van der Horst

Rally van Portugal dag 1: Ogier leidt nipt de dans voor Sordo – Kubica out.

Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
De laatste KP van de eerste wedstrijddag, een show etappe over 3,27 km werd afgesloten met een zege van de Finse Citroën rijder Mikko Hirvonen die 9/10 sec. sneller was dan leider Ogier, terwijl Latvala, Sordo en Neuville ook heel dicht in de buurt bleven.
  • St. Paul
Met Ogier, Ostberg, Sordo en Hirvonen kregen we vier verschillende piloten en drie verschillende merken die minstens één KP overwinning boekten. Voor Sébastien Ogier en zijn VW Polo R WRC is het tot hiertoe geen walk over zoals in de vorige manches in Zweden en vooral Mexico.

Zoals we reeds schreven kwam Ostberg aan de leiding na KP 2, maar even later heeft hij naar eigen zeggen een nota van zijn copiloot verkeerd begrepen en ging over de kop.

Ogier na de leiding terug over, maar een opzittende Dani Sordo won twee KP’s op rij en blaast in de nek van de Fransman. De Spaanse Citroën rijder sluit dat 1 af met een achterstand van 4,4 seconden na iets meer dan 80 km tegen de chrono.
De tweede VW rijder Latvala moest 11,4 seconden incasseren terwijl Hirvonen volgt op 16,2 seconden. Neuville, die een tweede chrono liet optekenen op de 4de KP na Sordo, sluit de voorlopige top 5 af op een halve minuut van leider Ogier. Onze landgenoot is dan de eerste Fordrijder voor het exemplaar van Novikov die zesde staat op meer dan een volle minuut.

Robert Kubica reed een knappe wedstrijd en stond 13de algemeen en 2de in WRC2 na Lappi.
Nadat hij eerst 23 seconden verloor door een sortie, werd hij getroffen door drie klapbanden. Iets teveel, want hij moest naar de kant wegens te kort aan reservewielen in de wagen.

Ook onze landgenoot Philip Cracco moest in zijn WK debuut naar de kant met technische averij aan de Peugeot 207 S2000

Foto: Willy Weyens



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op vrijdag 12 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye de Portugal.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons