van der Horst

Rally van Ieper Historic: Reacties en timing

Dirk Van Rompuy - Jens Van Overschelde - Opel Kadett GT/E VR Racing
Dirk Van Rompuy - Jens Van Overschelde - Opel Kadett GT/E VR Racing
Traditioneel konden woensdagavond alle deelnemers aan de Ypres Historic Rally hun rallywagen testen tijdens de gekende shakedown in en om Boezinge. En het was echt weer op de koppen lopen, en zoals we reeds eerde meldden zijn de Historics van de nieuwe generatie (FIA trok het bouwjaar op naar 1990) van de partij.
  • Oeste Kart
Sommige deelnemers sloten deze testrit wel met een iets minder positief gevoel af. Tom en Arnel Calcoen mochten vroegtijdig richting kust, gezien hun Ford Escort MKI olie verloor. Motorproblemen waren er aan de Opel Manta van Frank Baert, terwijl er bij de Escort van Geert Vandoorne in de komende uren nog een nieuwe koppeling moet gemonteerd worden.

Het was ook de lang verwachte première van de nieuwe Toyota Celica van Didier Vanwijnsberghe. “Ik reed van bij ASD, het tuninghuis van Hendrik Debackere in Wervik, tot hier in Boezinge, zo’n twintig kilometers. En dan kon ik amper nog een tweetal keren de shakedown afrijden. Nu heb ik het gevoel dat het nog altijd de wagen is die met mij rijdt, in plaats van ik met de auto. Verwacht zeker geen wonderen van mij naar eindresultaat, en tegen kleppers als Lietaer en Stouf zal ik wel een flink stuk te kort komen. We zullen blij zijn de eindmeet te bereiken. Later op het seizoen, in de rest van het BK, zullen we mogelijks wel het potentieel van de auto kunnen aantonen.”

Rondvraag bij de kandidaat-kanshebbers, leerde ons vooral dat ze de favorietenrol een beetje naar elkaar doorschuiven. Dit gebeurde zowel bij de FIA’s met Paul Lietaer en Stefaan Stouf, maar ook bij de nationalers, waar Glenn Janssens, Wim Decock, Alain Vermeulen en Yves Bruneel elkaar op nummer één zetten.

Enkele commentaren

FIA:

Paul Lietaer: “Wervik was een goede test voor ons en de Legacy. We starten vol vertrouwen en zien wel wat er zal gebeuren, maar hoe dan ook gaan we de handschoen opnemen tegen Stouf en misschien in iets mindere mate Vanwijnsberghe.”

Stefaan Stouf: “Er is toch wel een serieuze kloof tussen de oudere Historics en de nieuwe generatie. Wat gaat dit binnen een tiental jaren brengen, weer een hele evolutie? Ik kan goed omgaan met een favorietenrol, maar verlies toch maar de rest niet uit het oog. Paul is altijd gevaarlijk.”

Geert Beauprez: “Een mooie ereplaats behalen stellen we niet voorop, al willen we natuurlijk de eindstreep bereiken. Voor ons zal het er op aankomen om waar het kan het nodige spektakel te verkopen met de Wim Soenens- Chevrolet Corvette Stingray.”

Nationaal:

Glenn Janssens: “Deze week ging ik testen met François Delecour in Frankrijk. Hij deed enkele wijzigingen aan mijn Porsche, die me echter niet zo goed bevallen. Dus zullen de mecaniciens alles weer in zijn oorspronkelijke staat zetten, zodat ik me echt goed voel in de wagen om er meteen de beuk in te gooien.”

Wim Decock: “We moeten een kat een kat noemen, de Porsche van Glenn is een stuk sneller dan de mijne. Al ga ik mijn huid toch heel duur verkopen. Moest het gaan regenen, dan hebben ze zeker nog niet gedaan met Decock, nu ik via Stefaan Stouf beschik over de ideale regenband.”

Yves Bruneel: “De Opel Transeurope is de laatste tijd weer in handen van de gekende Ieperse tuner Serge Lahouter, wat een grote bedrijfszekerheid geeft aan de piloot. Zonder aan grootspraak te doen en met alle respect voor de concurrentie ga ik voluit voor een plaats op het podium.”

Jimmy McRae: “Ik ben een eindje over de zeventig maar amuseer me hier nog als een jonge gast. De publieke opkomst, zoals woensdagavond in Boezinge, is echt ongelooflijk, dit zelfs voor een shakedown. Kun je als liefhebber zelfs niet inbeelden in het Verenigd Koninkrijk. Mijn doel is om zo dicht mogelijk te finishen en zeker weer iets te behalen in de klasse aan het stuur van de SMS-Opel Ascona.”

Alain Vermeulen: “Onze streekkennis moet ons zeker een flinke stap vooruit helpen. Door het beperkt aantal kilometers voor de nationale deelnemers, zal het er op aankomen vrijdag meteen met het mes tussen de tanden te starten.”

Foto: Wilfried Geerts

Timing National & FIA

Vrijdag 26-06


Start Leg I FIA 18:50  
Langemark FIA 19:39
Boezinge 1 FIA 19:13
Boezinge 1 NAT 20:03
Boezinge 2 FIA 21:13
Langemark NAT 20:29
Dikkebus FIA 22:23
 
27-06-15

Start Leg II - Overnight Out FIA 12:20  
Reninge 1 FIA 13:14
Reninge 1 NAT 14:04
Watou 1 FIA 13:51
Westouter Boeschepe 1 FIA 14:18
Watou 1 NAT 14:41
Westouter Boeschepe 1 NAT 15:08
Kemmelberg 1 FIA 16:37
Kemmelberg NAT 17:15
Hollebeke FIA 17:16
Hollebeke NAT 17:54
Reninge 2 FIA 19:06
Reninge 2 NAT 19:44
Watou 2 FIA 19:43
Watou 2 NAT 20:21



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op vrijdag 26 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Ypres Rally.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons