van der Horst

Rally van Sardinië: Volkswagen blijft dominant

Latvala - VW Polo R WRC
Latvala - VW Polo R WRC
Tijdens dag twee van de Rally van Sardinië krijgen de piloten twee lussen van telkens twee KP’s voor de wielen geschoven. Monte Olia over 19,27 km en Monte Lerno, de langste proef van het weekend, over maar liefst 59,13 km. Deze moeten ze tweemaal afmalen wat resulteert in 156,8 km tegen de chrono.
  • Powercars
De eerste lus is op het moment van schrijven reeds achter de rug en opnieuw kregen we een dominante Latvala en Ogier te zien. Tijdens de eerste KP vloog Latvala naar de zege met een voorsprong van 6 seconden op teammaat Ogier, 11 op de Citroën DS3 van Ostberg en 13 op de derde VW Polo van Mikkelsen. Hierdoor kon de Fin zijn voorsprong op de Fransman uitbouwen tot bijna een halve minuut, terwijl er een mooie strijd aan de gang is voor de derde plaats tussen de Citroën van Ostberg en de VW Polo van Mikkelsen die een achterstand kent van 6 seconden.

Opnieuw Volkswagen boven in de lange proef van Monte Lerno, maar deze keer was Ogier de snelste met een voorsprong van 11 seconden op Latvala. Ostberg en Mikkelsen realiseerden de derde en vierde chrono, maar moesten respectievelijk 37 en 40 seconden toegeven op de Franse wereldkampioen.

Ostberg - Citroën DS3 WRC
Ostberg - Citroën DS3 WRC
Met nog de tweede lus te gaan leidt Latvala de debatten, maar zijn voorsprong verkleinde tot 17,7 seconden op Ogier. Deze tweede lus kan doorslaggevend zijn voor het verdere verloop van de wedstrijd. De strijd om de derde plaats is hevig tussen de Citroën van Ostberg en de derde VW Polo van Mikkelsen. Zij worden gescheiden door 9,4 seconden. Kubica staat met zijn Fiësta vast gebeiteld op de vijfde plaats met een achterstand van 2 min 21 sec op de leider een één minuut op Mikkelsen. De Pool heeft een voorsprong van 42 seconden op merkgenoot Evans. De Qatari Al-Alattyah staat tiende en leidt de WRC2 in een Ford Fiësta S2000 met zeer ruime voorsprong op het exemplaar van Bernardo Sousa.

Foto's: Willy Weyens - Racing International Photography 



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons