Rally van Ieper National Historic: Glenn Janssens van start tot finish
Alain Vermeulen was zeker even tevreden met zijn tweede plaats. “Vorig jaar derde, nu tweede...We hadden gemikt op een podiumplaats en dit hebben we kunnen verwezenlijken. Als we de goede lijn doortrekken moeten we volgend jaar dan nog een stapje hogerop. Dit zal echter niet meer met deze vertrouwde BMW E21 zijn. We zij immers een M3 aan het prepareren.”
Wie ook al de overstap maakt naar een M3 in de toekomst is Robin Maes. Hij kocht in Spanje een Prodrive-exemplaar. Maes vierde zijn debuut in Ieper aan het stuur van een Opel Kadett City en bezegelde dit met een derde plaats algemeen. Kind van de rekening hierbij was Patrick Mylleville. Hij viel met een halve seconde net naast het podium.
“Misschien mijn eigen fout. Ik pakte de lange proef in Hollebeke te voorzichtig aan en verloor daar een 14-tal seconden op Robin. De rekening is dan natuurlijk vlug gemaakt.’'
Oude getrouwe Jimmy McRae was met de Opel Ascona goed voor de vijfde stek. In het zware zaterdaggedeelte regende het opgaves, van mensen die na vrijdag nog in de top-tien stonden. Denken we daarbij maar aan Yves Bruneel (brug), Pieter Lemahieu (technische problemen), Wim De Cock, Christophe Merlevede (sortie) en Dirk Deveux (motor).
Het was strijden tot de laatste meters om een plek binnen de top 10 te behalen. Er was een boeiende strijd tussen de Opels van Van Rompuy, Dekimpe, Dumon & Maes aan de gang voor een plaats binnen de top 10. VR Racing piloot Dirk Van Rompuy leek een knappe achtste of negende plaats binnen te halen na een oerregelmatige rally, maar hij werd tijdens de laatste waanzinnige KP nog bijghaald door Maes en Dekimpe, waardoor dit pelotonnetje op een zakdoek over de meet ging. Van Rompuy kon nog net de Ford Escort van Debyser afhouden en val net buiten een zo gegeerde plaats binnen de top 10.
Foto's: Wilfried Geerts
Tweet