van der Horst

Rallye de Wallonie: Voorbeschouwing Citroën Racing Trophy Belux 2013

Nadat de CITROËN RACING TROPHY BELUX zijn seizoen opende in de Pfalz Westrich Rally in Duitsland, volgt dit weekend de echte start in de Rally van Wallonië. Omdat de C2's niet meer gecommercialiseerd worden, concentreren de promotieformules van de dubbele chevron zich dit jaar op de categorieën R3, zoals vorig seizoen, en R1, de pas gelanceerde formule. Specifieke versies van de DS3 werden ontwikkeld om in elk van deze twee categorieën de toon aan te geven.
De Belgische piloten hebben de voordelen van de categorie R1 nog niet ontdekt, in tegenstelling tot de Franse en Duitse piloten, want in die landen is de DS3 R1 wel heel populair.
 
"Het is de meest betaalbare formule voor beginners," verduidelijkt Sandrine Wanson, de coördinatrice van de CITROËN RACING TROPHY BELUX. "Natuurlijk vergt autosport een min of meer aanzienlijk budget en dat is niet makkelijk te vinden voor jongeren. Dat is misschien de reden waarom we nog geen bestelling hebben ontvangen om een DS3 R1 aan te kopen. Nochtans is de beste manier om op dat niveau de kosten te drukken het rijden met een eigen wagen. We hebben wel aanvragen ontvangen voor het huren van een R1, maar dan moeten we wel bepaalde kosten aanrekenen, want een mecanicien ter plaatse voor een R1 kost evenveel als voor een R3."
 
Op dit moment concentreert de CITROËN RACING TROPHY BELUX zich dus op de categorie R3. In Namen maken we ons op voor een duel tussen twee voormalige circuitracers met Caren Burton, al een 'oude getrouwe' van de promotieformules van CITROËN, en Armand Fumal, die dit seizoen al enige parcourskennis zal hebben na zijn debuutjaar in 2012. Armand staat in elk geval aan de leiding in de tussenstand, want hij pakte de punten van de eerste plaats in Duitsland.
 

Nieuwe incentives, waaronder een test met een DS3 R5 voor de winnaar
 
Belangrijk is dat Citroën Racing het puntensysteem en de premies voor het klassement heeft aangepast, terwijl de winnaar ook een schitterende prijs aangeboden krijgt.
 
"Er werd beslist dat de CITROËN RACING TROPHY BELUX 2013 uiteindelijk 7 wedstrijden zal tellen," vervolgt Sandrine Wanson. "Na de Rally van Wallonië, volgen Ieper, Luxemburg (half juli), de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally en de Condroz Rally om het seizoen in schoonheid af te sluiten.
Enkel de vijf beste resultaten van elke piloot zullen meegeteld worden in het eindklassement.
De punten en de premies worden dit jaar toegekend op basis van het klassement in de categorie R3T.
Verder introduceren we een coëfficiënt (1,5) voor de twee laatste rally's van het seizoen om de spanning erin te houden en de piloten te motiveren alle wedstrijden te rijden. Om te kunnen profiteren van die coëfficiënt, moet men wel deelgenomen hebben aan 3 van de 5 eerste wedstrijden."
 
De belangrijkste nieuwigheid is de hoofdprijs voor de winnaar op het einde van het seizoen.
 
"Wie de meeste punten heeft behaald, krijgt een test met een DS3 R5, de nieuwe versie van de DS3 die voorgesteld werd tijdens de Rally van Portugal, aangeboden. De volgers waren alvast erg enthousiast over de nieuwe DS3 R5," vervolgt Sandrine Wanson. "De tweede, voor wie tot op heden nog niets voorzien was, krijgt een aankoopbon van 5000 euro, te gebruiken in de shop van Citroën Racing."
 
Al deze wijzigingen zullen de interesse voor de uiterst competitieve DS3 R3 zeker aanwakkeren. Kevin Demaerschalk heeft overigens afgelopen weekend in de Rallye Lyon-Charbonnières nog maar eens bewezen hoe competitief de DS3 R3 is, want de piloot van het RACB National Team behaalde een knappe 12de plaats algemeen op een parcours waar het vermogen doorslaggevend is.

CRT Belux press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op woensdag 24 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye de Wallonie.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons