van der Horst

Rally van Mexico: Ogier stevig aan de leiding

Sebastien Ogier - VW Polo R WRC
Sebastien Ogier - VW Polo R WRC
Op de twee korte showproeven van elk 2,21 km (Super Special) na, zit de eerste dag erop. Na negen KP’s is de Franse regerende wereldkampioen Sebastien Ogier nog steeds autoritair leider met 23 tellen voorsprong op de Noorse Citroën rijder Mads Ostberg en 40 seconden op teammaat en WK leider Latvala. Kubica staat met zijn Ford Fiësta vierde op 1min46 terwijl de tweede Ford van Evans meer dan twee minuten moest toegeven. De beide Hyundai i20 WRC van onze landgenoot Neuville en zijn Australische teammaat Atkinson doen het opvallend minder goed met een voorlopige achterstand van respectievelijk 2min30 en 6min14.
Maar Ogier had het niet het niet onder de markt tijdens de eerste volledige dag op Mexicaanse bodem. Nadat hij gisteren de show KP achter zijn naam zette voor de verrassende Est Tanak in de Ford Fiësta R5 WRC2, was het vandaag zijn ploegmaat Latvala die als leider in het WK het parcours mocht openen. Het gezelschap trok de bergen in voor een eerste lus van vier KP’s.

Mads Ostberg - Citroën DS3 WRC
Mads Ostberg - Citroën DS3 WRC
Ogier won de eerste KP van Los Mexicanos over 9,88 km nipt voor Ostberg, Mikkelsen, Hirvonen en Latvala, maar moest op El Chocolate over maar liefst 44 km zijn meerdere ervaren in de Citroën van de Noor, waardoor Ostberg de leiding over nam. Ook Hirvonen en Meeke bleven dicht in de buurt. Ostberg scoorde ook de snelste chrono in de derde KP van Las Minas over 15,59 km en kon zodoende zijn voorsprong op Ogier uitbouwen tot 6,6 seconden. Meeke incasseerde kostbare tijd en werd naar de vijfde plaats verwezen door Latvala. De derde Polo in het rijtje van de Noor Mikkelsen kreeg af te rekenen met een gebroken ophanging, terwijl ook Tanak reeds moest afhaken na een sortie. De laatste KP van de eerste lus over 2,6 km werd de derde zege van deze rally voor Ogier die op die manier drie seconden terug pakte op Ostberg die als leider de tweede lus kon aanvatten. De achterstand van Hirvonen bedroeg 11 seconden terwijl ook Latvala die ondanks de ondankbare taak van stofzuiger nog net kon aanklampen en tegen een achterstand van net geen 20 seconden aankeek.

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Opnieuw richting Los Mexicanos voor de tweede lus waar Ogier terug de snelste tijd liet afdrukken voor Ostberg, Hirvonen en Latvala. De kloof tussen de Noor en de Fransman werd hierdoor opnieuw verkleind tot iets meer dan een seconde. Op de tweede doortocht op El Chocolate was de Franse wereldkampioen opnieuw de snelste met grote verschillen zoals 7,8 seconden op Meeke, 11,3 op Hirvonen en 17,9 op Latvala en Ostberg die hierdoor zijn voorsprong van 1,2 sec. omgezet ziet naar een achterstand van 16,7 seconden. De Noor werd het slachtoffer door een vergetelheid van zijn co nadat deze de bescherming van de radiator niet had verwijderd. Op Las Minas drukte Ogier opnieuw flink door en diepte de kloof verder uit en verdwenen Hirvonen (3de) met elektrische problemen en Meeke (4de) met ophangingsproblemen uit de wedstrijd. Latvala won de resterende 2,6 km lange Parque GTO Bicentenario.

Mikko Hirvonen - Ford Fiësta RS WRC
Mikko Hirvonen - Ford Fiësta RS WRC
Tijdens het slot van dag 2 moet nog tweemaal de Super Special van 2,21 km worden afgehaspeld, maar veel veranderingen verwachten we niet meer. We mogen er dus van uitgaan dat Ogier die vijf van de zeven proeven achter zijn naam zette als leider zal gaan rusten met een voorsprong van 20 seconden op Ostberg, 40 op ploegmaat Latvala die twee plaatsen opschuift ten nadele van de onfortuinlijke Hirvonen en Meeke. De rest kijkt reeds aan tegen een achterstand van één of meerdere minuten.

Foto's: WRC.com & Willy Weyens



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op zaterdag 8 maart 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Mexico.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons