van der Horst

Rallye Monte Carlo Historic: Winst voor Monegask Brianti - Holvoet/Van Rompuy beste Belgen (+ video)

Rallye Monte Carlo Historic 2013 - Van Rompuy-Van Overschelde
Rallye Monte Carlo Historic 2013 - Van Rompuy-Van Overschelde
De 16de editie van de Rallye Monte Carlo Historique zit er op en werd na een spannende ontknoping gewonnen door thuisrijder Brianti en co Chol in een Renault Alpine A110. Meteen ook een wagen met een hoge historische waarde. De Belgen deden met ondermeer Holvoet, Van Rompuy en Lareppe een flinke duit in het zakje.
Begin deze week kwamen meer  dan 300 wagens zoals destijds vanuit verschillende Europese steden naar Monaco afgezakt voor een tocht over een slordige 3000 km.  

Op dag 3 nam de Monegask Brianti de leiding over van José Lareppe nadat voordien reeds Dirk Van Rompuy bovenaan de tabellen stond. De piloot van de bloedmooie Renault Alpine A110 had het niet onder de markt met de opzittende concurrentie van ondermeer de Fransman Coppola met de iets jongere Renault Alpine A310. Uiteindelijk won de Monegask met 21 strafpunten minder of een slordige 2 seconden na vier dagen wedstrijd. Waanzinnig.

Pittig detail: vorig jaar werd Coppola ook reeds tweede op een tiental seconden van onze landgenoot José Lareppe.
Diezelfde tweevoudig winnaar Lareppe verdween deze maal uit de rally nadat copiloot Lambert een opgelegde gemiddelde snelheid verkeerd inschatte met een berg strafpunten als gevolg.

Exact 40 jaar nadat Jean-Claude Andruet samen met Biche in de Renault Alpine A110 als eerste over de meet bolde, was het nu opnieuw een identieke wagen die de wedstrijd won. Diezelfde Andruet met zijn copilote Biche waren er opnieuw bij met de wagen waarmee ze 40 jaar geleden wonnen. Ze werden uiteindelijk 24ste op ruime afstand van de hoofdrolspelers.

De editie 2013 werd een van de meest spannende uit de geschiedenis van de Monte Carlo Historique. Nooit was het verschil aan de kop zo klein en de overwinning werd pas in de laatste proef beslecht.

Van Belgische zijde noteerden we drie teams die van zich lieten spreken. Eerste Belgische leider was het duo Dirk Van Rompuy / Jens Van Overschelde. Na wat luttele seconden tijdsverlies door een kudde schapen en een vrachtwagen op de proef, moest het duo de leiding uit handen geven en nam tweevoudig winnaar Lareppe over. Het verhaal rond het Waalse duo is gekend, ze verdwenen naar de kelder van het klassement en gooiden uiteindelijk de handdoek in de ring. Nadien kwam de Toyota Celica van Dominique Holvoet en Bjorn Van Overschelde opzetten en bleef tot het laatste moment in de strijd voor een algemene podiumplaats.

Uiteindelijk werden Dominique Holvoet en Bjorn Van Overschelde schitterend vierde op 374 punten of een dikke 37 van de uiteindelijke winnaar. Dirk van Rompuy en Jens Van Overschelde verloren in de finale nog enkele plaatsen toen ze een voorganger moesten inhalen en werden uiteindelijk tiende op anderhalve minuut van de winnaar en 53 seconden van Holvoet.

“Volgens onze eigen berekeningen zijn er 26 seconden teveel in rekening gebracht. Het werd door de organisatie bekeken, maar we konden geen sluitende bewijzen op tafel gooien. Een zesde plaats zien we hierdoor verloren gaan. Maar dat is geen domper op de feestvreugde. Het was een harde en zeer intense rally. We kwamen hier voor de eerste maal aan de aftrap en hadden in onze preview vooropgesteld dat we voor een top 20 gingen. Het is uiteindelijk een top 10 geworden en daar zijn we heel tevreden mee. De lat lag zeer hoog en door de relatief droge weersomstandigheden werden de opgelegde gemiddelden heel dicht benaderd en de verschillen tussen de topteams heel klein. Ook een dikke proficiat voor Jens die hier voor de tweede maal aan de start staat, maar vorig jaar vrij vroeg uitviel. Dus net als voor mezelf was het ook voor Jens de eerste volledige Monte Carlo. We zijn een grote ervaring rijker en verwittigd voor volgend jaar.”, aldus Dirk van Rompuy.

Ook Jens Van Overschelde was tevreden na zijn eerste volledige Monte Carlo, al moest hij in het stof bijten voor broer Bjorn die samen met Holvoet de vierde plaats wegkaapte.

“Het was een mooie strijd en we hebben het beste gegeven van onszelf. Mijn broer is hier voor de derde maal en gezien het kleine verschil zullen we hem vroeg of laat wel kloppen”, lacht de amper 21-jarige Jens die zijn maturiteit en kennis afgelopen week ruim etaleerde.

Uitslag:

1.Brianti-Chol (Mon-Alpine 1600S) 2080 p; 2.Coppola-Sussot (F-Alpine A310) + 21 p; 3.Babini- Capsoni (I-Porsche 911) + 154p; 4.Dominique Holvoet-Björn Vanoverschelde (B-Toyota Celica) + 374p; 5.Durand-Vialar (F-Opel Kadett GT/E) + 398p; 6.Juentgen-Muller (D-Mercedes 220SE) + 797p; 7.Elena-Campana (Mon-Peugeot 104ZS) + 803p; 8. Morosini-Rainisio (Mon-Opel Kadett GT/E) + 853p; 9.Garosi-Lenoir (F-Mazda RX2) + 868p; 10. Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde (B-Opel Ascona 2.0) + 917p ... 23.Michel Decremer-Eric Vanbourgonie (B-Opel Ascona 400) + 2277p...135. Philippe Demanet-Thierry Revel (B-VW Golf GTi) + 23.335p... 152. Michel Thone-Julien Thone (B-Porsche 924) + 28.407p



Foto: Thepicture.eu



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Historic Rally op vrijdag 1 februari 2013.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons