van der Horst

Rally van Haspengouw: Nabeschouwing DG Sport Compétition

De Rally van Haspengouw 2015 zal voor altijd in de annalen van DG Sport Compétition genoteerd blijven. In deze eerste manche van het Belgische kampioenschap rally 2015 scoorde het team van Alain Georges en Christian Jupsin zijn eerste zege algemeen! Met negen scratches op dertien chronoritten domineerde de Peugeot 208T16 R5 van Kris Princen en Peter Kaspers de wedstrijd in Landen
“Kris lag van bij de eerste KP op kop, maar bij de start van de volgende proef had hij al meteen door dat hij de leiding zou verliezen”, stelt Alain Georges, technisch directeur van het team uit Theux. “Toen ze de bandendruk controleerden moesten Kris en Peter immers vaststellen dat ze op één van de banden met een leegloper zaten. Toch konden ze wegens tijdsgebrek het wiel niet meer wisselen. Vandaar dat de 208 in de volgende proef 38 seconden moest toegeven, maar zich toch in de strijd vooraan wist weten te mengen. Door de opgave van Freddy Loix bleef het publiek tijdens de volgende KP’s verstoken van een schitterend duel… dat ongetwijfeld in het voordeel van Kris was uitgedraaid, want hij was aan een perfecte wedstrijd bezig.”

De Truienaar stapte immers zonder problemen over van de WRC 2.0 - die hij vorig jaar bestuurde – naar de meest recente generatie van de R5-klasse. Een aanpassing die Alain Georges helemaal niet verrast: “Kris had inderdaad niet veel tijd nodig om de Peugeot 208T16 onder de knie te krijgen. Je moet weten dat deze bolide, net zoals alle ander R5, een heel smal exploitatievenster hebben: je moet weten dat de motor pas bij een bepaald toerental een optimaal rendement levert en het is aan de rijder om dat bij elke situatie proberen vast te houden. Kris Princen weet deze parameter echter perfect te beheersen en voelt zich aan het stuur van onze auto als een vis in het water.”

De auto werd door het team van DG Sport Compétition tijdens twee heel nuttige testsessies tot in de puntjes vastgesteld: “Maandag hebben we de afstellingen vastgelegd en ’s anderendaags werd de wagen helemaal in wedstrijdmodus gezet zodat Kris en Peter op de dag van de wedstrijd helemaal wisten waar ze aan toe waren. De dag voor de rally voerden we op het droge nog een laatste controle uit, zodat we helemaal zeker waren van onze keuze. Toch was het tijdens de laatste chronorit nog even schrikken: door een probleem met de pomp blokkeerden de remmen, zodat Kris even heel hard moest duwen om ze weer los te krijgen… Hoewel we daar meer dan 40 tellen bij inschoten, kwam onze zege niet in gevaar. Maar het bewees wel dat een overwinning pas op het eindpodium kan worden behaald. In het atelier zullen we het systeem nu degelijk controleren om te vermijden dat dit probleem zich bij de volgende wedstrijden zou herhalen. Eén ding is zeker: deze eerste overwinning is voor het hele team van DG Sport Compétition een hele opsteker, en we zijn vast van plan om op dit elan door te gaan!”

DG Sport Compétition Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op dinsdag 3 maart 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally van Haspengouw.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons