van der Horst

Rallye Monte Carlo Historique: Decremer/Albert voorlopig beste landgenoten

Decremer-Albert - Opel Ascona
Decremer-Albert - Opel Ascona
Toni Hansen en Per Brodersen zijn met een Audi de leiders na de eerste echte wedstrijddag van de Rally Monte Carlo Historique. Het Deense duo is in een duel verwikkeld met de VW Golf GTI van de Monegask Daniël Elena en Olivier Campana die volgen op zes seconden. De best geklasseerde Belgische tandem is momenteel Michel Decremer en Yannick Albert in hun Opel Ascona 2000. De eerste dag waren de KP’s verraderlijk met ijs en sneeuw.
  • Skylimit Events
Elena-Campana - VW Golf GTI
Elena-Campana - VW Golf GTI
Daniël Elena, in een vorig leven nog vijfmaal Frans kampioen gymnastiek en nadien nog kampioen in de Citroën Saxo Trophy Series, maar vooral gekend als vast co van Sébastian Loeb, is van alle markten thuis en momenteel als piloot van een VW Golf GTI in de running voor de zege in de Rallye Monte Carlo Historique.  Hij volgt in tweede positie op 6 seconden van de Deense leider.

Maes-Deplancke - Porsche 914/6
Maes-Deplancke - Porsche 914/6
Enkele Belgische duo’s die in aanmerking komen of kwamen voor de eindzege kregen reeds de eerste dag met pech af te rekenen. Maes-Deplancke verloren een pak tijd, waarschijnlijk door een sortie, en staan na dag 1 op de 127ste plaats met een achterstand van 25 minuten op de leiders. Vorig jaar deed het West-Vlaamse duo op dat moment van de rally nog volop mee voor de zege.

Lareppe-David - Opel Ascona 2000
Lareppe-David - Opel Ascona 2000
Tweevoudig winnaar José Lareppe en co David Lieven kregen 300 strafpunten wegens drie minuten te laat aan de tijdscontrole en staan 51ste met hun Opel Ascona 2000.





Van Rompuy-Vanoverschelde - Opel Ascona 2000
Van Rompuy-Vanoverschelde - Opel Ascona 2000
Een identieke straf was er voor Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde die ook naar Monaco kwamen afgezakt voor een podium algemeen. Zij kregen eerst 100 strafpunten omdat ze zich te laat aanmelden bij een controlepost. De Ascona van VR Racing stond geblokkeerd op een plaatselijke markt, waardoor Jens zich te voet naar de controle spoedde. Maar daar kreeg hij te horen dat ook de wagen zich moest aanmelden en prompt kregen ze 100 strafpunten aangesmeerd. Even later kwamen er nog eens 500 strafpunten erbovenop wegens overdreven snelheid in bebouwde kom. Met een straftijd van 500 punten of 50 seconden verhuizen ze van de voorste gelederen naar de 63ste plaats. Het verlies van 50 seconden is een eeuwigheid in regulality en quasi onmogelijk te overbruggen als de rest geen te grote fouten maakt.     

Foto's: Automobile Club de Monaco - Ruben Maes - Michel Decremer



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally Internationaal op maandag 30 januari 2017.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons