van der Horst

Rally van Haspengouw: Voorbeschouwing Freddy Loix

Over minder dan één week wordt de Rally van Haspengouw georganiseerd, dat is de openingswedstrijd van het BK 2014. Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels kijken uit naar de prelude van het BK. De ŠKODA Fabia S2000 wordt deze week klaargestoomd in de ateliers van BMA-Autosport.
Freddy Loix eerste deelname aan de Haspengouw, toen nog één van de uithangborden van het Belgisch Internationaal Rallykampioenschap, dateert van 1990. “De Haspengouw was mijn eerste grote wedstrijd” herinnert Freddy Loix zich. “Op enkele ritten van het einde brak een wiel links vooraan plots af en eindigde onze rally na 6 koprollen. We reden toen in 5e positie. Dat was, gezien het sterke deelnemersveld, een topresultaat voor een groentje. In de jaren 90 koos ik voor het wereldkampioenschap waardoor ik pas in 2005 opnieuw aan de start verscheen. Het was een succes want ik won dat jaar net zoals ik dat vorig jaar deed.”
 
Het parcours van de Haspengouw 2014 heeft enkele wijzigingen ondergaan ten opzichte van vorig jaar. “Ik heb dat ook vernomen maar we zullen dat vrijdag wel zien tijdens de verkenningen” aldus Freddy Loix. “Het parcours van de Haspengouw heeft geen geheimen voor mij. De basis blijft altijd hetzelfde en als er wijzigingen zouden zijn deert mij dat niet. Ik ben gewoon om telkens op een ander parcours te rijden. Mijn co-rijder Johan Gitsels zal mijn gids zijn tussen de boomgaarden en velden. De Haspengouw is altijd een beetje koffiedik kijken op het vlak van deelnemers. Wie komt er met welke wagen aan de start. Er doen veel geruchten de ronde maar ik vind dat we enkel naar ons eigen moeten kijken en we dus moeten uitgaan van onze eigen kracht. Het nieuwe reglement roept wel vragen op. De winnaar gaat meestal met de meeste publiciteit lopen. Als dat een deelnemer met een WRC is dan is het sneu voor de mensen die, net zoals wij, opteerden om met een compactere wagen het kampioenschap te rijden. Een WRC scoort dan maar halve punten voor het kampioenschap maar de teams en constructeurs, die investeren in het kampioenschap, riskeren om minder publiciteit te hebben omdat zij mogelijk minder kansen op winst hebben. In elke rally zullen er wel enkele teams zijn die voor een zogeheten one-shot gaan en dan wil ik het nog niet hebben over de rist Nederlanders die met topwagens afzakken naar de Belgische wedstrijden die ook meetellen voor het Nederlands kampioenschap.”
 
Koken kost geld en net daarom zijn het behoud van bestaande of het aantrekken van nieuwe partners belangrijk voor een team. “Partners zijn belangrijk voor mij! Zo is er ŠKODA België dat zich engageert en voor het eerst deelneemt aan het Belgisch kampioenschap” zegt Freddy Loix. “Daarnaast ben ik tevreden dat ik mijn trouwe sponsors BFO, Elitis en Seacoast aan boord kan houden. Logi-technic is met de komst van mijn co-rijder Johan Gitsels een nieuwe partner net zoals
 
e-BO dat is. E-BO Enterprises ontwikkelt beveiligde platformen voor de distributie van content en levert daarbij diensten voor het beheer van netwerken, cloud computing en infrastructuurbeheer. Verder zijn er nog Lee Cooper, Scott, Michelin, Total, Anthracyt en WCup sportdranken. Ik dank ze allen voor hun steun!”
 
Deze week wordt de ŠKODA Fabia S2000 aan een intensieve test onderworpen waarna de wagen topfit aan de start van de rally zal verschijnen. De Haspengouwrally start zaterdagochtend om 08.00u in Landen. De eerste klassementsrit start om 08.20u. In totaal krijgen de teams 13 klassementsritten voor de wielen geschoven goed voor 170.78 km wedstrijdkilometers.  De winnaar wordt zaterdagavond om 19.00u op het podium verwacht.

Freddy Loix press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op dinsdag 18 februari 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally van Haspengouw.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons