van der Horst

Rally van de Azoren: De prijzen worden pas aan de meet uitgedeeld

Moura-Costa - Ford Fiësta R5
Moura-Costa - Ford Fiësta R5
De Rus Alexey Lukyanuk en de Pool Kajetan Kajetanowicz, beiden op een Ford Fiësta R5 en koplopers in het ERC, waren op weg om er een één-twee van te maken tijdens de Rally van de Azoren. Na twee dagen reden beiden de concurrentie uit de wielen, maar het was toch de lokale held Ricardo Moura die tijdens de slotdag zijn Fiësta vooraan kon zetten na pech van de koplopers en zodoende de zege in eigen land houden.
Kajetanowicz-Baran - Ford Fiësta R5
Kajetanowicz-Baran - Ford Fiësta R5
Tijdens de Rally van de Azoren, een eilandengroep te westen van Portugal, kwam het tijdens de eerste twee wedstrijddagen tot een bloedstollend duel tussen de ERC titelpretendenten  Alexey Lukyanuk en Kajetan Kajetanowicz. De enige die een beetje in de buurt kon blijven bij het ingaan van de slotdag, was de Portugees Ricardo Moura die volgde op 40 seconden van Lukyanuc en 31 tellen van Kajetanowicz. Met nog een dikke 100 km tegen de chrono, verdeeld over twee lussen van telkens drie KP’s gingen de rijders de finale in.

Lukyanuk-Arnautov - Ford Fiësta R5
Lukyanuk-Arnautov - Ford Fiësta R5
Tijdens de eerste KP van de slotdag brak iets aan de aandrijving vooraan op de Fiësta van de Poolse leider in het ERC, waardoor hij met alleen met achterwielaandrijving de eerste lus moest afwerken. Hij verhuisde na de eerste proef naar de vierde plaats, maar kon profiteren van de Letse Skodarijder en winnaar van de Acropilis Rally, Sirmacis, die een KP later een ophangingsarm brak en in derde positie moest opgegeven. Kajetonowicz verloor 3min30sec tegenover Lukyanuk; terwijl deze laatste nog een schuiver maakte en Moura kon terug komen tot op 25 tellen van de leider. Maar een KP later zette de Rus de situatie deels recht en zette de Portugees op 25 seconden met nog een lus van drie KP’s te gaan.

Moura-Costa - Ford Fiësta R5
Moura-Costa - Ford Fiësta R5
Toen in de eerste KP van deze slotlus dan nog eens een darm van de turbo een eigen leven ging leiden op de Fiësta van Luyanuk en de Rus meer dan een minuut verloor, kon Moura dan toch in extremis naar de leiding met een bonus van 42 seconden.  De Rus kon zelf zijn wagen repareren en reed nog een indrukwekkend slot. Uiteindelijk hield Moura  26 seconden over op de Pool en terwijl Kajetanowicz zijn derde plaats kon behouden.

Het is nu afwachten of een van de titelpretendenten alsnog zijn inschrijvingsformulier zal opsturen naar Ieper voor de vijfde manche van het ERC. Er zijn tien wedstrijden te gaan waarvan de zeven beste in rekening worden gebracht aanhet einde van het seizoen. De kampioenschapsrijders hebben dus recht op drie schrapresultaten. En het feit dat Ieper een specifiek parcours is met enkele lokale kleppers die de wegen rond de kattenstad kennen als hun broekzak, kan mogelijk de reguliere ERC rijder afschrikken.

Foto's: ERC.com



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA European Rally Championship op zondag 5 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye Açores.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons