van der Horst

Rallye Monte Carlo: Nabeschouwing Citroën Racing

Sébastien Loeb en Daniel Elena zijn er voor de zevende keer in geslaagd de Rally Monte Carlo op hun naam te schrijven. Twee Citroëns DS3 WRC finishten op het podium tijdens de openingsronde van het WRC-seizoen 2013, waarbij Dani Sordo en Carlo del Barrio de derde plaats veilig stelden. Dankzij een vierde positie voor Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen voert het Citroën Total Abu Dhabi WRT nu het constructeurskampioenschap van het World Rally Championship aan.
  • Dreamdrive

Het verplaatsen van het rallyhoofdkwartier naar het zuiden van Frankrijk bracht geen mildere weerscondities voor de teams. Monaco werd getekend door hevige regen, die boven de 800 meter overging in sneeuw. De condities zorgden er voor dat de teams opnieuw Michelin Pilot Alpin sneeuwbanden met spijkers moesten monteren. De eerste serie proeven bestond uit twee passages over de Col du Turini (Moulinet - La Bollène Vésubie), met daartussen een run door de Col de Loda (Lantosque – Luceram).

Aan het einde van SS14 kon Sébastien Loeb nauwelijks geloven hoe moeilijk de omstandigheden waren. “Het was bijna onrijdbaar… Ik moest een lijn vinden door een dikke laag van sneeuw en modder en we waren bijna continu aan het aquaplanen. We konden niet sneller dan 30 km/u op de rechte stukken, omdat ik de controle anders compleet kwijt zou raken en eraf zou vliegen.” Doordat Loeb de rijlijn voor de anderen vrijmaakte, profiteerde onder andere Bryan Bouffier daarvan, die met zijn DS3 WRC als gevolg daarvan in de bovenste regionen eindigde.

Op deze proef viel een aantal teams uit na het parcours onvrijwillig verlaten te hebben. De rivalen van Dani Sordo en Mikko Hirvonen maakten tegelijkertijd ook fatale fouten. De Spanjaard en Fin schoven daardoor door na een derde en vierde plek overall. “We moesten op de weg zien te blijven, de omstandigheden waren echt heel slecht, het was een gekkenhuis,” verklaarde Dani Sordo. “De tweede passage over de Col du Turini verliep niet zo moeilijk, wanneer je de lijn maar aanhield. Maar ik heb geen risico’s genomen om er zeker van te zijn dat ik de finish haalde.”

SS15 was minder extreem en gaf Sébastien Loeb wat lucht alvorens opnieuw de Turini over te gaan. “De eerste run heeft gezorgd voor twee duidelijke lijnen op de wegen, waarbij je je niet kon veroorloven daar vanaf te wijken. Opnieuw was het niet heel interessant voor de rijders en het publiek, het was enkel een kwestie van het einde zien te halen…”

Toen de teams aan het begin van de avond terugkeerden in Monaco, kozen ze de minst versleten spijkerbanden voor de twee nachtproeven over de Col de Turini. De auto’s hadden het servicepark echter nog maar nauwelijks verlaten toen de organisatoren van de rally besloten de twee laatste proeven vanuit veiligheidsoverwegingen te cancellen.

“Het was een wat vreemd einde van de rally, maar gezien de extreme omstandigheden hebben we begrip voor het besluit,” aldus Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “We hadden onszelf ten doel gesteld om twee auto’s op het podium te krijgen en dat is precies wat we gedaan hebben. Bovendien zijn we zeer tevreden om de vier DS3’s WRC in de top vijf van de rally te zien.”

Met zijn zevende overwinning van de Monte Carlo-rally heeft Sébastien Loeb het record van vier achtereenvolgende zeges van Tommi Mäkinen geëvenaard. “Het was een lastige rally. Niet met het oog op het verloop van de rally, maar omdat we met alle mogelijke condities te kampen hadden… met uitzondering van droge wegen! Ik denk dat dit mijn eerste Monte Carlo is waarin ik überhaubt geen slicks heb gebruikt. We hebben het evenement bijna van start tot finish gedomineerd waardoor ik deze overwinning extra koester. Vooral ook omdat ik weet dat het mijn laatste hier zal zijn.”

“Uiteraard ben ik tevreden om mijn terugkeer bij Citroën te bezegelen met een podiumfinish,” vertelt Dani Sordo. “In omstandigheden die mij niet echt liggen is het echt een goed resultaat. Het verschil ten opzichte van de twee Seb’s is aanzienlijk, maar wij moesten al snel een ander gevecht aan. Ik kan niet wachten tot de volgende rally.”

 

Stand rijderskampioenschap

1 S. Loeb                                           25

2 S. Ogier                                         18

3 D. Sordo                                        15

4 M. Hirvonen                                   12

5 B. Bouffier                                     10

6 M. Ostberg                                       8

7 M. Prokop                                        6

8 S. Wiegand                                      4

9 O. Burri                                            2

10 M. Kosciuszko                               1

 

Stand constructeurskampioenschap

1 Citroën Total Abu Dhabi WRT                37

2 Volkswagen Motorsport                             18

3 Abu Dhabi Citroën Total WRT                15

4 Qatat M-Sport WRT                                   10

5 Lotos WRC Team                                      8

6 Qatar WRT                                                  -


Citroën Racing press




Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op zondag 20 januari 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye Monte Carlo.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons