van der Horst

Rally van Haspengouw: Nabeschouwing Citroën Belux

De DS 3 R5's hebben ruimschoots bijgedragen aan het spektakel en de spanning in de Rally van Haspengouw, de eerste manche van het Belgian Rally Championship. Met Vincent Verschueren, Cédric Cherain en Pieter Tsjoen respectievelijk op de 2de, 4de en 5de plaats, is het resultaat van de DS 3 R5-piloten veelbelovend voor de rest van het seizoen.
Cédric Cherain en André Leyh, vorig jaar vice-kampioenen van België, willen dit jaar nog beter doen. Het is dan ook begrijpelijk dat ze ontgoocheld zijn over de 4de plaats die ze zaterdag behaalden in de buurt van Landen.

"We hebben niet veel kunnen testen met team D-Max," vertelt Cédric Cherain. "Het is moeilijk om je tijdens een wedstrijd aan te passen aan een nieuwe auto. Daardoor ging ik rechtdoor op de eerste proef en vervolgens even rond op de tweede. De opgave van Freddy Loix bracht ons weer in de running voor de strijd voor de overwinning. We rukten op naar de tweede plaats, vlak voor Vincent Verschueren. Omdat hij met een versnellingsbak met langere verhoudingen een voordeel had op bepaalde proeven, probeerde ik het verschil te maken op het onverhard in Zepperen, waar ik tijdens de tweede doortocht de snelste tijd klokte. Helaas liet ik me verrassen in een snelle waaier. Het tijdverlies was niet dramatisch, maar op de volgende verbinding gaf de boordcomputer een alarm aan voor de temperatuur. Uit voorzorg hebben we het team gebeld in een poging om uit te zoeken wat het probleem was. Gelukkig was het vals alarm. Maar, het zoeken naar de oorzaak had tijd gekost en daardoor klokte ik bij de volgende controle te laat in. We kregen 20 seconden straftijd en die bleken beslissend in de strijd voor de derde plaats. Ik ben wel blij dat ik met twee snelste tijden ons potentieel heb getoond. Ik heb de juiste keuze gemaakt door te kiezen voor de DS 3 R5. In de Spa Rally wil ik bevestigen, maar dan na een goede voorafgaande testsessie."

Pieter Tsjoen had zich evenmin ideaal kunnen voorbereiden, want de beslissing om het Kampioenschap van België te rijden werd pas enkele dagen voor de Rally van Haspengouw genomen.

"We hebben inderhaast nog een testsessie georganiseerd, maar de tijd was erg kort," vertelt Pieter. "Toch voelde ik me meteen goed aan het stuur van de DS 3 R5 van team J-Motorsport. Zo goed dat we op de tweede plaats stonden bij het begin van de tweede ronde. Door een klein technisch probleem moesten we even later Verschueren en Cherain laten passeren. Dat stoorde me niet zo erg. Ik wist dat ik Verschueren niet achter me zou kunnen houden. Ik reed immers met een versnellingsbak met korte verhoudingen, terwijl hij met de langere verhoudingen een veel hogere topsnelheid haalde op de snelste stukken. Ik ben meer ontgoocheld over de lekke band in het begin van de proef van Zepperen in de laatste ronde. Ik had veel moeite om de proef uit te rijden met een lekke band, waardoor ook de voorbumper beschadigd werd. Maar, op de velg naar de finish rijden kostte minder tijd dan stoppen om het wiel te wisselen. Het is wel duidelijk dat er een beter resultaat mogelijk was. Dat zal wel komen. De strijd was in elk geval heel boeiend en amusant."

Bertrand Grooten, die als privé-piloot aan de start kwam met een DS 3 R5 van D-Max, hetzelfde team als Cherain, had meer moeite om zich aan te passen aan de wagen die hij leerde kennen.
"Ik had voor de start van de wedstrijd amper 15 km met de auto kunnen rijden," vertelt de piloot uit Marche. "Nadat ik met een DS 3 WRC in de Condroz Rally had gereden, dacht ik dat de aanpassing geen probleem zou zijn. Maar, de feeling is compleet verschillend. Bovendien verloor ik meteen de voeling met de koplopers door een verkeerde bandenkeuze bij de start. Ik heb nog verschillende zaken geprobeerd, maar we hebben nooit de goede afstelling gevonden. Dat komt wel. De proeven van de Spa Rally zullen me beter liggen dan de proeven hier in Haspengouw."

De piloot die het best scoorde met een DS 3 R5 is Vincent Verschueren met de wagen van team GoDrive. Zij regelmaat werd beloond met een erg mooie tweede plaats.
"In het begin van de wedstrijd was ik niet helemaal tevreden over mijn bandenkeuze," vat de Kortrijkzaan zijn wedstrijd samen. "In de loop van de tweede ronde kon ik wel oprukken naar de tweede plaats. De strijd met Cédric Cherain was fantastisch. Tijdens de derde doortocht op de proef van Zepperen liet ik me ook verrassen. We zaten op dat moment allebei op de limiet. En op de volgende proef moet ik toegeven dat we geluk hadden, want we maakten een flinke schuiver aan hoge snelheid. Ik denk dat ik getoond heb dat mijn prestaties van vorig jaar niet representatief waren voor mijn capaciteiten. Het kampioenschap 2015 begint in elk geval heel goed voor ons. Ik kijk al uit naar de volgende confrontaties."

Citroën Belux Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op dinsdag 3 maart 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally van Haspengouw.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons