van der Horst

Rallye Monte Carlo Historique: Belgen behoren tot de favorieten

Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - opel Ascona i2000
Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - opel Ascona i2000
Een week na hun snellere broers is de 20ste editie van de Rallye van Monte Carlo Historique vertrokken volgens de oude traditie vanuit verschillende Europese steden. 337 wagens zijn onderweg richting Monaco vanuit Reims, Barcelona, Hamburg, Copenhagen, Lissabon en Glasgow zoals de traditie het wil. De elf Belgische ploegen vertrekken vandaag vanuit Reims om via een nachtelijke tocht van 1000 km. via binnenbanen, waarbij ze tijdscontroles en stempels moeten verzamelen, naar het Prinsdom te trekken.
Maes-Deplancke - Rally Monte Carlo - Porsche 914/6
Maes-Deplancke - Rally Monte Carlo - Porsche 914/6
Op zaterdag, onmiddellijk na de verschrikkelijk lange verbindingstocht van 1000 km. moeten ze reeds een eerste proef afleggen. Zondag begint dan het grote werk over drie volle en zeer lastige dagen. De laatste dag telt 20 uren. Niets voor watjes en waarschijnlijk zullen de opgelegde gemiddelde snelheden extra opgesmukt worden door een pak sneeuw.


Sterke Belgische delegatie
De Belgen zijn echte specialisten in de discipline van regularity waarin de rol van de piloot en de copiloot quasi evenwaardig zijn. Het komt erop neer om de opgelegde gemiddelde snelheid, die soms vrij hoog kan zijn en constant varieert, constant te benaderen. Niet alleen aan de finish, maar ook langs de weg, waar verborgen controles staan opgesteld die in verbinding staan met een satelliet en de betrokken wagens.

www.autosport.be mee in de strijd
José Lareppe - Opel Kadett
José Lareppe - Opel Kadett
Van de elf Belgische inschrijvingen zijn er acht teams ingeschreven onder de vlag van Belgium www.autosport.be Blunik Team met volgens startnummers 6 Maes/Deplancke (Porsche 914/6), 9 Lareppe/David (Opel Ascona 2000), 21 Dirk Van Rompuy/Jens Vanoverschelde (Opel Ascona 2000), 24 Deklerck/Vyncke (Porsche 914/6), 25 Decremer/Albert (Opel Ascona 2000), 43 Kaufmann/Riga (Volvo 144), 49 Fuchey(FR)/Hayez (Porsche 911 SC) en 75 Mulier/Goris (Volvo 123 GT).   


Jens Vanoverschelde - Dirk Van Rompuy
Jens Vanoverschelde - Dirk Van Rompuy
En hier zitten meteen reeds enkele favorieten bij. José Lareppe won deze marathon rally reeds tweemaal, terwijl Ruben Maes en Filip Deplancke vorig jaar de rally verloren in de laatste proef. Ook Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde zijn doorwinterde regularity rijders en lieten ondanks pech hun beste resultaat optekenen in 2014 met een zesde plaats. Vorig jaar kozen ze om de Monte Carlo te ruilen voor de Rallye Neige et Glace en wonnen daar ei zo na deze zware wedstrijd.



Maes-Deplancke - Porsche 914/6
Maes-Deplancke - Porsche 914/6
Veel Belgische favorieten dus die het zullen opnemen tegen kleppers als levende legende Ragnotti, Rauno Aaltonen, de Finse ex Europees kampioen en RAC & Monte Carlo winnaar (laatste zege van MINI in 1967), Durand, Perfetti en tal van plaatselijke en buitenlandse specialisten met schitterend historisch materiaal.



Mulier/Goris & Snijers (Volvo 123 GT)
Mulier/Goris & Snijers (Volvo 123 GT)
Inclusief de rit van Reims naar de eerste KP 1000 km verder, zullen de Belgische rijders 2300 km achter de kiezen krijgen voor ze opnieuw op dinsdag over het podium in het prinsendom zullen rijden.
Een zware wedstrijd waarin iedere seconde verlies zwaar wordt aangerekend en beslist over winst of verlies. Ook de ouvreurs zullen hun steentje moeten bijdragen en daar worden soms gekende en ervaren namen voor gebruikt zoals bvb Patrick Snijers.

Foto's: Eddy Coppée & Fred Bayet



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally Internationaal op vrijdag 27 januari 2017.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons