Total 24 Hours of Spavan der Horst

Rally van Ieper: De tiende voor Freddy Loix

Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia R5
Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia R5
Deze editie kan de geschiedenis ingaan als een van de meest spannende en meest waanzinnige uit de geschiedenis van de Rally van Ieper. Met een tiende zege van Freddy Loix nadat alle andere favorieten een voor een moesten afhaken. Fast Freddy en Johan Gitsels bleven overeind, verbeterden in de wedstrijd hun Skoda Fabia R5 constant en schenken Skoda de eerste zege tijdens het Europees debuut van de Fabia R5. De Fransman Bryan Bouffier werd in zijn Citroën DS 3 R5 tweede voor een schitterende Vincent Verschueren die met de Citroën DS3 R5 van GoDrive op zijn thuisbasis het podium vervolledigde
Stefhane Lefebvre - Peugeot 208 T16 R5
Stefhane Lefebvre - Peugeot 208 T16 R5
Tijdens de eerste wedstrijddag zag het er nog helemaal anders uit. De Ierse ERC leider Craig Breen, de Nederlander Kevin Abbring en de Fransen Bouffier en Lefebvre waren het snelst onderweg, terwijl de strijd voor de overige ereplaatsen zich toespitste op een duel tussen de Peugeot van Kris Princen en de Skoda van Loix. In zijn rush richting de koppositie ging Abbring op het einde van dag 1 van de baan. Kris Princen moest wegens gezondheidsproblemen forfait geven voor de aanvang van de tweede wedstrijddag terwijl Loix, het team van BMA Motorsport en een ingenieur van Skoda Motorsport de Skoda Fabia R5 alsmaar sneller maakten tijdens de tweede wedstrijddag.

Vincent Verschueren - Citroën DS3 R5
Vincent Verschueren - Citroën DS3 R5
Loix begon KP’s te winnen en de oppositie werd zenuwachtig. Breen ging van de baan en moest opgeven, terwijl Lefebvre en Bouffier lek reden. Freddy Loix was meesterlijk baas tijdens de tweede wedstrijddag en pakte oververdiend zijn tiende zege in Ieper voor Bouffier en Verschueren die in de streek van teambaas Gaby Goudezeune de derde plaats pakte. Voor GoDrive een overwinning op zich na een moeilijke seizoenstart in het Belgisch Rally Championship. Verschueren kreeg wel veel tegenstand van Bernd Casier, maar ook hij ging in de fout en parkeerde de Ford Fiësta R5 op zijn dak. Lefebvre begon na twee lekke banden nog aan een slotoffensief en kon met zijn Peugeot 208 T16 R5 vanuit 9de positie nog oprukken naar de 5de plaats op een achttal seconden van zijn Portugese merkgenoot Magalhaes.

Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia R5
Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia R5
"Dit is de mooiste overwinning van de 10 zeges die ik hier behaalde," vertelde Loix. "In het begin was onze Fabia R5 niet stabiel in de snelle stroken en ik moest ook rekening houden met de hogere topsnelheid van de R5 in vergelijking met mijn vroegere Fabia S2000. De Fabia R5 gaat 20 km/h harder. Een bocht die ik vroeger aan topsnelheid nam, zonder na te denken, zorgde nu toch een paar keer voor een hachelijk moment, want wanneer je die aan 190 km/h neemt in plaats van aan 170 km/h, dan reageert je wagen toch anders. Uiteindelijk vond ik zaterdagochtend een goede set-up, na het vervangen van de achtertrein. Vanaf dat moment wist ik dat we onze achterstand goed zouden maken. We waren genaderd tot op enkele seconden van Breen en Bouffier toen ze in de problemen kwamen."

Romain Dumas - Porsche 997 GT3
Romain Dumas - Porsche 997 GT3
Romain Dumas domineerde de strijd bij de Porsches, maar hij moest opgeven aan de voet van de Kemmelberg na een waanzinnig spannende race met François Delecour. Josh Moffet ging nog zwaar van de baan op de slotproef in Hollebeke, net als Diogo Gago. De Portugees had kunnen winnen bij de ERC Juniors, want Marijan Griebel reed lek op de laatste proef. Uiteindelijk ging de zege bij de Juniors nog naar Aleksander Zawada, die tijdens de verkenningen nochtans van de baan ging. Blijkbaar een goede les voor de echte wedstrijd. Het podium bij de Juniors werd trouwens volledig bezet door Opel-piloten, met Griebel en Tannert op de tweede en derde plaats. In RC4 eindigde Victorien Heuninck op de derde plaats met zijn Peugeot 208 R2.
 
Door de opgave van Romain Dumas op de Kemmelberg en de problemen van François Delecour (benzinepomp), ging de overwinning nog onverhoopt naar Patrick Snijers. De Fransman beperkte de schade in de R-GT Cup door Marc Duez nog in extremis te passeren.

Achter Jaroslav Orsak en Jaromir Tarabus (6de en 7de), realiseerde Didier Duquesne een knappe eindsprint, waarbij hij Davy Vanneste verraste. Maar Duquesne werd gediskwalificeerd en uit de uitslag verwijderd wegens een onregelmatigheid met zijn dokumenten na de laatste KP.
 
Foto's: RIP - Willy Weyens - Vincent Wouters
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA European Rally Championship op zaterdag 27 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Ypres Rally.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons