of wie dacht u?

Latvala - VW polo R WRC
Latvala - VW polo R WRC
Met Argentinië is het WK Rally aan zijn vijfde wedstrijd van het seizoen toe. De eerste vier waren telkens voor Volkswagen met drie zeges voor Ogier en een voor Latvala. Met amper vier wedstrijden ver is Ogier nu al zeker dat hij, zelfs bij een uitval, Zuid-Amerika zal verlaten als leider in de tussenstand van het WK Rally.
Ogier - VW Polo R WRC
Ogier - VW Polo R WRC
De Rally van Argentinië is gisteren op gang geschoten met de korte Super Special Parque Tematico over twee rondjes spektakel. Een opwarmertje waarbij Volkswagenrijder Sébastien Ogier de snelste chrono afdrukte voor de Citroën DS3 van de Noor Mads Östberg, de tweede Polo in handen van de Fin Mikkelsen, Hirvonen met de Ford Fiësta en Latvala met de derde VW Polo in het veld. Neuville en Sordo plaatsten de beide Hyundai’s i20 op een respectievelijke zesde en zevende positie.

Het feit dat regerend wereldkampioen Ogier vandaag het parcours moest openen, weerhield hem niet om meteen ook deze etappe over 27 km achter zijn naam te schrijven voor teammaten Latvala en Mikkelsen. Meeke en Neuville waren de enigen die een beetje konden aanklampen bij de Polo’s en gaven respectievelijk amper 6,7 en 8,9 seconden toe. Ketomaa, Evans, Prokop en Fuchs moesten reeds om en bij de 50 seconden inleveren, maar Ketomaa en Fuchs komen wel uit in WRC 2 met hun Ford Fiësta R5 en RRC. De Pool Kubica werd reeds op meer dan een minuut gefietst.
Östberg & Tanak
Östberg & Tanak
Geen Hirvonen of Östberg aan de meet van de eerste KP op zaterdag. Hirvonen raakte een muur na zeven km in de KP, terwijl Östberg na 16 km een steen raakte en moest opgeven met een afgerukt wiel. Ook Tanak ging met zijn Ford Fiësta R5 op dezelfde plaats de boer op. De Spanjaard Sordo verloor drie minuten door gebrek aan power door een nukkige turbo. Meteen telde de rally reeds drie smaakmakers minder na amper twee KP’s.

Sordo - Hyundai i20 WRC
Sordo - Hyundai i20 WRC
Even later mochten de heren zich opmaken voor een marathonetappe over maar liefst 52 km. Opnieuw was de top 3 voor Volkswagen, maar ditmaal was Latvala 10 en 17 seconden sneller dan merkgenoten Ogier en Mikkelsen. Neuville klokte een knappe vierde chrono op 25 seconden en moest zodoende een halve seconde per kilometer toegeven aan de zichtbaar snellere Polo’s. Meeke werd net na Neuville vijfde terwijl Prokop en Kubica méér dan een minuut moesten toegeven. De problemen met de turbo op de Hyundai van Sordo raakten niet van de baan en de Spanjaard verloor 12 minuten. Ketomaa, zeer knap zesde algemeen voor de derde KP, werd het slachtoffer van een lekke band en kreeg de Ford nadien moeilijk opnieuw aan de praat. Hij verloor acht minuten en is leider af in WRC 2 ten voordele van Al-Attiyah in zijn Ford Fiësta RRC met een voorsprong van vijf seconden op Nicolas Fuchs.

In de tussenstand zien we dus de Volkswagen van de Fin Latvala aan de leiding met respectievelijk 3 en 18 seconden voor op ploegmaten Ogier en Mikkelsen. Neuville volgt op 32 seconden en heeft 10 tellen voor op Meeke die de voorlopige top 5 afsluit. De rest staat op reeds meer dan twee minuten.

Neuville - Hyundai i20 WRC
Neuville - Hyundai i20 WRC
Het feit dat Hirvonen de wedstrijd heeft moeten verlaten doet de kans vergroten dat Neuville richting top 5 kan opstomen in de tussenstand van het kampioenschap. Onze landgenoot zal het ook niet laten om Mikkelsen onder druk te zetten. De Noor staat immers met Hirvonen ex aequo op de vierde plaats. En gezien Ostberg ook reeds aan de kant staat, komt naast de leidersplaats van Ogier ook de tweede plaats van Latvala niet meer in het gedrang in de tussenstand van het kampioenschap. En indien Mikkelsen overeind blijft, zal Volkswagen de volledige top 3 bezetten alvorens de zesde manche van het WK aan te vangen. Fijn voor het Duitse merk, maar of dat ook interessant is voor het WRC in zijn totaalpakket is een andere vraag.   

Straks om 21 uur Belgische tijd gaan de rijders een tweede maal over de twee gevreesde KP’s om dan af te sluiten met de Super Special Parque Tematico.

Foto's: Willy Weyens & WRC.com



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op vrijdag 9 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Argentina.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons