van der Horst

Rally van Italië: WRC verliest aan spankracht

Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
Vandaag is de Rally van Italië op gang geschoten, de zesde wedstrijd van het WK op een totaal van dertien rally’s. De vraag is wie Volkswagen en zijn bemanning Ogier, Latvala en Mikkelsen van een zesde overwinning op rij kan houden. En als we nog eens richting 2013 terug blikken zou Volkswagen in Italië nu zijn tiende overwinning op rij kunnen vieren. Het is natuurlijk voorbarig om nu reeds conclusies te trekken, maar voorlopig blijft de Volkswagen Polo de te kloppen wagen. Bij Hyundai werken ze hard om het verschil dat nog rest te dichten, terwijl Citroën bijna geen vooruitgang meer boekt nadat ze nu ook hun pijlen richting WTCC schieten. Ook bij M Sport, die geen officiële steun meer geniet van constructeur Ford, lijkt men zich te beperken tot klanten in zo goed mogelijke omstandigheden te laten rijden.
Begin 2013 kenden we nog wat spanning toen de Volkswagen Polo R WRC in zijn allereerste wedstrijd werd geklopt door de Citroën van Loeb. De tweede wedstrijd werd Loeb reeds geklopt door zijn landgenoot en vroegere luitenant Ogier. Maar eens de Franse meervoudige wereldkampioen van het toneel verdwenen, lag de weg open voor een nieuwe kannibaal, Sébastien Ogier die alleen in Argentinië zijn vroegere
Thierry Neuville - Michel Nandan
Thierry Neuville - Michel Nandan
ploegmaat Loeb nog eens zag winnen. Ook in Duitsland won nog eens een Citroën met asfalt specialist Sordo achter het stuur, terwijl ook in Griekenland de Fransman niet won, maar toen ging de zege naar zijn ploegmaat bij Volkswagen, de Fin Latvala. Onze landgenoot Neuville redde de eer van Ford door de titel van vice wereldkampioen op te eisen, maar zonder een enkele overwinning. Het is trouwens reeds geleden van september 2012 dat Ford, toen nog met Latvala in de Rally van Wales, nog eens wist te winnen.

Terug naar 2014 waarin Volkswagen momenteel het kampioenschap aanvoert met drie wagens binnen de top 3, terwijl Mikkelsen op de derde plaats minder dan de helft van de punten telt die kopman Ogier reeds bijeen harkte. In theorie, en dit reeds voor halfweg het kampioenschap, weten we dat Volkswagen quasi zeker zichzelf zal opvolgen als wereldkampioen bij de constructeurs en de strijd om de wereldtitel zal worden uitgevochten tussen teammaten Ogier en Latvala. Van enige spanning in het WRC is dus dit seizoen amper sprake. Het is dus wachten tot de concurrentie een uitschieter kent, Hyundai zijn i20 WRC op het niveau van Volkswagen kan hijsen of de leiders een steek laten vallen.

Foto's: Willy Weyens-WRC.com



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons