van der Horst

Rallycross Challenge Europe: Maasmechelen: Werk aan de winkel!

Start finale SuperCar Maasmechelen
Start finale SuperCar Maasmechelen
Wat voor de een succes wordt genoemd is voor een ander een ontgoocheling. Voor één keer mogen we stellen dat de afwezigen gelijk hadden inzake de kwantiteit en kwaliteit in Divisie SuperCar, want dit is nog altijd de Divisie die op het meeste bijval kan rekenen bij de toeschouwers. De door de organisatoren getelde méér dan 6000 toeschouwers hebben meer dan waarschijnlijk meer verwacht van de Belgische manche van Rallycross Challenge Europe. Wat betreft de Divisie Super 1600 zagen we een mooi gevuld en kwalitatief startveld in dit eerste seizoen van de Challenge. De Divisie TouringCars is wat het is en daarin kregen we quasi hetzelfde startveld te zien als in het Belgisch en Nederlands kampioenschap. Maar van de 14 aangekondigde wagens in Divisie Supercar stonden er amper 7 aan de aftrap. Geen Pailler, geen Procter, geen Weiss, geen Coox, geen Scheveneels, enz… Stiekem hadden we nog gehoopt op de Fords van Kuijpers en Koen Pauwels, maar de man uit Leopoldsburg liet ons weten dat deze wedstrijd nooit op zijn kalender stond gezien hij reeds begrijpelijk de handen vol heeft aan het ERC en het BK.
Start Super 1600 - Rallycross Challenge Maasmechelen
Start Super 1600 - Rallycross Challenge Maasmechelen
Op de Super 1600 na zijn er duidelijk groeipijnen en dat zal het talrijk opkomen publiek aan den lijve hebben ondervonden. De SuperCar en TouringCar zijn teveel Belgisch en Nederlands gekleurd om de naam Challenge Europe momenteel waardig te zijn. De toeschouwers kregen wel knappe en spannende wedstrijden te zien en de Super Nationals die in dit kader hun vierde wedstrijd van het Belgisch kampioenschap afhaspelden deden ook behoorlijk hun duit in het zakje.

Dit alternatief voor het Europees kampioenschap zoals we het kenden tot 2012 en in het leven geroepen als antwoord op de komst van de FIA ERC komt tot op heden moeilijk van de grond en we hopen dat er vlug kentering komt, want met nog minder deelnemers als tijdens een manche van het Belgisch kampioenschap kan je moeilijk spreken van een geslaagde editie inzake de Divisies Supercar en de TouringCar.

Uiteraard is dit geen sneer naar de organisatie van Maasmechelen die maar een schakel vormt in de ketting en mee op de kar sprong van de Challenge teneinde toch een Europese manche te kunnen organiseren die voor hen betaalbaar was.

Een kind moet groeien en we hopen mee met hen dat ook deze Rallycross Challenge Europe zal groeien indien er nog meer landen, en dan kijken we vooral richting Scandinavië, dit Europese alternatief aan hun kalender willen of kunnen toevoegen.    

Wedstrijdverslag van de vierde manche van de Rallycross Challenge Europe in Maasmechelen.

Wint voor Jos Jansen, Filip Baelus, Dorian Launay, Jef Mertens en Steven Maris.


Koutny versus Van Mechelen - Rallycross Challenge Maasmechelen
Koutny versus Van Mechelen - Rallycross Challenge Maasmechelen
De Tsjech Pavel Koutny pakte na de drie kwalificatieheats de pole voor Patrick Van Mechelen die in het verleden met de ‘oude’ Subaru reeds snellere chrono’s op de tabellen zette dan met de Ford Fiësta. Van Mechelen pakte een kopstart en onze andere landgenoot in het veld, Jos Jansen ging in vierde positie onmiddellijk jokeren. Het was quasi een identiek scenario als een aantal jaren geleden toen François Duval onmiddellijk ging jokeren en vervolgens het ganse veld opslokte. Jansen kon het gat op de leiders verkleinen en toen deze op hun beurt gingen jokeren raapte de drukker uit Hoeselt hen een voor een terug op om tenslotte een knappe overwinning te boeken.  Jos Jansen die zelf verrast was met zijn overwinning besefte na afloop dat hij iets verkeerd gedaan had. “Ik had Patrick moeten laten passeren, hij stond aan de leiding in het Challenge kampioenschap en ik maak er geen deel vanuit maar nu is het te laat. “aldus de winnaar van de eerste Belgische manche van de Challenge. Tweede was de Tsjech Pavel Koutný die na drie van de zes af te leggen ronden problemen kreeg met de stuurbekrachtiging. Noorderbuur Ron Snoeck met de Seat eindigde als derde. Door de vierde plaats van Patrick Van Mechelen verliest hij zijn leidersplaats aan Pavel Koutny en staat nu drie punten achter op de Tsjech. Jan Van Loon (Fiesta) en Marcel Ottink (Škoda) werden vijfde en zesde.

Dave van Beers - Renault Clio Super 1600
Dave van Beers - Renault Clio Super 1600
Bij de Super1600 ging de overwinning naar de Fransman Dorian Launay in een Renault Clio voor het Tsjechisch duo Vaclav Veverka Jr. en pole-houder Stanislav Susta. Dave Van Beers was met zijn Renault Clio de beste Belg in deze klasse maar pakte net naast het podium. Limburger Dennis Remans bleef steken in de B-finale en werd als negende geklasseerd. Brute pech was er voor Davy Van Den Branden die zijn krachtbron naar de eeuwige jachtvelden stuurde en zodoende ook het Belgisch kampioenschap in het gedrang ziet komen.

Baelus - Volvo C30 Touring Car
Baelus - Volvo C30 Touring Car
In de TouringCars ging de overwinning naar JDK-rijder Filip Baelus die er een one man show van maakte. De Volvo C30 rijder kreeg op het podium het gezelschap van Nick Snoeys (Fiesta) en Ivo Van Den Brandt (Mitsubishi Colt). Sterkens werd vierde en blijft de leider in de RCE tussenstand.




Tijdens dit RCE evenement was het ook de beurt aan de SuperNationals om hun vijfde proef voor het Belgisch kampioenschap te betwisten. In de -2000cc ging de overwinning voor het eerst naar de Opel Astra van Jef Mertens die vanaf dit jaar is overgestapt van VAS naar het Nationale gebeuren. Steven Stessens eindigde tweede voor Marc Vandenbergh. Pedro Cokelaere kreeg zwart voor het uitduwen van Martijn Verhove.  

Start Super Nationals +2000cc
Start Super Nationals +2000cc
In de +2000cc stond er geen maat op Steven Maris. De kampioen van 2011voerde het veld aan van start tot finish. Regerend kampioen Kristof Bex die na de training op zaterdag toe was aan  een nieuwe krachtbron voor de Volvo S40 en dit ter beschikking kreeg van de Maris- familie was zeker blij met zijn tweede plaats na eerst een nachtje werken. David Vannijlen, eveneens met Volvo eindigde op de derde plaats. De eerste niet Volvo rijder was Steven Volders in zijn Ford Escort Mk1; hij behaalde plaats vier net voor Danny De Beuckelaer die de top vijf afsloot.

Foto's: Johnny Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in European Rallycross Challenge op maandag 12 augustus 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons