van der Horst

Rally van Sardinië: Dag 1: Volkswagen leidt na brute pech van Hyundai

Latvala - VW Polo R WRC
Latvala - VW Polo R WRC
Dag één van de Rally van Sardinië was perfect gestart voor de twee Hyundai’s i20 WRC van Neuville en Hanninen. Beiden konden optimaal profiteren van een schoon geveegde ondergrond gezien ze respectievelijk als zevende en twaalfde van start gingen. Na de eerste KP stonden de beide Huyndai’s zodoende één en twee in de tussenstand voor de Ford Fiësta van Hirvonen en de Volkswagen Polo van Mikkelsen.
Sébastien Ogier had de onprettige eer om het parcours te openen en verloor een pak seconden wegens een te kort aan grip. Ook Latvala verloor belangrijke seconden door falende remmen aan het einde van de eerste KP. Zij volgden op  respectievelijk 12 en 15 seconden en pas op de negende en tiende plaats.

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Tijdens de tweede KP waren opnieuw de beide Huyndai’s de snelste, maar ditmaal in omgekeerde volgorde. Hierdoor nam Hanninen de leiding over van Neuville op amper 4/10 seconde, maar met een voorsprong van 10 seconden op de Polo van Mikkelsen en de Fiësta van Prokop. Ogier van zijn kant verloor opnieuw negen seconden. De derde KP was dan weer een voltreffer voor Ostberg, waardoor Neuville via een tweede chrono opnieuw de leiding pakte voor teammaat Hanninen. Ditmaal moest Ogier zes tellen toegeven, waardoor de achterstand van de leider in het WK reeds was opgelopen tot 21 seconden op leider Neuville. Hirvonen, op dat moment Zesde in de tussenstand op elf seconden van de leiding zag zijn Fiësta RS WRC in vlammen opgaan en moest de handdoek in de ring gooien.

Hirvonen -Ford Fiësta RS WRC
Hirvonen -Ford Fiësta RS WRC
Tijdens de laatste KP van de eerste lus sloeg de feeststemming ook bij de Koreanen om toen Neuville en Hanninen beiden in de problemen kwamen. Leider Neuville moest reeds vroeg in de proef stoppen met een technisch probleem. Hij haalde de finish, maar met een achterstand van…23 minuten. Teammaat Hanninen ging over de kop en hij moest de strijk staken. Zeer spijtig gezien Hyundai zijn zinnen had gezet op deze wedstrijd en de beide piloten ook daadwerkelijk tijdens de eerste dag de wedstrijd in handen hadden. Ook Meeke, die reeds gedurende twee KP’s problemen kende met de batterij moest zijn Citroën naar de kant sturen.

Robert Kubica - Ford Fiësta RS WRC
Robert Kubica - Ford Fiësta RS WRC
Deze laatste proef haalde de ganse tussenstand door elkaar. Latvala won en stoomde van de zesde plaats op naar de leiding met twee seconden voorsprong op de Citroën DS3 van Ostberg en 10 seconden op de Fiësta van Prokop. Mikkelsen volgde kort in vierde positie terwijl Kubica over Ogier zijn Fiësta naar de vijfde plaats stuurde.


Ogier - VW Polo R WRC
Ogier - VW Polo R WRC
Over de tweede lus valt weinig te zeggen. Volkswagen pakte nu duidelijk het initiatief met drie KP-zeges voor Latvala en een voor Ogier. Hierdoor kon de Fin zijn voorsprong verder uitdiepen, terwijl teammaat Ogier van de zesde plaats opstoomde naar de tweede plek. De regerende wereldkampioen volgt op het einde van de eerste dag op 22 seconden van merkgenoot Latvala, terwijl Ostberg, op de derde plaats de hete adem in zijn nek voelt van Mikkelsen in de derde Polo. Kubica staat vijfde op net geen minuut. 

Foto's: Racing International Photography - WRC.Com - Willy Weyens



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons